1. HABERLER

  2. EKONOMİ

  3. Hala o mesajları alıyorsanız...
Hala o mesajları alıyorsanız...

Hala o mesajları alıyorsanız...

İstenmeyen reklam içerikli mesajlar tüketicilerin tepkisini çekmeye devam ediyor. Hukukçular ise 1 Mayıs'ta yürürlüğe giren Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un SMS tacizlerini önlemekte yetersiz kaldığı kanaatinde.

A+A-
İstanbul Barosu'na kayıtlı Avukat  Şaban Kara, tüketicinin  Reklam mesajları ve çağrılarını almamak için yapması  gerekenleri sıraladı.Tüketicinin mal ve hizmet satın alırken telefon numarasını mümkün  olduğunca paylaşmaması gerektiğini aktaran Kara, şunları kaydetti:
"Vatandaşlar alışveriş esnasında, telefon görüşmelerinde veya diğer  bir şekilde  kendilerinden istenen bilgileri verirken dikkatli olmalılar.  Vatandaşlar kendilerine imzalatılmak istenen sözleşme veya diğer belgelerde  telefon görüşmelerinde 'elektronik iletiler/mesajlar' konusundaki şartları  değerlendirerek bu tür tanıtım iletilerinin gelebileceğini öngörerek onay  vermeliler.
Vatandaş onay vermesine rağmen sonradan ileti almak istemediği  takdirde her zaman iletileri reddedebilir.  ARTık iletiyi gönderenler,  gönderdikleri iletide reddetme hakkını hatırlatıcı 'müşteri hizmetleri  numarasını, kısa mesaj numarasını veya sadece red bildirimine özgü URL adresi  gibi ulaşılabilir  iletişim adresini' vermek zorunda. Bu bilgilerin iletide yer almaması, başlı başına 15 bin liraya kadar  para cezasını gerektirmektedir. İletiyi gönderenler, kişinin ret talebinden  itibaren 3 iş günü içinde artık elektronik ileti göndermeyi durdurmak zorunda."
"Tüketicinin tazminat talep etme hakkı var"
Kara, herhangi bir şekilde onaylamadıkları halde mesaj alan kişilerin,  bu iletiler sebebiyle bir zararlarının doğmuş olması halinde tazminat talebinde  bulunabileceğini söyledi. Şikayetlerin  e-devlet dışında şikayetçinin bulunduğu yerdeki Gümrük ve  Ticaret İl Müdürlükleri'ne de yapılabildiğini bildiren Kara, "Şikayet konusu  iletinin alındığı tarihten itibaren en kısa sürede şikayet başvurularını yapmak  gerekir. Başkasına gelen ileti için başvuru yapılamaz, şikayeti ancak iletiyi  alan kişiler yapabilir" dedi. Şikayetçi kişilerin önce gönderilen kısa mesajı veya e- postayı  silmeden cihazlarına kaydetmesi gerektiğini ifade eden kara, "Sesli aramalarda  arayan numarası marka veya işletme adını almalıdırlar. Çünkü şikayet  başvurularında ileti ile ilgili tüm bilgiler gereklidir. SMS ve e-postalarda  mümkünse 'screenshot' alınmalı. Ekran alıntısı izahı kolaylaştıran bir unsur  olur" ifadelerini kullandı.
"Hizmet sağlayıcılar altyapılarını yasaya uygun hale getirmeli"
Şaban Kara, tüketicilerin daha önceden kayıtlı bulunduğu veri  tabanlarının bu mekanizmanın dışında sayıldığını belirterek, sözlerini şöyle  sürdürdü:
"Daha önce kişiden onay alınarak hizmet sağlayıcıların veri tabanına  kayıtlı olan kişilere gönderilen iletiler bu yaptırıma tabi değildir. Ancak bu  iletileri de almak istemeyen kişi az önce bahsettiğimiz 'reddetme hakkını'  kullanmalıdır.
Bunların dışında hizmet sağlayıcılar ve aracı hizmet sağlayıcılar yani  elektronik ortamda ticaret yapanlar, elde ettikleri kişisel verilerin  saklanmasından ve güvenliğinden sorumludurlar. Bu bilgilerin kişinin onayı  olmaksızın üçüncü kişilere iletilmesi, paylaşılması veya başka amaçlarla  kullanılması ayrı bir cezai ve tazminat sorumluluğunu gerektirir. Önümüzdeki günlerde bu tür şikayetlerin artacağı öngörülmektedir. Bu  sebeple ticari amaçlı ileti gönderen hizmet sağlayıcılara, en kısa sürede,  elektronik ortamlarda ticari faaliyetlerine ilişkin altyapılarını gözden  geçirmelerini ve yasaya uygun hale getirmelerini öneriyorum."
"SMS atan şirketler ciddi maddi sıkıntı yaşayacak"
Tüketici Hakları Derneği Çankaya Şube Üyesi Avukat Emrah Altunç ise  istenmeyen SMS, e-posta ve sesli aramalarla tüketiciyi rahatsız eden şirketlerin  önümüzdeki dönemde ciddi maddi sıkıntılar yaşayacağı uyarısında bulundu. Altunç, 1 Mayıs'ta yürürlüğe giren kanundaki boşlukların, art niyetli  bazı firmalar tarafından istismar edildiğini belirterek, mesajlardan bunalan  vatandaşların e-Devlet üzerinden şikayetçi olması gerektiğini söyledi.
Kanunun iki aydır yürürlükte olduğunu anımsatan Altunç, onay almadan  elektronik ileti ve SMS göndermeye devam eden ticari şirketlerin ileride büyük  sorunlar yaşayacağını dile getirerek, şöyle konuştu:
"İstenmediği halde sürekli mesaj atmak aslında ateşle oynamak. Her bir  ihlal için ayrı ayrı cezaya tabi olunacağı düşünülürse bu şirketler büyük  zararların altına girecekler. İrili ufaklı firmalar mesaj atıyor ancak  baktığınızda kurumsallaşma sürecini tamamlamış dev firmalar da bu hatayı yapıyor.
Tüm şirketlere bir kez de biz hatırlatmış olalım; müşteri sadakat  programları çerçevesinde de olsa insanlara istemediği sürece tanıtım, kampanya,  bildirim SMS'leri atamazsınız. Şu anda yönetmelik çıkmadığı için ceza  uygulanmıyor ancak yasa açık. Eninde sonunda bu şikayetler önünüze yığılacak.  Cezaları ödemek zorunda kalacaksınız" uyarısını yaptı.
"50 bin liraya kadar para cezaları kesilecek"
"Özellikle onay verilmiş gibi reklam içerikli SMS göndererek, içeriğinde "SMS almamak için şu numaraya iptal yazıp gönderin" şeklindeki bir  uyarıda bulunmanın onay alındığı anlamına gelmediğini anlatan Emrah Altunç, "Bu  tür mesajların alıcılar tarafından şikayet edilmesi gerekir. Çünkü onay alınmamış  olmasına rağmen tüketiciden alınmamış onayın iptalinin istenmesi kabul edilemez"  dedi.
Altunç sözlerini şöyle sürdürdü:
"Kanunun işlevsel olması için en büyük görev vatandaşa düşmektedir. Zira bu hususta ne kadar çok şikayet olursa kesilecek cezalar da o denli çok  olacağından, kanunun yaptırım gücü artacak ve söz konusu ihlaller günden güne  azalacaktır. Şikayet sonucunda onay almaksızın elektronik ileti gönderen  şirketlere kanuna göre bin liradan 50 bin liraya kadar para cezaları  kesilecektir.
Vatandaşların önünde iki seçenek var;  Ya mesaj-mailleri okumaya devam  edecekler ya da suistimalci şirketleri caydırma yoluna gidecekler. Çok büyük  ölçekli şirketlerin dahi böylesine ucuz bir yöntemi hala kullanmaya devam  ettiğini görüyoruz. Oysa yasaya uymayan bu tür kuruluşları e-Devlet üzerinden 5  dakika içinde şikayet etmek mümkün."
Bu haber toplam 393 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.