1. HABERLER

  2. PERDE ARKASI

  3. Heyecan veren proje: Hızlı Tren
Heyecan veren proje: Hızlı Tren

Heyecan veren proje: Hızlı Tren

Türkiye’nin son dönemlerdeki yoğun gündemi içinde beni en çok heyecanlandıran haber, Ankara-Konya arasında Hızlı Tren’in deneme seferlerine başlaması oldu. Vatan topraklarını düşmanlardan temizleyen, C

A+A-

Türkiye’nin son dönemlerdeki yoğun gündemi içinde beni en çok heyecanlandıran haber, Ankara-Konya arasında Hızlı Tren’in deneme seferlerine başlaması oldu.

Vatan topraklarını düşmanlardan temizleyen, Cumhuriyet’i kuran Atatürk’ün, Türkiye’nin en yoksul olduğu dönemde, Cumhuriyet’in ilk yıllarında en çok önem verdiği konu, yurt sathında demiryolu ağını büyütmek olmuştur. O yıllarda Almanlar tarafından yapılmış çok sınırlı bir coğrafyada ulaşıma olanak veren demiryolu hattının uzaması, Türkiye’nin her köşesine yayılması için devlet bütün olanaklarını seferber etmişti. Cumhuriyet’in ilk yıllarında devletin en görkemli törenleri, tamamlanıp tren seferlerine başlanan demiryolu hatlarındaki açılış törenleridir.

Hem Cumhurbaşkanı Atatürk, hem Başbakan İsmet İnönü ve sonrasında Celal Bayar, yurdun çeşitli bölgelerinde devam eden demiryolu inşaatlarını çok yakından takip etmişlerdi.

Günümüzde her ülke için demiryolu ağının uzunluğu çok önemli bir medeniyet göstergesidir. ABD’de, Avrupa ülkelerinin tamamında, Çin’de, Uzakdoğu’da mal ve insan taşımasının büyük bölümü demiryolları ile yapılır. Demiryolu için inşaat maliyeti yüksektir. Ama demiryolu tamamlandıktan sonra, işletme maliyeti, dolayısı ile kullanıcıya yansıyan maliyet çok düşüktür. Demiryolu ile aynı anda çok miktarda yük ve insan taşımak mümkündür.  Dahası, demiryolu en güvenli ulaşım araçlarının başında gelir.

Başbakan Erdoğan, 2002’den sonraki iktidarı döneminde önce “Duble yol” işine çok önem verdi. Türkiye’nin güvenli duble yollara elbette ihtiyacı vardı. Ama Türkiye’nin karayolunu özendirmek yerine, demiryolunu geliştirip, özendirmesi çok daha mantıklı ve geleceğe yönelik çok daha önemli seçenekti. Nitekim, son yıllarda demiryolu için önemli hamleler başlatıldı.

Önce Ankara-Eskişehir arasındaki hızlı tren seferleri başladı. Şimdi, Ankara-Konya hızlı tren yolu tamamlandı, deneme seferlerine balandı.

Ankara-Konya arası demiryolu ile 314 kilometre. İki kent arasında trenle yolculuk yaklaşık

5 saat sürüyordu. Şimdi Hızlı Tren ile aynı yolculuk 1. 5 saate indi. Bu çok önemli bir gelişmedir. Hızlı tren için yapılan demiryolu inşaatları kolay iş değil.  Avrupa’da bu tür hatların inşaatı ortalama 5-13 yıl sürüyor. Örneğin İtalya’da 204 kilometrelik Roma-Napoli hattının yapımı 11 yılda tamamlandı. Ankara-Konya hızlı tren yolu ise 4 yıl 8 ayda bitirildi. Üstelik, yüzde yüz yerli özel sektör eliyle bu inşaat tamamlandı.

Türkiye için öncelikle bu niyet önemli. Başbakan ve AKP iktidarı, “Hızlı tren” konusunun önemini kavramış görünüyor. Türkiye gibi bir ülkenin bu işe, öncelikle en kolay gibi görünen Ankara-Eskişehir ve Ankara-Konya arasında başlamış ve uygulamış olması da normaldir. Bundan sonraki hedef, öncelikle İstanbul’u Ankara’ya ve Anadolu’ya hızlı tren hattıyla bağlamaktır. Türkiye bunu başardığında, gerçek manada gelişmiş bir ülke haline gelecektir.

Bizim şehrimiz, konum itibariyle şanslı. Nasıl olsa, Hızlı Tren hattı İstanbul’a ulaşacak. Bu nedenle, ister istemez İzmit’ten de geçecek. İstanbul-Ankara arasındaki hızlı tren hattı için projeler tamamlandı, çalışmalar başladı. Kolay olmayacak ve kuşkusuz uzun sürecektir. Hızlı Tren hattının, ilimizde mevcut sahildeki demiryolunun yanından mı geçeceği, yoksa Kuzey Marmara Otoyolu projesini paralel olarak kentin kuzey kısmından mı gideceği henüz kararlaştırılmadı. Ama Türkiye’nin mevcut potansiyeli ve büyüme hızı değerlendirildiğinde, en çok 10 yıl içinde- yani 2023’e kadar- İstanbul ile Ankara Hızlı tren hattıyla birbirine bağlanmış olacaktır. Bu proje için çok büyük paralar harcanacak. Ama ben inanıyorum ki, bu paranın bir kuruşu bile boşa gitmemiş olacaktır.

Hızlı Tren için İzmit-İstanbul arasındaki güzergahta inşaata bu yılın sonundan önce başlanacağı açıklanmıştı. Bu çalışma başladığında 2. 5- 3 yıl gibi uzun bir süre İstanbul-Adapazarı arasında tren seferleri duracak. Kuşkusuz büyük sıkıntı yaşanacak. Ancak bu sıkıntıyı asgariye indirecek gerekli önlemleri alıp, çalışmanın biran önce başlaması, İstanbul-Ankara hattında Hızlı Tren’in biran önce çalışması için kent olarak üzerimize düşeni yapmamız gerektiğine inanıyorum.

Hızlı Tren ilimizden geçtiğinde, karayollarındaki büyük sıkıntı çok azalacaktır. İnsanlar, çok daha ucuz, güvenli ve hızlı biçimde başka kentlere gidip gelebileceklerdir.

Hızlı Tren projesi, Türkiye’de özellikle bizim bölgemizde halen neredeyse tamamen karayollarının üzerinde olan yük naklini de önemli ölçüde demiryoluna kaydıracak, kentimizi yaşadığı büyük sıkıntı ve tehlikelerden önemli ölçüde kurtaracaktır.

Türkiye’nin şimdi Eskişehir-Ankara ve Konya-Ankara arasında saatte 250 kilometreye varan hızla giden Hızlı Trenleri var. Planlamalara göre, 2015 yılına kadar Ankara-Sivas arasında da Hızlı Tren tamamlanacak.  2023 yılındaki hedef, İstanbul’dan Erzurum ve Kars’a kadar Hızlı Tren hattını kurabilmek.

Türkiye için çok önemli, çok büyük bir hedef. Bu uğurda harcanacak para, Türkiye’nin geleceğine yapılacak en önemli yatırımlardan biri olacaktır.

İstanbul-Ankara arasında çalışacak Hızlı Tren’in İzmit’ten geçeceği günü heyecanla bekleyenlerden biri olacağım. Hele hele günün birinde üzerinde “Doğu Ekspresi” tabelası bulunan, İstanbul’dan kalkıp, Kars’a giden bir Hızlı Tren gördüğümde, Türkiye’nin en önemli sorunlarından birini çözmüş olduğuna inanacağım.

Tren medeniyettir. Hızlı tren, çok daha büyük medeniyettir.

Türkiye’nin 50’den fazla kentine havaalanı yapmış olması, artık her yıl milyonlarca insanın havayolu ile yurt içinde seyahat etmesi kuşkusuz önemlidir. Ama bir gün İstanbul-Ankara arasında hızlı tren çalışırsa, emin olun bu çok daha önemli ve büyük bir gelişme olacaktır.

Bu haber toplam 1724 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.