1. YAZARLAR

  2. Mustafa OKÇU

  3. ADAY ADAYLIĞI ÜCRETLERİ VE SEÇİM BÜTÇELERİ
Mustafa OKÇU

Mustafa OKÇU

Yazarın Tüm Yazıları >

ADAY ADAYLIĞI ÜCRETLERİ VE SEÇİM BÜTÇELERİ

A+A-

Türkiye siyasetinin değişmesi, kendisini yeniden üretmesi için evrensel demokrasinin kural ve kurumları kapsamında değerlendirilmesine ihtiyaç vardır. Aday adaylarından istenilen ücret alışkanlığı, vesayet sistemi döneminde, kontrol şartlarının aşılması için ortaya çıkmıştı.  Yüksek seçim barajı, siyasi partilere yapılacak devlet desteğini alabilmenin zorluğu, bağış ve desteklerin sınırının düşük olması ve kontrol edilmesi, sorumluluk yüklenmek isteyenlerin katkısına ihtiyaç duyulmasına neden oluyordu. Gelişmiş demokratik ülkelerde uygulanan, gönüllü bağış ve desteklerle adayın kabul edilebilirliğini gösteren, katılımı, demokratikliği, hesap verebilir ve hesap sorabilir olmayı yansıtan yaklaşımlar yeterince geliştirilememişti.   

SİYASETİN DEMOKRATİK KURUMSAL 
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE TAŞINMASI 

Türkiye değişti ve gelişti. Vesayet sistemini etkisizleştirip aşabildi. Ekonomik/demokratik kurumsal sürdürülebilirliği vazgeçilmezliğe taşıdı. Vesayet sisteminin yerine, en kapsamlı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu, Demokratik Hukuk Devletinin inşasını olmazsa olmaz hale getirdi. İktidar partisi, lidere ve merkeze bağlı kadro hareketiyle başarılı olduğu için değişmekte kendisini yeniden üretmekte zorlanıyor. Başarılarına, gücüne yaslanarak eski alışkanlıklarıyla konumunu sürdürmeye çalışıyor. Değişen ve gelişen Türkiye koşullarının ihtiyaçlarının karşılanamaması, alternatif iktidar ihtiyacı oluşturuyor. Ana muhalefet partisi ise değişen ve gelişen Türkiye koşullarındaki etkisizliğiyle yüzleşemediği için değişen Türkiye’yi sahiplenip, demokratik kurumsal dönüşümünü tamamlayamıyor. Vesayet sisteminin çözülmesine rağmen ne iktidar partisi, ne de ana muhalefet partisi eski alışkanlıklarını aşamadığı için, belirsizlikler, gerilim giderilemiyor.

ADAY ADAYLARINDAN İSTENEN ÜCRETLERİN İŞLEVİ
Değişen ve gelişen Türkiye şartlarına göre, aday adaylardan alınan ücretlerin, seçim bütçelerine katkısı çok azdır. Oluşan yeni objektif koşullara rağmen belirleyici kadro hareketi olarak sürdürülen siyasi alışkanlıklar nedeniyle, sorumluluk yüklenmek isteyenlerin katkısı evrensel demokratik uygulamalar yönünde değiştirilmemektedir. Bu yaklaşım, parti üyelerine, aday adaylarına, seçmenlere, katılmak, katkı vermek, desteklemek, hesap sormak, hesap vermek isteyenlere yapılan haksızlıktır. 

ANA MUHALEFET PARTİSİNİN 
ADAY ADAYLIĞI ÜCRETLERİ

Ana muhalefet partisinin değişmesi, kendisini yeniden üretmesine engel olan yaklaşımı, iktidar partisinin vesayet sistemini çözebilme başarısını kabullenememesindendir. Vesayet sisteminin yerine en kapsamlı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu Demokratik Hukuk Devletinin inşasını sahiplenememesi, eski nisbi demokratik uygulamalara tutunan alışkanlıklarla yetinmesi bu nedenlerledir. Değişen ve gelişen Türkiye’ de halkın sorunlarının çözümünü, ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanmasını sağlayacak demokratik kurumsal dönüşümü başaramadığı için alternatif iktidar ihtiyacını karşılayamamakta, karşıtlık üzerinden siyasetini sürdürmektedir. Aday adaylardan alınacak ücretin anlamını, işlevini, gerekliliğini tartışıp değerlendirmemesi, farklılık yaratamaması da bu nedenlerledir. Siyasi partilerin seçim bütçelerinin, halkın kendisinin temsiline ulaşılmasını, paranın satın alabileceği düzeyin aşılmasını, katılımcı, dayanışmacı, şeffaf yaklaşımla karşılanmasını sağlaması Türkiye siyaseti için olmazsa olmaz hale gelmiştir. Bu yaklaşımın öncelikle sosyal demokrat, toplumcu yaklaşımlarda sergilenmesi ayırt edici farklılığının yansıtılmasıdır. Ana muhalefet partisi Türkiye koşullarına göre aşılmış, lidere ve merkeze bağlı kadro hareketi siyasetiyle yüzleşip, demokratik kurumsal dönüşümünü başaramadığı için siyasi özgünlüğünü, farklılığını ortaya çıkaracak özelliklerini sergileyememektedir.

ANA MUHALEFET SORUMLULUĞU
CHP alternatif iktidar ihtiyacını Dünya ve Türkiye gerçekliği üzerinden değerlendirip karşılamak zorundadır. Vesayet sisteminin yerine, en kapsamlı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu, Demokratik Hukuk Devletinin inşasını sahiplenebilmelidir. Oluşan iktidar ihtiyacının karşılanabilmesi için ekonomik/demokratik kurumsal sürdürülebilirliği sağlayabileceğini kabul edilebilirliğe taşımalıdır. Değişen ve gelişen Türkiye’nin sorunlarının çözümünü, ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanmasını sağlayacak, çalışmak, üretmek, yarışmak ve başarmak yaklaşımlarını ortaya koyabilmelidir. Seçim bütçesi vb. bütün demokratik kurumsal sürdürülebilirlikler alternatif iktidar ihtiyacının karşılanmasını sağlayacak yaklaşımlarla yeniden değerlendirilmelidir.

Bu yazı toplam 628 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.