12 Haziran seçimlerine doğru geri sayım sürerken, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, gündemi bir anda değiştirdi. Erdoğan, aylardır sözünü edip, sır gibi sakladığı İstanbul ile ilgili “Çılgın” projesini açıkladı.
Kuşkusuz çılgın proje… Büyük proje…
Ama Türkiye için, İstanbul için ne kadar gerekli?..
İstanbul’da kaç kişiyi etkileyecek?..
Trakya’nın öte tarafını nasıl etkileyecek?
Türkiye bütçesini nasıl etkileyecek?
Başbakan’ın ilan ettiği 2 nci İstanbul Boğazı projesi, yapılamaz değil. Günümüz teknolojisi ile yapılamayacak iş yok. Ama maliyet ve süre meseleleri var.
Böyle bir projeye bu kadar para harcamak ne kadar mantıklı olabilir?.. Üstelik, bu proje ilk kez düşünülmüş de değil. Yüzyıllar önce Osmanlı paşaları ilk kez ifade etmişler. Daha sonra Bülent Ecevit bu projeyi dillendirmiş. Şimdi Başbakan “Biz büyük işler yaparız. Büyük projeler yaparız” demek adına bu projeyi seçim öncesinde ortaya atıyor.
Bu projenin teknik ve mali altyapıdan yoksun olduğu hemen dillendirilmeye başladı. Örneğin Melih Aşık şu değerlendirmeyi yapıyor:
Napolyon Bonapart savaşta toplar susunca generalini çağırıp sebebini sormuş...
- 6 sebep var komutanım demiş general, birincisi barut bitti.. İkincisi..
- Ötekileri saymana gerek yok, demiş Napolyon, barut bittiyse yapacak bir şey yok...
Çılgın proje için aynı şey söylenebilir... Projenin barutu yani finansmanı yok...
Başbakan proje üzerinde uzun uzun çalıştık diyor...
Kanalın enini, boyunu, derinliğini bile hesaplamışlar...
Ancak anlaşılan Montrö anlaşması akıllarına gelmemiş...
Montrö’ye göre barış zamanlarda hem sivil hem askeri gemiler boğazlardan ücret ödemeden geçerler. Bir başka kanaldan geçmeye zorlayamazsınız.
Kılavuz Kaptanlar Derneği Genel Sekreteri Mutlu Dündar’dan bilgi aldık.
On bin grostonluk bir gemi 750 dolar kılavuz kaptan ücreti öder. Bu parayı ödememek için çoğu gemi Boğaz’dan kılavuz almadan geçme eğilimindedir.
Diyelim ki imkansızı başardınız.. Boğaz’dan günde geçen 150 geminin tümünü kanala sevk ettiniz. Ve her birinden 5 bin lira gibi astronomik bir ücret aldınız. Bu halde bile yatıracağınız 10 milyar lirayı ancak 30 yılda çıkartırsınız.
Boğaz’ın uzunluğu 30 kilometre, eni en dar yerde 700 metre... Kanal’ın ise uzunluğu 50 kilometre, eni 150 metre olacakmış. Kanalda trafik mecburen tek yönlü olacak. Boğaz geçişi 2 saat sürüyor. Kanal en iyi ihtimalle iki katı zaman alacak... Kanalın ağzında geçiş sırası bekleyen gemi adedi ve bekleme süresi de Boğaz’dakinin iki katı olacak... Gemiler kanaldan neden geçsin? Proje fos...
Yerini çok gizli tutmuşlar! Ancak Başbakan çıtlatıyor: Çatalca’ya hediyemiz... Çatalca’da emlak fiyatları anında roket... Amaç rantçılara kıyak ise proje hedefine şimdiden ulaştı.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.