1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. Hiç değilse teleferik yapılmalıydı
Hiç değilse teleferik yapılmalıydı

Hiç değilse teleferik yapılmalıydı

Bugün İzmit şehir içine arabanızla girin de göreyim sizi… Kimbilir toplu taşım araçları nasıl dolu olacak. Duraklarda insanlar yığılacak. (P) plakalı servis arabaları, şehrin her yerinden vızır vızır g

A+A-

Bugün İzmit şehir içine arabanızla girin de göreyim sizi… Kimbilir toplu taşım araçları nasıl dolu olacak. Duraklarda insanlar yığılacak. (P) plakalı servis arabaları, şehrin her yerinden vızır vızır geçip, insan taşıyacak.

Şehir merkezinde 10 tur atsanız, arabanızı koyacak bir yer bulamayacaksınız.

Çünkü, bugünden itibaren İzmit7in en kalabalık günleri başlıyor. Yaz dönemindeki tatil havası, büyük boşluk bitiyor.

Rakamlar gerçekten çok büyük ve uçuk. Kocaeli’de bugün 320 bin ilköğretim ve orta öğretim öğrencisi okula başlıyor. Bu okullarda 14 bin öğretmen görev yapacak.

Kocaeli Üniversitesi’nde de yeni eğitim yılı bugün başlıyor. Bu yıl KOÜ’de 15. 335’i yeni kayıt yaptırmış 63 bin civarında öğrenci eğitim görecek.

Koyun rakamları üst üste… Bugün 500 bin kişi daha sabah evinden çıkıp okula gidecek, öğlen ve akşam okuldan çıkıp, evine dönecek.

Çok büyük rakamlar bunlar. Türkiye’nin pek çok kentinin toplam nüfusundan daha fazla. Avrupa’da bile adını çok iyi bildiğiniz önemli şehirlerin büyük bölümünün toplam nüfusu 500 bin kişinin altındadır.

Bizim kentimizde, her yıl nüfus yaklaşık 40 bin kişi artıyor., Zaten hareketli bir kent. Çalışanların yoğun olduğu bir kent. Kocaeli’nin toplam nüfusu 1. 5 milyon kişi. Ama  yaz ayları hariç,  İzmit’te  İsmetpaşa Stadı ile Umuttepe arasındaki alanda kimi gün 800-900 bin kişi sıkışıyor.

Bu insanlar işe gidecek, okula gidecek, eve dönecek. Bu insanlar bankaya gelecek, postaneye gidecek. Nüfus’ta, Tapu’da işi olacak. Yemek yemeye gelecek, dönecek.

Kabul ediyorum, kolay iş değil bu şehirde toplu taşıma işini düzene koymak. Herkesin istediği, arzuladığı, konforlu, ekonomik bir toplu taşıma sistemi kurmak.

Ama yıllardır bu alanda hiçbir şey yapmıyor olmanın da mazereti olamaz.

2008 yılında ilk olarak ben bu sütunlarda “Monoray” sisteminden söz ettim. İzmit için uygun olabileceğinden bahsederek, en azından araştırılsın istedim. Büyükşehir yetkilileri, monoray sistemini incelemek için taa bizim paramızla Japonya’ya, Avustralya’ya gittiler. “Güzel” dediler, “Olur” dediler.

Hatta, 2009 yerel seçimleri öncesinde İzmit için “Monoray” projesini açıklayıp, ilan ettiler. Hiç unutmam. Seçim öncesi İzmit’te bir sinemaya gitmiştim. Film başlamadan önce beyaz perdeye AKP’nin Büyükşehir için reklam filmi yansıdı.

İzmit’in her yerinden Monoray geçiyor… Binlerce insan,  yüksek kazıklar üzerine konmuş tek ray üzerinde çalışan kabinlerde şehir içinde bir yerden bir yere gidiyor.

O zamanlar bu iş başlasa, şimdiye kadar biterdi. Monoray falan kalmadı, unutuldu gitti.

İzmit’in coğrafi yapısı belli. Bu şehirde artık kent içi toplu taşıma işini lastik tekerlekli araçlarla mevcut cadde ve sokaklardan yapamazsınız.

İki seçenek var: Biri yerin altına girip, tüneller açarak metro yapmak. İkincisi, yerin üstünden kabinlerle insanları taşımak.

Birincisi, yani yerin altına girip metro yapmak, bu kent için hayal ötesi. Mümkün değil. Maliyetinin altından kalkılması imkansız. O halde geriye yerin üstünü kullanmak seçeneği kalıyor.

Yine 2008 yılıydı. Bir gün, Büyükşehir Belediyesi’nin eski Genel Sekreteri Münir Karaloğlu ile İzmit turu atıyorduk. Henüz Seka Tüneli bitmemişti. Karaloğlu beni Seka Camii’nin olduğu yere götürdü. Önce D-100 üzerindeki Seka tünelini gezdirdi. Sonra, Seka Camii arkasında, yıkık dökük DMO binalarının bulunduğu bölgeyi gösterdi. Karaloğlu, “Teleferik yapacağız. Bir ayağı DMO binalarının bulunduğu yere konacak” dedi. Sonra, karşı tarafgı, Saat Kulesinin üst kısımlarını gösterdi, “Bir ayağı da yukarıda Bağçeşme yakınlarında olacak. Her biri 20 kişilik kabinler sürekli gidip gelecek. İzmit’te kuzey-güney şehir içi ulaşımını teleferik sistemi ile çözeceğiz. Bu sistemi, Cedit, Erenler, Topçular, Umuttepe, Gündoğdu’ya kadar götüreceğiz.”

Ben bu rüyayı 2008 yılında dinledim. Yine 2009 yılı mart ayındaki yerel seçim öncesi AKP’nin Büyükşehir yatırımları projeleri içinde bu teleferik işi vardı. Sinemalarda, yerel televizyon reklamlarında maketleri gösteriliyordu.

Yıl 2001.. Yine okullar açılıyor. İzmit nüfusu patlıyor. Ortada teleferik projesinin (t)si yok. Bir ara Büyükşehir ihaleye çıkıyordu. Sonra ihale iptal edildi, teleferik projesi de tozlu raflardaki yerini aldı.

Bu kadar imkan, bu kadar para varken kentin en önemli sorunu için bir şeyler yapamamış olmak, beceriksizliktir.

Seçim dönemlerinde kağıt üzerinde müthiş projeler hazırlayıp, “Bize oy verirseniz bunları yapacağız” demek, ama seçildikten sonra bunları yapmamak, beceriksizlikle birlikte yalancılıktır.

İzmit’in ulaşım sorunu, teleferik sistemleri ile çözülebilirdi. Avrupa’da bu sistemi kullanan pek çok kent var. Teleferik mutlaka düşük rakımlı aşağıdaki bir alandan, yüksek rakımlı yukarıdaki bir yere çıkmak için kullanılmaz. Düz hatta da teleferik kullanabilirsiniz. Örneğin, Fuar Gölü’nün kenarına merkezi yaparsınız, Yahya Kaptan’a teleferikle insan taşıyabilirsiniz. Ya da seka Camii arkasına merkezi kurar, Bağçeşme-Topçular-Gündoğdu-Umuttepe hattına insanları taşıyabilirsiniz.

Teleferik kuruluş maliyeti atla deve değildir. Hele işletme maliyeti çok daha düşüktür. Ama yapmadılar. “Yapacağız” dediler, yapmadılar.

Hiç unutmuyorum. 2004 yılıydı. O dönemde Büyükşehir Başkan Vekili olan İlyas Şeker bana anlatmıştı. Tütünçiftlik’ten bir yol başlayacak, D-100’e paralel geçip, İzmit’e kadar gelecek, Kozluk 1 nci yolla birleşecekti. Alternatif toplu taşıma yolu olacaktı. Genişliği 20 metreydi.

Büyükşehir Tütünçiftlik-Derince arasında bu yol güzergahında kamulaştırma yaptı. Büyük paralar ödedi, binaları yıktı.

Netice sıfır. Harcanan paralar da boşa gitti.

Hala Gültepe Miralay Mümtaz Caddesi üzerinden Umuttepe’ye alternatif yol yapacaklar. Bu iş de yarım kaldı.

Hiçbir şey yapılamıyorsa, en azından Otoyoldan Umuttepe bulvarına bir kavşak açılabilirdi. Bugünden itibaren her gün İstanbul’dan binlerce öğrenci, öğretim görevlisi gidip gelecek. Onları taşıyan onlarca servis aracı da Umuttepe’ye ulaşmak için İzmit’in içinden geçecek. En azından bu kavşak açılsa, otoyoldan gelen, Umuttepe’ye giden araçlar İzmit’e hiç girmeden Üçtepeler’den Umuttepe Bulvarına girse, bu bile kazançtı.

Bunların hiç birini yapmadılar, yapamadılar. Bugün ve bundan sonra İzmit içinde sıkıştığınızda, bunaldığınızda arabanızı koyacak yer bulamadığınızda bu kentin çok büyük yetki verdiği Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin aslında ne kadar  kenti ihmal ettiğini aklınızdan geçirip, ağzınıza geleni söyleyebilirsiniz.

Bu haber toplam 1606 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.