1. YAZARLAR

  2. Mustafa OKÇU

  3. İKTİDAR PARTİSİ VE ANA MUHALEFET KARŞILAŞTIRMALARI
Mustafa OKÇU

Mustafa OKÇU

Yazarın Tüm Yazıları >

İKTİDAR PARTİSİ VE ANA MUHALEFET KARŞILAŞTIRMALARI

A+A-

İktidar partisi çok uzun süren iktidarında uğraştığı sorunlar nedeniyle yoruldu ve yıprandı. Artan destekle iktidarda dördüncü döneme ulaşmasını sağlayan en önemli başarısı, vesayet sistemine karşı verilmiş olduğu mücadeledir. Toplumun önemli çoğunluğunu kapsayan ve etkileyen ihtiyaçlar için gösterilen kararlılıkta, kapsayıcılık ve demokrasi gözetilmeye çalışıldığı i için önemli desteğe ulaşmıştı.

 ANLAYIŞINI MERKEZE ALMA EĞİLİMLERİ

 İktidar partisi vesayet sistemine karşı yürüttüğü mücadelede, FETÖ/PDY’nın etkisiyle önemli yanlışlara sürüklenip, mağduriyetlere sebep olmuştu. Bu konumdan kurtulmak için başlattığı mücadele, FETÖ/PDY’ sının darbe girişimine kadar yoğunlaşarak sürdü. Darbe girişiminin toplumca karşı konularak önlenmesi sonrasında başlayan arınma ve eksiklerin giderilmesi çalışmalarındaki eksikler, yetmezlikler iktidar partisinin kendisini merkeze alması eğilimlerini artırdı.  Vesayet sistemine karşı verilen mücadeleler, FETÖ/PDY ‘ sına karşı sürdürülen mücadele, vesayet sisteminin yerine Demokratik Hukuk Devleti sisteminin inşa edilmesi aynı dönemler içerisinde sürdürülmeye çalışıldığı için iktidar partisi yoruldu, yıprandı ve hata yapma oranı arttı.

ANA MUHALEFET PARTİSİ

Ana muhalefet partisi, iktidar partisinin oluşumunu, iktidara gelmesini, artan destekle iktidarda kalmasını, evrensel demokrasinin ve Türkiye gerçekliğinin objektif koşullarıyla değerlendiremedi. Vesayet sisteminin etkisiyle oluşan ve nispi demokratiklikle yetinen konumu üzerinden eski alışkanlıklarıyla siyaset yapmaya çalıştığı için gerçek siyasi gündemin dışında kaldı. Vesayet sisteminin aşılması mücadelesini merkeze alamaması nedeniyle yapılan mücadelelerdeki eksiklerden, yanlışlardan, mağdurluklardan sadece yarar sağlamakla yetinebildi. Ana muhalefet partisinin bu konumu, vesayet sistemiyle yapılan mücadelelerdeki hukuk dışılıklara, yanlışlara karşı çıkmasına rağmen, Demokratik Hukuk Devletinin inşasının sahiplenilmesine de yetmedi.

16 NİSAN REFERANDUMU

16 Nisan referandumuyla gerçekleştirilmeye çalışılan yönetim sistemi değişikliği, iktidar partisinin kendi anlayışı ve kadrolarıyla Demokratik Hukuk Devleti Sisteminin inşa edebilme çabası olarak yansıdı. Referandumda ulaşılmaya çalışılan hedef baskın kabul edilebilirliğe ulaştırılamadı.  Değişen ve gelişen yeni hayat şartlarının, toplumun ihtiyaç ve beklentilerini değiştirdiği ortaya çıktı.  İktidar partisinin önerdiği toplumsal dönüşümü toplumun yarısına yakını onaylamadı.  Ana muhalefet partisinin, tartışacağı, değerlendireceği, çözümler geliştirip alternatifliğe taşıyacağı bu temel gerçekliktir.

ANA MUHALEFETİN DEĞİŞEMEMESİ

İktidar partisi, 16. Nisan referandumunda ulaşamadığı baskın kabul edilebilirlik hedefinden vazgeçmediğini hissettirmektedir.  16. Nisan referandumu desteğinin daha yükseğe taşınabilmesi için iktidar partisinin çabasıyla birlikte ana muhalefetin eski konumunu sürdürmesine, alternatif siyaset alanı üretmemesine de ihtiyaç duyulacağı bilinmektedir.  Anlaşılmakta güçlük çekilen ana muhalefetin yaşanan objektif gerçekliği yeterince değerlendirememesidir.  Alternatif siyasetin üretilmesini sağlayacak yapısal demokratik dönüşümünü tamamlayamamasıdır.  Yeni siyaset alanı üretilmesinin şartlarını, fırsatlarını ortaya çıkaran, adalet yürüyüşünün, yeni siyasi yaklaşıma taşınamamasıdır. Şaşırtıcı olan,  iktidar partisinin siyasi gündeminin içerisinde kalarak, onu aşabilme girişimlerini başlatamayarak iktidar partisi siyasetine yardımcı olduğunu hissedememesidir.  İktidar partisinin siyasi gündemi aşılamadan, bunu sağlayacak değişim kararlılığı ortaya konamadan, ne kadar yüksek sesle karşı çıkılırsa çıkılsın,  eski siyasi konum üzerinden, eski alışkanlıkların yansıtılacağı unutulmamalıdır.

2019 SEÇİMLERİ

İktidar partisi 2019 yapılacak seçimlere,  16. Nisan referandumunda gerçekleştiremediği hedefine ulaşabilmek için, parti içi değişiklikler yaparak, daha fazla yoğunlaşmalar sağlamaya çalışarak hazırlanmaktadır. İktidar partisinin sıkışmışlığını, gerginliğini aşabilecek, normalleşmeyi, kapsayıcılığı, demokratikliği sağlayacak siyasetin sergilenmesi ihtiyacı bu nedenlerle gizlenemez hale gelmiştir. İktidar partisinin dışarıda bıraktıklarının ihtiyaç va beklentilerinin karşılanmasını sağlayacak siyasetin alternatif oluşturmadığı görülmüştür. Hem iktidar partisinin dışarıda bıraktıklarının hem de vesayet sisteminin dışarıda bıraktıklarının evrensel demokrasinin kural ve kurumlarıyla sahiplenilmesini sağlayacak siyasetin sergilenmesine ihtiyaç vardır.  Türkiye’nin yoğunlaşan sorunları yeni siyaset alanının üretilmesini, alternatif siyasetin sergilenmesini bu nedenlerle zorunlu hale getirmiştir. Toplumun yarısının ikna edilemediği demokratik dönüşümün Demokratik Hukuk Devleti sistemini üretmediği, gerginlik, kamplaşma yarattığı, normalleşmeyi sağlayamadığı konumun kavranıp, aşılması sağlanmalıdır.  Kapsayıcılığı, demokratikliği, evrenselliği, eşitliği, çoğulculuğu merkeze alan siyasi yaklaşımlarla Türkiye’nin geleceği inşa edebilecektir.    

Bu yazı toplam 2073 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.