1. HABERLER

  2. EKONOMİ

  3. İndirim beklerken zam şoku!
İndirim beklerken zam şoku!

İndirim beklerken zam şoku!

Vatandaşı korumaya yönelik geçtiğimiz yıl çıkartılan yönetmelik bankalara bayram ettirdi. Düşüş beklenirken 3 ayda yüzde 204'lük artış oldu.

A+A-
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK)'nun geçtiğimiz yıl ekim ayında yürürlüğe giren ve bankaların aldığı haksız ücretlerden ötürü dert yakınan milyonlarca insanın derdine çare olacağı düşünülen yönetmeliğinin üzerinden 6 ay geçmesinin ardından gelen ilk veriler işin sadece bir makyajdan ibaret olduğunu gözler önüne serdi.
Çünkü yönetmelik sonrası bankaların hizmet gelirlerinde ciddi bir düşüş beklenirken sanılanın aksine bankaların hizmet gelirleri 3 ayda 3 kat birden artış gösterdi.
Bankaların, sayısı 60'ı aşan hizmet kalemlerinden aldıkları ücret ve komisyonların uzun süre tartışma konusu olması üzerine harekete geçen BDDK, geçtiğimiz yıl ekim ayında bir yönetmelik yayınlayıp söz konusu kalemleri 60’dan 20’ye indirdiğini söyleyince vatandaşın da içini rahatlatmıştı.
DÜŞÜŞ BEKLENİRKEN 3 KAT BİRDEN ARTTI
Ancak son gelen veriler atılan adımlarla tezat bir görüntü ortaya çıkardı. 60 kalemden 20 kaleme düşürülen banka hizmet kalemleri ile gelirlerin de yarı yarıya azalacağı düşünülürken sanılanın tam aksine bankaların hizmet gelirleri katlanarak artış gösterdi.  BDDK verilerinden derlenen bilgilere göre, bankaların hizmet gelirleri, mart sonu itibarıyla 3 ayda üç katına çıkarak (yüzde 204) 6 milyar 596 milyon liraya ulaştı.
BANKALARA BAYRAM ETTİRDİ
Kafaları karıştıran artışın perde arkasına bakıldığında ise tek bir adres işaret edildi, o da BDDK. Gelen binlerce şikâyet üzerine geçtiğimiz yıl  çıkartılan yönetmeliğin tüketicileri temsilen bir birlik tarafından değil de BDDK tarafından hazırlanmasının bankalara adeta bayram ettirdiği görüldü. BDDK tarafından hazırlanan yönetmelikle ücret alınmasına son verilen pek çok hizmet kaleminin tüketiciyi doğrudan ilgilendirmediği ortaya çıkarken, bir zamanlar tüketiciden alınması zor olan birçok kalem ücretin de yasal dayanağa kavuşturularak bankalar tarafından rahatlıkla alınmasının önün açıldığı belirtildi.

YÜZDE 36 ZAM!
Bankaların hizmet ücreti aldığı  60 kalemin 31'i  tüketiciyi ilgilendiriyor. Son çıkartılan yönetmelikle bu sayı  20’ye kadar indirilmiş durumda. Ancak yürülükte olan 20 kalem arasında vatandaşın dert yakındığı hesap işletim ücreti, havale ücreti, para çekme ücreti, yıllık üyelik ücreti, ek kart yıllık ücreti, fatura ödeme ücreti,  ekspertiz ücreti ve dosya masrafı ücreti gibi kritik ücretlerin hepsinin durması bir yana bir de bazı bankaların düzenlemeden önce 5,5 liradan uyguladıkları, ATM yoluyla farklı banka hesaplarına EFT ücretini 7,5 liraya (yüzde 36 artış); hesap işletim ücretini 50 liradan 54 liraya (yüzde 8); kredi kartı yıllık üyelik ücretini ise  45 liradan 49 liraya (yüzde 9) yükselttiği ifade ediliyor.
İSYAN ETTİLER
BDDK’dan gelen verilere isyan eden tüketici birlikleri ise ortaya çıkan tabloyu çok önceden tahmin ettiklerini belirterek çok çarpıcı açıklamalarda bulundu.
Bütün kabahatin kanun çıkartılırken netlik sağlanmaması ve bu işte  ipin ucunun içerisinde hiçbir tüketiciyi yansıtan birimden bir kişinin olmadığı BDDK’ya verilmiş olması'' olarak dile getiren Tüketiciler Birliği Genel Başkan Yardımcısı Hatice Saadet Kalyoncu, ''Tüketici Kanunda hangi kalemlerden ne kadar ücret alınacağın sorumluluğu kanunen BDDK’ya verildi. Kuzuyu kurda emanet ettiler. BDDK bizim özgür olduğumuz alanları ve kazanılmış haklarımızı daralttı. Bankaların ellerini kuvvetlendirdi. BDDK görevini yapmış olsaydı biz bu sıkıntıları yaşamayacaktık.'' dedi.
GÖSTERMELİK YAPILDI
BDDK'nın  bazı kalemlerden ücret alınmayacak dediği kalemlerin zaten bir utanmazın dahi alamayacağı türde kalemler olduğunu belirten Kalyoncu, '' Mesela bozuk para sayma ücreti, işlemsizlik ücreti gibi çok komik ücretlerdi. Bu ücretleri tek tük bir kaç banka alıyordu. Bunları sildiler. Yani göstermelik yaptılar.'' diyerek, asıl tüketicinin sorunlu olduğu kalemlerin ise  korunduğunu öne sürdü..

ALINMAYANLAR BİLE ALINMAYA BAŞLANDI
İşin kötü tarafının çıkartılan yönetmelikle vatandaşın mevcut sorunlarının çözülmesinin bir yana tam aksine sorunlu olduğu kredi kartı aidatı gibi bir çok kaleme yasal güvence getirildiğini söyleyen Kalyoncu, '' Bankalar düne kadar itiraz edildiği için alamadıkları kalemleri bile almaya başladı. Artık vatandaş itiraz edince bankalar rahatlıkla 'BDDK alın diyor. Ben bu ücreti kanunen alıyorum'  diyebiliyor.'' dedi. Bunların hiçbirinin tüketici kanunda yer alan ''haksız şartı'' geçersiz kılmadığını da hatırlatan Kalyoncu, sözleşmede tüketiciye zarar verebilecek her maddeye itiraz yolunun da açık olduğunu sözlerine ekledi.
DAHA ÇOK KESİNTİ YAPILIYOR
Uzun yıllardan beri bankaların haksız olarak vatandaştan aldığı ücretlerle ilgili yüzlerce dava açıldığı ve bu davalar sonrasında bir çok ücretin geriye dönük iadesinin dahi yer aldığı onlarca emsal kararın alındığı hatırlatan Tüketicileri Koruma Derneği Genel Sekreteri Halil Çamalan, yeni düzenlenen yönetmeliğin BDDK tarafından oluşturulması ile dosya masrafları ve hesap işletim ücretleri gibi çok sayıda kesintinin hizmet bedeli adı altında yasallaştırıldığını ve  maalesef Yargıtay'ın kararlarına rağmen vatandaşdan eskisinden daha çok kesinti yapıldığını öne sürdü.

Haber7

Bu haber toplam 359 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.