1. YAZARLAR

  2. İsmet ÇİĞİT

  3. Genç nesil çok çekti
İsmet ÇİĞİT

İsmet ÇİĞİT

Yazarın Tüm Yazıları >

Genç nesil çok çekti

A+A-
Biz(Bu kentte doğup da, yarım asırlık ömrü geride bırakanlar) bu şehirde çok güzellikler yaşadık. Sakindi İzmit. Ortasından günde 60-70 kez tren geçerdi ama, caddelerde, sokaklarda selamlaşacak çok tanıdık görürdük. Her tren geçişinde  “Çançan”lar kapanıp da trafik tıkanınca, “Trafikte en büyük ıstırap budur” zannederdik. 
Hava kirliliği oldu. Deprem oldu. Daha fazla işsizlik, daha yaygın yoksulluk vardı. Ama bu şehrin futbolu, basketbolu, voleybolu, Fuar’ı, eğlencesi, coşkusu, samimiyeti, ışığı vardı. 
İzmit trafiğini düşünün ki; ben gençlik yıllarımda arabamla, İnönü Caddesi’nden Fethiye Caddesi’ne girebilir, açık camdan sol kolumun dirseğini dışarıya çıkartmış biçimde, piyasa yapa yapa Hürriyet Caddesi’ne inebilirdim. Yürüyüş Yolu kenarındaki iki büyük caddeden altta olanı, Cumhuriyet Caddesi(eskiden adı Demiryolu Caddesi’ydi)  doğu-batı yönünde; üstteki Hürriyet Caddesi batı-doğu yönünde araç trafiğine açıktı. İzmit caddelerinde park yeri sıkıntısı olmazdı. Üstelik, cadde kenarına park yaptığınızda, ücret ödemezdiniz. 
…………
Bu kentin şimdiki gençlerine (20 yaş ve altındakilere) üzülüyorum. Hiçbir şey zamanında yapılmadı bu şehirde. Bu olağanüstü büyüme, kalabalıklaşma 1980’lı yıllardan beri hissedildi. Kalabalıklaşmanın ivmesi sürekli yükseldi. Ama kentin geleceği, bugünleri hiç planlanmadı. 
17 Ağustos 1999 felaketinden sonra, bu kentte kökleri olmayanlar pılıyı pırtıyı toplayıp kaçınca, şehir rahatladı zannettik. Ama kaçanlar, memleketlerinden yedi sülaleleri de toplayıp, daha kalabalık döndüler. Kent siyasetini, ticaretini, kentin kültürünü, yaşam biçimini ellerine geçirdiler. 
……….
Lafı nereye getireceğim biliyor musunuz?.. D-100 karayolu üzerinde, Goodyear sapağında başlayan “Köprülü kavşak” inşaatına. Dünyanın hızla büyüyen, çok kalabalıklaşma potansiyeli olan şehirlerinde on yıllar önce bütün önlemler alınmış. Moskova’nın, New York’un, Londra’nın metroları, yüzyıllar önce yapılmış. Elbette İzmit’i o kentlerle kıyaslayamayız. Ama çok eskiden beri dünya ortalamasının çok üzerinde bir nüfus artış hızımız var. Şimdiye kadar bu kentte pek çok şeyin yapılmış olması gerekirdi. Bugünkü gençler, bu sıkıntıları çekmemeliydi. 
Yanlış anlaşılmasın; D-100 Goodyear kavşağındaki Köprülü Kavşak inşaatına karşı değilim. Mutlaka yapılmalıydı, 20 yıl önce yapılmalıydı. En azından 2000’li yılların başlarında, orada Mobesko yapıldığında bu kavşak yapılmalıydı. Türkiye’nin her yerinde, bu kavşak gibi kavşakları Karayolları, yani devlet yaptı. Düşünün ki, bugünkü Symbol’ün yerinde yıllar önce İztop bitmiş olsa o kavşak gerekmeyecek miydi?.. 
Devletin yapması gereken işin maliyetini, bölgeye çok büyük yatırım yapan Kavanlar’ın üzerine çıktılar. Şimdi, “Köprülü kavşak yapıyoruz” diye hava atıyorlar. 
……..
İnşaat nedeniyle, çok büyük sıkıntı var. En az 5-6 ay bu sıkıntı devam edecek. Görürsünüz, bahar aylarında, tatil günlerinde İzmit’in doğusuna gidilemeyecek. Şimdiye kadar çoktan yapılmış olması gereken önemli bir iş, taa bu günlere bırakıldı. Ben her gün, hem kendime işkence yapmak, hem gözlemlemek için, başka alternatifler olmasına rağmen, o yoldan geçiyorum. İzmit çıkışından, Kentsa fabrikalarına giriş kavşağına kadar olan 2-3 kilometrelik güzergahta, arabanın içinde yarım paket sigara içiyorum. 
Böyle bir işe başladıysanız, bir hafta, 3 gün, 1 gün, hatta 1 saat erken bitirmek için elinizden geleni yapmanız gerekir. Çünkü tablo, bu kent halkına çok ağır bir işkencedir. Yolun daraltılışından buyana neredeyse bir hafta geçti. Gördüğüm için söylüyorum. Henüz yolu daraltma dışında, köprü inşaatı adına en ufak bir iş yapılmadı. O inşaatın, gece gündüz,   haftada 7 gün, 24 saat kesintisiz sürmesi gerekir. O bölgede, yolun kenarlarında arıza yapabilecek veya birbirine çarpabilecek araçları çekmek için çekiciler hazır beklemelidir. Trafik polisleri bulunmalı, karambol yapmak isteyenler engellenmelidir. 
Hiç biri yok. Yolu daralttılar. Kent halkına işkence başlattılar. Bakın, bugünden uyarıyorum. O iş, hedeflenen sürede bitmeyecek. İşte o zaman, geciktiği her gün, ben bu sütunlardan isyan edeceğim. 
……….
Bakın, Goodyear kavşağında büyük bir işe başlandı. Ne zaman, 20 Aralık diyelim. Büyükşehir Belediyesi, 1 Kasım günü D-100’de Yahya Kaptan kavşağını kapattı. Demek ki, 20 Aralık’ta bu inşaatın başlamasını öngörmüyorlardı. Yahya Kaptan kavşağı, D-100’de trafik daha hızlı ve kesintisiz aksın diye kapandı. Ama şimdi D-100’ün o bölgesi hiç işlemiyor. Yahya Kaptan kavşağını kapatmanın ne anlamı kaldı?.. O kavşak şimdi açık olsa, belki sıkışıklıktan sıkılan birkaç araç Yahya Kaptan’a döner, inşaat alanının yükü azalırdı. Buna bu şehrin, bu plansızlığına isyan ediyorum. 
D-100 İzmit geçişi için yıllardır var olan, uygulanmayan bir kural var. Gün içinde bu yoldan TIR’ların, transit geçen kamyonların geçmesi yasak. Ama çıkın, o sıkışık yola bakın. En az 5 araçtan biri, İzmit’ten transit geçen, otoyolda olması gereken TIR’lar, kamyonlar. 
………
Bu nedenle diyorum, bu kentte yaşayan günümüz gençleri talihsiz. Eskiden, bu kentin de devletin de parası yoktu. Belediyeler, maaşları zor verirdi. Devlet, 50 Cent’e muhtaçtı. Şimdi öyle değil. Dünyanın en büyük 20 ekonomisinden biri olmakla, IMF’ye borç vermekle övünüyoruz.  Köprülü kavşağın maliyeti 25 milyon, Büyükşehir’in yıllık bütçesi 1.7 milyar TL. En geç 2000’li yılların başlarında, bu kentte bütün bu işlerin bitmesi gerekirdi. Biz, şimdi yapıyoruz.  Çok ağır bir işkence, çok ağır bir yük.. Ne yapalım, bizim kentimiz böyle yönetiliyor. Özür dileriz sevgili gençler, siz hep büyük sıkıntılar içinde büyüdünüz.
Bu yazı toplam 807 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
4 Yorum