1. HABERLER

3. Çöplüğünden Herkül çıkan tek şehir: İzmit
Çöplüğünden Herkül çıkan tek şehir: İzmit

A+A-

Yıllar önce Antalya’daki bir kazı sırasında ABD’ye kaçırılan Herakles(Herkül) heykelinin üst yarısı, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın ABD ziyareti dönüşü, uçağı ile Türkiye’ye getirildi. Boston Üniversitesi’nde sergilenen Herkül heykeli, bizimdi, Anadolu topraklarından çalınıp götürülmüştü. Yıllar sonra vatanına geri döndü. Aslında bizim Başbakanımız antik dönemmiş, Yunan, Roma sanatıymış pek anlamaz ve bu işlerle pek ilgilenmez. Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay’ın çabasıyla olmuştur, her ne olmuşsa. Yorgun Herakles heykeli, alt yarısıyla birleştirilip sergilenecektir. Biz de bir eserimizi daha çalınıp götürüldüğü yerlerden geri aldığımız için mutlu olacağız.

Yorgun Herakles haberlerini yakından ve ilgiyle izlerken, aklıma bizim Herakles, yani bizim Heykül heykeli geldi.

İzmit topraklarından çıkan, çöplükte bulunan Herkül’ü hatırlıyor musunuz? Şimdi İzmit Müzesinde sergileniyor.

Bizim şehrimiz, İzmit çok özel bir şehirdir...

Havası özeldir, suyu özeldir... İzmit Körfezi, Karadeniz sahilleri, dağı, tepeleri, çayırları çimenleri özeldir.

İklimi, dünyanın en güzel iklimidir. Bu nedenle, bu kentin toprakları çok verimlidir. Çok özeldir İzmit... Yıllar önce bu kentin “Sanayi kenti” olma yönünde tercih kullanılması, büyük yanlıştır. Bu topraklar açısından şanssızlıktır.

İzmit’in sanayi kenti olmasıyla büyük bir iç göç akınına uğraması şanssızlıktır. Şimdi, bu kentin kıyısında kurulduğu Körfez’de, nesli tükenen Uskumruları, Kofanaları yakalamamız gerekirken, denizimizde sadece Deniz Analarının bulunması büyük hatanın sonuçlarıdır.

İzmit’in doğal tek kusuru, dünyanın en riskli deprem kuşaklarının birinin üzerinde bulunmasıdır. Bunun dışında, doğa bütün güzelliklerini buraya vermiş, İzmit’i adeta dünyanın cenneti yapmıştır.

Bu kent, bugün karışıktır, sorunludur, aşırı kalabalıktır. Ama bu kent, bundan 2000 yıl önce de vardı. Üstelik 2000 yıl önceki dünyada, en gelişmiş insanlar, en modern yaşam, çağının en yüksek kültürü, eğitimi, bu topraklar üzerinde bulunuyordu.

İzmit’te nereyi kazsanız, hala tarih fışkırıyor. Osmanlı, Selçuklu eserlerini elimizle yok ettik. Yıktık, işhanı yaptık. Yaktık, yerine apartman diktik.

İzmit’in tarihinden söz ederken, asıl önemlisi, 2000 yıl öncesidir. Bizans’tır, Roma İmparatorluğu dönemidir. Nikomedia’dır.

Ortalama her yüz yılda bir yaşanan büyük depremlerle İzmit defalarca çökmüş, ama insanlar bu coğrafyadan vazgeçemedikleri için, yeniden üstüne yeni bir şehir kurmuşlardır. Bu yüzden toprağı kazdığınızda, biraz denize yakınsa su, biraz denizden uzaksa, tarih fışkırır.

Çukurbağ Mahallesi’nde resmi kazılar yapılıyor. Çok fazla derine inmeden, biraz eşelemekle bile, 2000 yıl öncesinden Bizans’tan, Roma’dan kalan tarihi eserler bulunuyor.

Dünyada, çöplüğünden Herkül Heykeli çıkan tek şehir, İzmit’tir...

Bizim müzemizin, yüzlerce, binlerce parça Arkeolojik eseri var. Kimse bilmiyor, kimse ilgilenmiyor...

Allah aşkına, bizim kentimizdeki okul çocukları, okul aile birlikleri para kazansın diye otobüslere doldurulup Çanakkale’lere, Edirne’lere, Abant’lara, Göynük’lere götürülüyor da, hangi okul çocuklarını toplayıp İzmit Müzesi’ne götürdü? Bu kentte doğup büyümüş hangi çocuk Av Köşkü’ne girdi de dolaşabildi?

Biz kendi kentimizde kendi kentimizin tarihinden uzak yaşıyoruz. İlgilenmiyoruz. Tarihi bulup, değerlendirmek yerine, kırıp, yok etmeyi tercih ediyoruz.

2000 yıl öncesinden günümüze ulaşmış arkeolojik eserlerin büyük bölümünü, yıllarca Fuar alanında sanki taş yığınıymış gibi ortalıkta bıraktık. Şimdi, Eski Gar karşısında bir müze yaptık, tarihi oraya hapsettik. Adeta insanların gözünden kaçırıyoruz.

Müze kültürü oluşturamadık. Bu şehrin çocuklarına, dünyanın tarih yönünden en zengin şehrinde yaşadıklarını hiç öğretemedik.

En başta çöplükten çıkan Herkül heykeli olmak üzere, diğer heykelleri çocuklarınıza gösterin ve onlara bu kentin tarihçesini diliniz döndüğünce anlatmaya çalışın. Sorunlu bir kentte yaşıyoruz, ama bu kent 3 bin yıllık tarihiyle dünyanın en önemli yerleşimlerinden biridir. Bu kente yaşayanlar Anadolu’nun çeşitli köşelerinden, Balkanlardan gelmiş olabilirler. Bugünün orta yaş ve üstü kuşağı hemşeri gecelerinde gerdan kırıp halay çeksinler, buna sözümüz yok. Ama hiç değilse çocuklarını özgür bırakıp, İzmit’i, İzmitliliği özendirsinler. Bu anlamda en önemli sembollerden biri Saat Kulesi olduğu kadar, İzmit Müzesindeki Herkül heykelidir.

Bu haber toplam 1202 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.