1. HABERLER

  2. PERDE ARKASI

  3. 25 tane daha büyük otobüse ihtiyaç var mı?
25 tane daha büyük otobüse ihtiyaç var mı?

25 tane daha büyük otobüse ihtiyaç var mı?

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin geçen yıl yurt dışından 45 adet büyük; doğalgaz ile çalışan, lüks otobüs satın almasını heyecanla alkışlayanlardan biri de bendim. Kocaeli’de toplu taşıma

A+A-

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin geçen yıl yurt dışından 45 adet büyük; doğalgaz ile çalışan, lüks otobüs satın almasını heyecanla alkışlayanlardan biri de bendim.

Kocaeli’de toplu taşıma konusunda ciddi sıkıntılar vardı. Sıkıntının nedeni, araç azlığı değildi. Tam tersine, bu kentte toplu taşıma alanında gereğinden fazla kooperatif, gereğinden fazla araç vardı. Bu da trafikte sıkıntı yaratıyordu. Ama insanlar kent içi ulaşımında zorluk çekiyordu. Temel sonun toplu taşımada organizasyon eksikliğiydi.

Büyükşehir, doğalgazla çalışan yeni, dev otobüslerle toplu taşıma sistemini yeni baştan ele alacağını söylüyordu. Hani, o sahildeki dev otopark açılacak, Hürriyet Caddesi araç trafiğine tamamen kapanacak, Cumhuriyet Caddesi’nden sadece belediyenin yeni otobüsleri geçecekti.

Derince’den-hatta belki Körfez’den- başlayıp, tren garı yanından açılacak yoldan geçerek Cumhuriyet Caddesi’ne giren doğalgazlı belediye otobüsleri, Yahya Kaptan’a -hatta belki Köseköy’e kadar- ring seferi yapacaktı. İzmit içinde, en azından doğu-batı yönünde toplu taşıma sorunu bitecekti. Şehir merkezine araç alınmayacak, çarşı rahatlayacak, İzmit tamamen yürüyüş kenti olacaktı.

Yine yurt dışından alınan bu büyük ve gazlı otobüslerle Gebze’den Karamürsel’e,  Kartepe’den Kandıra’ya kadar bütün ilçeler arasında yeni hatlar açılacaktı. Halk, kalkış saati belli, hangi saatte hangi duraktan geçeceği belli lüks, klimalı otobüslerle ve hepsinde Kent Kart kullanarak Kocaeli’nin bir ucundan diğer ucuna gidebilecekti. Toplu taşımaya düzen, disiplin, konfor gelecek, üstelik halk için çok daha ekonomik olacaktı.

Satın alınan 45 büyük, gazlı otobüs geldi. Ama bu otobüsler alınmadan önce söylenenlerin hiç biri yapılmadı. Bu dev otobüsleri getirip, İnönü Caddesi’ne soktular. İzmit trafiği daha da beter hale geldi. Toplu taşımada düzen, disiplin ise hiç sağlanamadı.

Büyükşehir hala İzmit şehir içinde çalışan minibüs kooperatiflerinin bile birleşmesini sağlayamadı. Bırakın şehrin ilçelerle, kenar mahallelerle bağlantılarını, Yahya Kaptan’a, Yuvam Akarca’ya bile ulaşımda sıkıntılar yaşanıyor.

Doğalgazla çalışan büyük, lüks, ithal otobüslerin işletme maliyetinde tasarruf sağladığından eminim. Arıza olduğunda parçaları dışarıdan geldiği için hem zaman kaybı, hem yerli araçlara göre daha büyük maliyet çıksa da, bu otobüslerin yolcuya sunduğu konfor, seyir halindeyken yaktığı gazın düşük maliyeti nedeniyle avantajlı olduğunu da kabul ediyorum.

Ama bu otobüsler pahalı. Büyükşehir Belediyesi, elindeki mevcut 45 büyük otobüsü rantabl kullanamazken, bu 45 otobüsle kent ulaşımında yeni ufuklar açamamışken şimdi aynı otobüslerden 25 tane daha almak için ihaleye çıkıyor. İhale, önümüzdeki cuma günü yapılacak.

25 yeni otobüsün alım maliyeti milyonlarca dolar tutacak.

İyi de ne işe yarayacak?.. Bunlar nerede kullanılacak?

Biliyorum, ben herhangi bir konuda “Büyükşehir çuvalladı” diye yazdığım zaman Başkan Karaosmanoğlu bu “Çuvallamak” lafına çok kızıyor ve alınıyor. Ama Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin elindeki yetki ve maddi imkanlarla 2004 yılından bu yana Kocaeli’deki toplu taşıma konusunda yaptıklarına bakarsanız, bu durumu ancak “Çuvallamak” tabiriyle açıklayabilirsiniz.

Büyükşehir, küçük otobüslerini bile bazı hatlara sokamıyor. Şehirde toplu taşıma yetkisini üstlenmiş kooperatiflere söz geçiremiyor. Toplu taşıma ücretlerinde belirleyici olamıyor. Kent Kart’ı hala  pek çok kooperatife kabul ettirememiş.

Bu tablo içinde, elde 45 tane büyük, gazla çalışan ve üstelik yeterince kullanılamayan

45 otobüs varken, bunlardan 25 tane almanın mantığını bana izah edebilir misiniz?..

Büyükşehir bütçesinde bu yeni otobüsler için para ayrılmış. Çuvalla parayı verip, yurt dışından 25 otobüs daha alacaklar. Üzerlerine kurdeleler bağlayacak, kornalarını çala çala  şehir merkezinden konvoy halinde geçirip, hava basacaklar.

Sonra, bu otobüsler Belediye garajında bekleyecek. Muhtarlar için bir gezi, partinin kadın kolları için bir gezi olursa, onlarda kullanılacak.

Yazık, günah. İsraf..

Büyükşehir’in önce radikal kararlar alması gerekiyor. İl genelindeki bütün minibüs kooperatiflerini toplayıp, masaya yumruğu vurması gerekiyor. Bütün ilçelerdeki belde kooperatiflerinin birleştirilmesi, toplu taşımada fiyat istikrarının sağlanması, özellikle öğrenci indirimleri ve ücretsiz kartlar konusunda radikal önlemlerin alınarak kusursuz uygulanmalarının sağlanması lazımdır. Ulaşımda yeni damarlar açılmalı, şehir merkezindeki minibüs duruklarında-özellikle Alemdar Caddesi ile İnönü Caddesi üzerindekilerde- özel araç parkının kesinlikle önlenmesi sağlanmalıdır. Bu kentte öyle bir toplu taşıma sistemi kurulmalıdır ki, özel araç sahipleri bile, kendi araçlarını kullanmak yerine, bu sistemin bir parçası haline getirilebilmelidir.

Hala İzmit içinde minibüsler tampon tampona gidiyorlar. Bir de bunların arasına Belediye otobüsleri karışıyor. Toplu taşıma araçlarının seferleri tek merkezden yönetilmeli, minibüslerin durakta yolcu bekledikleri sistemden, yolcunun -bir iki dakikayı geçmeyecek şekilde-  durakta minibüs beklediği bir çağdaş kültüre geçişin sağlanması gerekir.

Biz bütün bunları yıllardır yapmadık, yapamadık. Şimdi, eldeki 45 büyük gazlı otobüs boş ve işlevsiz dururken, çuvalla parayı yurt dışına verin, aynılarından 25 tane daha alacağız.

Sizce mantıklı mı?

Bu haber toplam 1887 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.