• BIST 83.067
  • Altın 146,538
  • Dolar 3,7912
  • Euro 4,0490
  • Kocaeli -5 °C

Genel Sekreter’in 5 önemli ilgi alanı

İsmet ÇİĞİT
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Tahir Büyükakın’ı samimi ve güvenilir bir dost olarak görüyorum. Sohbetinden hep zevk aldım, kendisinden pekçok konuda bilgilendim. Henüz, Büyükakın üstlendiği çok zor ama çok önemli görevde bu kente imzasını atamadı.  Ama umutluyum. Büyükakın’ın titiz, araştırmacı  kimliğine güveniyorum. Çok pratik ve tez canlı değil belki. Temkinli, yavaş ama sağlam adımlarla ilerlemeyi tercih ediyor. 
Büyükakın bir akademisyen..  Bu kent adına üzerinde çalıştığı önemli işler var. Geçen gün ziyarete geldi. Enine boyuna kenti konuştuk. Genel Sekreter,  kendisini beş temel konuya odakladığını,  bu kent için bugünü, birkaç ay sonrasını değil 2020’den sonrasını düşünüp planlamaya çalıştığını anlattı. Büyükakın, “Kendimi 5 temel konuya odakladım. Bu kent çok hızlı büyüyor ve bizim de çok iyi planlamalarla çok büyük işler yapmamız lazım” dedi. Aşağıda size Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Tahir Büyükakın’ın ağzından, kentin geleceği için çok önemsediği 5 temel konuyu ve bu konularla ilgili değerlendirmelerini anlatacağım:

1)-METRO-  Tahir Büyükakın,  Kocaeli’nin geleceğinde ulaşım için yerin altına girmenin kaçınılmaz olduğuna inanıyor. Kent genelinde metro ağını kurmaya yönelik çalışmaları başlatmış. Bu konuda, yani çok yüksek maliyeti bulunan metro için kaynak yaratma konusunda da çok somut ve önemli bir önerisi var. Metro ile ilgili önerisini özel olarak anlatacağım.

2)- RAYLI SİSTEMLER- Büyükakın’a göre,  kent içi ulaşımda metro ile raylı sistemler birlikte kullanılması gereken farklı konular. Halen İzmit içi için tramvay inşaatı başladı. Genel 
Sekreter bu projenin çok içinde. Yakından takip ediyor. Halen Büyükşehir Belediyesi internet sitesinde tramvay projesinin bitişi için öngörülen 550 günden geriye sayım devam ediyor. Bu sürenin sonunda mutlaka tramvayın çalışacağını söyledi. 

3)-MEYDANLAR-  Genel Sekreter Büyükakın,  kentin geleceği açısından eldeki mevcut meydanların korunması ve en iyi şekilde değerlendirilmesinin önemini özel olarak vurguladı. Perşembe Pazarı alanı, eski Valilik binasından boşalan alan, Seka Park’ta Mannesmann’dan kazanılan alan, Fuar alanı gibi bugün boş duran meydanların kentin geleceğinde en iyi şekilde değerlendirilmesine yönelik projeler üzerinde çalıştığını anlattı. Örneğin, Perşembe Pazarı alanının altına metro istasyonu gelecek. Yine bu alanın altı dükkanlarla dolu bir büyük çarşı olarak kullanılacak.

4)-KENTSEL DÖNÜŞÜM-
Büyükakın, Kocaeli’de Kentsel Dönüşüm fırsatının kaçırılmaması gerektiğini düşünüyor. Kentsel dönüşümün sadece TOKİ ve Kent Konut’la değil, bu kentin müteahhitlerini de işin içine katarak yapmak istiyor. Bu konuda da çalışmalara başlamış. Kocaeli’de özellikle İzmit’te Kentsel Dönüşümün hem evi yenilenecek vatandaşın, hem bu işe girişecek müteahhidin kazançlı çıkabileceği şekilde yapılabilmesi için özel düzenlemeler gerektiğini anlattı. 

5)-GENÇLİK HİZMETLERİ-
 Genel Sekreterin üzerinde yoğun olarak çalıştığı, kendisine öncelikli görev seçtiği alanlardan biri de Gençlik Hizmetleri konusu. Şöyle konuştu: ”Bir lisan bilen, bir müzik enstrümanı çalan, bir spor dalıyla ilgilenen ve yeteneği olan bütün çocukların, gençlerin önünü açmak istiyoruz. Onlara dünyayı tanıtacak, güzel sanatlar ve spor alanlarında en iyi şekilde gelişmelerini sağlayacak organizasyonlar içinde olacağız.” 
Tahir Büyükakın’ın temel ilgi alanları bunlar. Ama bir yandan da hala kentin herhangi bir köşesindeki bir sokakta vatandaşın şikayetçi olduğu bir çukurun onarılıp onarılmadığını da dakika dakika takip ediyor. Önümüzdeki günlerde birlikte bir kent turu atacağız. Kafasından geçen büyük projeleri, bu projelerin uygulanacağı yerleri dolaştırarak gösterecek. Ben de yemek sözü verdim. Ama hala balığın yanında bir kadeh içkiye ikna edemedim. 

*Metro için tarihi öneri 
Büyükşehir Genel Sekreteri Tahir Büyükakın sohbetimiz sırasında üzerine basa basa şunları söyledi: 
“-Bu kent çok hızlı gelişip, kalabalıklaşıyor. Biz istediğin kadar köprülü kavşaklar, battı çıktılar, yeni yollar yapalım. 2035’de bu kent bugüne göre 4 kat daha kalabalık ve hareketli hale gelecek. Bütün büyük şehirler için formül bellidir.. Kent içindeki insan hareketinin en az yüzde 35-40’ının toplu taşıma araçları ile sağlanması gerekir. Biz bunu sağlayamazsak, herkes özel arabası ile kent içinde hareket ederse, sorunun altından kalkamayız. Kocaeli trafiği, İstanbul’dan beter olur. Bu nedenle toplu taşımaya ve toplu taşımayı yer altına indirmeye mecburuz.”
Büyükakın metro konusunda ısrarlı. Hafi raylı sistemle(tramvay), metronun entegre olması gerektiğini, kılcal ulaşımlar için de doğru planlama ile minibüs ve otobüslerin kullanılabileceğini düşünüyor. Ancak metro çok pahalı bir yatırım. Bir kilometre metro için 100 milyon TL harcamak gerekiyormuş. Büyükakın, “Benim yatırım bütçem sadece 350 milyon TL” dedi ve bugüne kadar kent gündemine gelmeyen, ama anladığım kadarıyla  Büyükşehir üst seviyesinde ciddi biçimde tartışılan bir öneriyi şöyle anlattı: 
“- Bizim Büyükşehir Belediyesi olarak hazineye geçmişten gelen 3 milyar TL borcumuz var(2004 rakamı). Bizden para kesiliyor ve 2044’e kadar bunu ödeyeceğiz.  Borcumuzun ana parası 1.3 milyar TL. Gerisi faiz.  Hesap ettim, biz 2044’e kadar 7.7 milyar TL faiz ödeyeceğiz. Biz kent olarak hükümete, devlete bastıralım. Ama bu sadece Büyükşehir Belediyesi’nin AKP’lilerin talebi ile olacak iş değil. Bütün kent, bütün siyasi partilerin, bütün sivil toplum örgütlerinin bu konuda bastırması lazım.  Yasal formül de bulunabilir. Devlet bizim faizimizi silsin.  Ana parayı ödeyelim. 2044 yılına kadar ödemek zorunda olduğumuz 7.7 milyar TL’lik faizimiz silinirse, ben 2044’e kadar bu kentte 77 kilometre metro yaparım. Trafik sorunu, ulaşım sorunu kalmaz. Hatta faiz borcunu silmek için yasa çıkartılırken, “Bu parayı sadece metro inşaatında kullanabilirsiniz” diye şart koşmalarına da razıyım.”
Büyükakın’ın bu tarihi önerisini,  bu kentteki herkes, bu kenti düşünen herkes önüne koymalı ve değerlendirmelidir. Kocaeli olarak 2044 yılına kadar devlete faiz ödeyeceğine, devlet bizim borcumuzun faizini silsin. Şimdiye kadar pekçok kesimin işadamlarının, vatandaşın devlete olan borçlarından faizler silinmişti. Şimdi de Kocaeli’nin faiz borcunu silsinler. Bu parayı sadece metro inşaatı için kullanalım. 

*Yukarı Hereke’den Umuttepe’ye tek otobüsle gidilecek 
Malum, Büyükşehir Belediyesi,  kent içi ulaşımda rahatlık sağlamak, bir türlü sözünü geçiremediği, aynı güzergah üzerinde çalışmalarına rağmen uzlaşmaya yanaşmayan kooperatifleri hizaya getirmek için çok miktarda yeni, modern otobüs alımına başlamıştı. Genel Sekreter Büyükakın, bu otobüslerden 240 tanesinin teslim alındığını, halen Gebze ve Körfez’de bu otobüsler için doğalgaz dolum tesislerinin yapıldığını ve otobüslerin peyder pey seferlere sokulduğunu anlattı. 
Büyükşehir Belediyesi’nin yeni otobüsleri bu şehrin bu dar yollarında ne kadar rahat hareket edebilecek bilemem. Ama Büyükakın önemli rahatlık yaşanacağını şu örnekle anlattı:
“-Bugün Yukarı Hereke’de oturan bir vatandaş Umuttepe’ye gitmek istese. 4 ayrı minibüse binmek zorunda.  Yukarı Hereke’den Umuttepe’ye gitmek için 10 TL ödüyor. Bu hatta otobüs koyacağız. Yukarı Hereke’den Umuttepe’ye tek araçla vatandaş gidip gelecek. Karamürsel, Gebze hatlarına bu otobüslerden koyacağız. Önemli rahatlık olacak.” 

*Üç büyük battı çıktı
Genel Sekreter Büyükakın bana büyük projelerden bahsederken, ben de nispeten küçük gibi görülen, ama söz verildiği halde yapılmayan işleri yüzüne vuruyorum. Dedim ki:
“-Sayın Genel 
Sekreter, bu yaya üst geçitlerinin kenarlarını reklam panosu gibi kullanıyorsunuz. Karamürsel girişinde kocaman afiş var “Karamürsel Merkez’de battı çıktı yapılacak”.. Gölcük’e geliyorsunuz, bu kez Gölcük Merkez için battı-çıktıdan söz ediliyor. Kartepe’ye giriş çıkışta, Köseköy merkez için sanki battı-çıktı yapılmış da bitmiş gibi afişleriniz duruyor. Bunları ne zaman yapacaksınız. Türkiye’de, ana yolların bu kadar çok kırmızı ışıkla kesildiği başka bir kent kalmadı. “Genel Sekreter’e yine çalıştığı yerden sormuşum. Büyükakın şunları söyledi:
“-Bu şehirde 2018’e kadar inşaatlara, yolların tıkanmasına katlanacaksınız. 2018’e kadar şantiye gibi olacağız. Karamürsel merkezdeki battı çıktı, 2017’de başlayacak.  Köseköy Merkez’de işe önümüzdeki mart ayında başlıyoruz. Karayollarının itiraz ettiği birkaç hususu projede düzeltmeye çalışıyoruz. Gölcük’te battı çıktı mı yapalım, yoksa yolun Gölcük içindeki bölümünü tamamen tünele mi alalım, bunu tartışıyoruz. Hepsi yapılacak. 2018’e kadar bitecek.” 

*“Yahya Kaptan’a anlatacağım”
Genel Sekreterin şimdilik en fazla odaklandığı konu tramvay yolu inşaatı. Tramvay güzergahının Yahya Kaptan içinden geçen bazı bölgelerinde halen işgal altında olan bazı yeşil alanların boşaltılacağını, bu bölgelerde tramvay geçerken araç trafiğini aksatmayacak şekilde genişlemeler yapılacağından bazı ağaçların da kesileceğini söyledi. Büyükakın şöyle konuştu:
“- Yahya Kaptan Mahallesi’nde bu işler yapılmak zorunda. Dirençle karşılaşmaktan çekiniyorum. Önümüzdeki günlerde Yahya Kaptan’da vatandaşlarla, muhtarla toplantılar yapıp,  nerede yol genişleteceğimizi, nerede birkaç ağaç kesmek zorunda kalacağımızı anlatacağım. Umarım haklı olduğum konuda vatandaşı ikna edebilirim.”

*“Senden ötürü  böyle oldu” 
Büyükakın, sohbetimiz sırasında tramvaydan konuşurken,  bana da gider yaptı. Şunları söyledi:
“-Aslında bu tramvay Yürüyüş Yolu’ndan geçecekti. Başımıza hiç iş açılmayacaktı. Sen Başkan’ı yürüyüş yolu konusunda ikna ettin. Senin yüzünden başkan tramvayın Yürüyüş Yolundan geçmesine karşı çıktı. Oysa,  Yürüyüş Yolu altındaki boruları Ankara Caddesi’ne taşır, tramvayı oradan geçirebilirdik. Senden ötürü hem iş uzadı, hem başımıza yeni güzergah çıktı.”
Yürüyüş Yolunu tramvaydan gerçekten ben kurtardıysam, bundan sadece gurur duyarım. İzmit’in en güzel ve en özel yeri bence Yürüyüş Yolu’dur. Oradan tramvayı geçireceksek, treni neden kaldırdık? 

Bu yazı toplam 635 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 3
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    Tüm Hakları Saklıdır © 2016 Özgür Kocaeli | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0262 331 11 11 Faks : 0262 321 21 37