1. HABERLER

  2. MEKTUP

  3. Gelecek yine “Kağıt gazete”lerin olacak
Gelecek yine “Kağıt gazete”lerin olacak

Gelecek yine “Kağıt gazete”lerin olacak

Dünyada son 15-20 yıl içinde en hızlı gelişen sektör, hiç kuşkusuz insanların habere olan ihtiyacını karşılayan hizmet sektörüdür. Günümüzde habere ulaşmak gerçekten çok kolay. Dünyanın en ücra köşesinde

A+A-

Dünyada son 15-20 yıl içinde en hızlı gelişen sektör, hiç kuşkusuz insanların habere olan ihtiyacını karşılayan hizmet sektörüdür.

Günümüzde habere ulaşmak gerçekten çok kolay. Dünyanın en ücra köşesinde yaşanan, haber değeri taşıyan bir olayı, herkes birkaç dakika içinde sosyal medyadan öğrenebiliyor. İnternet kullanımı, özellikle ülkemizde adeta patladı.

Habere ulaşma sektöründe yaşanan baş döndürücü gelişmelerin, otomotiv sektöründe uçak sektöründe, ya da gıda, giyim sektöründe aynı hızla yaşandığını söylemek mümkün değildir. İnternetin böylesine yayılması, insanların habere ulaşmakta “Ucuz ve basit” yol olarak gördüğü sosyal medyadaki paylaşımların çılgınlık seviyesine ulaşması, sadece ülkemizde değil, bütün dünyada  “Kağıttan gazetelerin devri kapandı” görüşünün yaygınlaşmasına neden olmuştu.

Oysa giderek bu hava değişmeye başladı. Bu tür konularda ABD ve Avrupa’da pek çok araştırma yapılıyor. Sosyal medya çılgınlığının doruğa ulaştığı dönemlerde, kağıt gazeteler bütün dünyada ciddi tiraj kaybı yaşamış, şirketlerin zarar etmesiyle birlikte borsa değerleri de hızla gerilemişti.

Şu sıralar ABD’de kağıt gazeteler tiraj alıyor. Dev gazete şirketlerinin karları ve buna bağlı olarak borsa değerleri yükseliyor. Hepsinden önemlisi, özellikle ABD ve Avrupa’da, yazılı basında yer alan haberlere olan güvenin bu alandaki diğer mecralara oranla çok daha fazla olduğu; tüketicilerin yazılı basındaki reklamlara çok daha fazla güvendiği bilimsel olarak saptanıyor.

Amerika’da yapılmış bir tüketici anketi var.  Tüketicilerin yüzde 63’ü gerek haberler, gerekse reklamlar konusunda gazete ve dergilere yani “Kağıttan medyaya” güvendiklerini belirtmişler. Televizyonlara olan güven yüzde 41, internete olan güven ise yüzde 25 olarak çıkmış.. Bu oranların yakın ve orta vadede kağıttan medya lehine daha da gelişeceği de öngörülüyor.

İnternet alanındaki olağanüstü gelişmeye ve insanların bu mecraya çılgınca yönelmesine rağmen, kağıttan medyanın, gazete ve dergilerin değerinin düşmeyeceğine taa en başından beri inanan ve savunan insanlardan biri olmakla gurur duyuyorum.

Kuşkusuz sosyal medyaya, internete oldum olası uzak durmamın temel nedeni bu bilgisayar denilen aleti daktilo gibi kullanmanın ötesinde bir türlü çözememiş olmamdır. Bilgisayarların, internetin insanların karşılıklı haberleşmesinde, birbirlerine evrak göndermesinde, kurumların birbirleri ile ilişkilerinde, bireylerin ve kurumların devletle olan ilişkilerinde giderek daha yaygın biçimde kullanılacak olduğunu kabul ediyorum.

İnsanların uzaktaki yakınlarıyla bilgisayar ekranı başında görüntülü görüşmesinin çok önemli olduğunu kabul ediyorum. Yakın ve orta vadede ticarette en büyük payın sanal ortama kayacağını, belki insanların hiç bankaya gitmeyeceğini görebiliyorum. İnsanlar çok uzak olmayan süre içinde belki seçimlerde bile sandık başına gitmeyecek, ev veya işyerlerinde bir bilgisayar tuşuna basarak oy verecekler. Hatta bilim adamları parçaladıkları atom çekirdeğinin bütün sırlarını çözdükten sonra, yine çok uzun olmayan bir gelecekte; bugün nasıl ki her türlü bilgi, evrak belge bilgisayar üzerinden dünyanın öbür ucuna gönderiliyorsa, insanların ve maddelerin de aynı sistem üzerinden bir yerden bir yere ışınlanmasının mümkün olacağını görebiliyorum.

Ama habercilik başka bir şey.. İnternet, bilgisayar sistemleri ne kadar gelişirse gelişsin; haberde esas olan güvendir. Habere ihtiyaç duyan insanlar, bu haberi alırken sürekli bir ekrana bakmak yerine, ellerinde hissettikleri bir kağıttan okumayı her zaman çok daha güvenli bulacaklardır.

Dahası, sosyal medyada herkes bir şeyler yazıyor. Çok saçma sapan, dedikodu bile denemeyecek tamamen hayal ürünü, palavra malzemeler havalarda uçuşuyor. İnternet ve sosyal medya giderek daha ciddiyetsiz, daha güvenilmez bir mecra haline geliyor. Bu olağanüstü teknolojinin, alışveriş, bankacılık, otel rezervasyonu, uçak bileti, maç bileti, konser bileti rezervasyonu, kişisel paylaşım, hatta belki günün birinde fiziki temasa dayalı aşk alanlarındaki gelişiminin olağanüstü olabileceğini kabul ederek, habercilik ve bunun yanında güvenilir reklam alanında kağıttan medyanın eline su dökemeyeceğini düşünüyorum.

Kuşkusuz, kağıttan medya lehine başlayan ve dünyada açıkça görülebilen bu gelişim sürecinin temelinde “Güven” unsuru yatmaktadır.

Gazetecilik farklı, çok farklı bir alandır. Bizim ilimizde de çok örnekleri var. Önüne gelen “Gazeteciyim” diye ortaya çıkıyor. Kağıt medya lehine parlak geleceğe inanırken, bu gelişmenin gerçek gazeteler ve gazeteciler lehine olacağına olan inancımın da altını çizmek isterim.

İlkeli olmak, daha ön plana çıkacaktır. Habercilikte mutlaka doğruyu arayan, istemeden yanlış yaptığı zaman en kısa zamanda bunu düzeltmeyi onursuzluk olarak görmeyen; üç kuruşluk reklam geliri uğruna haberleri satmayan, haberi, röportajı ticaretleştirmeyen ve okura güven veren gazetecilik, bütün dünyada kağıt medya lehine  büyüyen pastadan payını fazlasıyla alacaktır.

Bizim ÖZGÜR KOCAELİ olarak medya sektöründeki olağanüstü hızlı teknolojik gelişmelerin bir hayli gerisinde kaldığımızı kabul ediyorum. Geçen gün gazeteye ziyarete gelen bir arkadaşım, “Sizin bağımsızlığınızı ve tevazuunuzu, bu binanın merdivenlerinden çıkarken hissedebiliyorum. Böyle mozaik taş merdiven artık tarihi binalarda bile kalmadı” dedi. Belki eleştiriydi ben övgü kabul ettim. Bu kentin yegane güvenilen, insanların inandığı, saygı duyduğu gazetesi olmak ve öyle kalabilmek için gerçekten yıllardır çok fedakarlık yaptık.

Ama bugün, sektörün dünyadaki gelişimine, değişimine de baktığım zaman, bu kentteki geleceği parlak yegane medya kurumunun ÖZGÜR KOCAELİ olduğunu büyük bir gururla görebiliyorum.

Dünyada, ülkemizde ve ilimizde giderek daha çok ve nitelikli insan, habere önündeki bilgisayar ekranından değil, elindeki kağıt gazeteden ulaşmanın çok daha güvenilir, çok daha anlamlı olduğunu anlayacaktır. Özellikle şirketlerini, ürettiklerini geniş kitlelere duyurup, ticarette yükselmek isteyen kişi ve kurumlar, bütün dünyada reklam için ödediği bedelin karşılığını en fazla kağıt medyada alacağını giderek daha iyi görebileceklerdir.

Kağıttan medya yükseldikçe, gazetecilik mesleğinin kalitesi yükselecektir. Bugün bütün dünyada habere ulaşmak çok kolay, çok basit ve bedava gibi görünüyorken, ne yazık ki özellikle ülkemizde işsizliğin en yaygın olduğu gençlik grubunun da “Gazetecilik okulu mezunları” olduğu gerçeği vardır. Kağıttan medyanın önemi arttıkça, daha çok insan bu sektörde iş sahibi olacak, geçimini sağlayacaktır.

Gerçek, doğru ve güvenilir habere ulaşmak isteyen herkesin, günün birinde kağıttan gazeteler ve dergilerin değerini çok daha iyi anlayacağına eminim. İnternet ise, elbette yine vazgeçilmez kalacaktır, ama yakıştığı alanlarda kullanılacaktır.

Bütün okurlarıma sağlık, huzur ve mutluluk diliyorum.

-İsmet Çiğit-

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.