1. YAZARLAR

  2. Mustafa OKÇU

  3. İYİ PARTİ’NİN KONUMU
Mustafa OKÇU

Mustafa OKÇU

Yazarın Tüm Yazıları >

İYİ PARTİ’NİN KONUMU

A+A-

İyi parti siyaseti, parti içi demokratikleşme beklentilerinin karşılanamamasıyla parti dışına sürüklenenlerin belirleyiciliğiyle oluştu. Başarılı olunması,  sadece MHP’ de karşılanamayan demokratikliğin gözetilmesine bağlı değildir. İktidar partisinin, milliyetçi/güvenlikçi alanı kapsar hale gelmesiyle, demokratik kurumsal sürdürülebilirlik beklentisi karşılayamayanlar da sahiplenilmelidir. Ayrıca, alternatiflik ihtiyacını karşılamayan ana muhalefet partisinin, demokratik milliyetçi eğilimlerinin ihtiyaçlarının karşılanması da gözetilmelidir. Demokratik kurumsal sürdürülebilirliği sahiplenen, Demokratik Hukuk Devletinin inşasını, demokratik, kapsayıcı, eşitlikçi, evrensel kural ve kurumlarla inşa etmeyi hedeflenen iyi parti konumu başarılı olabilecektir.

LİDER PARTİSİ YAKLAŞIMLARIYLA SÜRDÜRÜLEN SİYASET
 İktidar partisi içerisinde yer alan demokrat, milliyetçi, liberal, muhafazakar eğilimler, ulaşılan gücün, sağlanan başarının, demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşınmasını bekliyorlardı. Beklentilerin karşılanamamasının oluşturduğu boşluk, iktidar partisini destekleyerek konumunu korumaya çalışan MHP ile doldurulmaya çalışıldı.  MHP’ nin demokratik kurumsal sürdürülebilirliği karşılayamayan lider partisi yaklaşımı, iktidar partisinin kendi konumunu merkeze alan lider partisi birlikteliğiyle bu nedenlerle örtüştü. Bu yaklaşım Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde, MHP/CHP birlikteliği olarak da kurgulanmaya çalışılmış,  alternatiflik ihtiyacı karşılanamamıştı.

İYİ PARTİNİN 1. OLAĞAN KONGRESİ
Seçimlere katılabilmek için gerçekleştirilen iyi partisinin 1. olağan kongresi perdeleme engelleriyle karşılaştı. Görmemezlikten gelinmesini sağlamaya çalışan eğilimler, cumhur ittifakının dışarıda bıraktıklarının etkisinden endişe ettiklerini hissettirdiler. İyi parti siyasetinin, milliyetçi, liberal, demokratik kurumsallık beklentisini temsil etmesinin mümkün olabileceğini yansıtmış oldular. İyi partinin hedeflediği siyaset alanı, 1. olağan kongresinde karşılaştığı perdelenme eğilimleriyle ortaya çıkmıştır. Bu alanın nasıl ve ne kadar temsil edilebileceği sergilenecektir. Bu alanla ilgili yakın dönemde yaşanmış çok önemli örnekler vardır. Milli görüş siyasetinin kendisini aşan, yeniden üreten, iktidar partisinin içselleştirip, kapsayamadığı, demokratik kurumsal sürdürülebilirlik yönelimi dikkate değerdir. İktidar partisinin demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşıyamadığı, lider partisi yaklaşımlarıyla etkilemeye çalıştıklarının kapsanması önemlidir. Ana muhalefet partisinin alternatiflik sağlayamamasıyla, çaresizliğe sürüklenmesiyle, alternatif demokratik kurumsal sürdürülebilirlik beklentisi olanların duyarlılığı gözetilebilmelidir. HDP siyasetinin, Kürt sorunlarının çözümünde, demokratik kurumsal sürdürülebilirlik ihtiyacını karşılamakta zorlanması de değerlendirilebilmelidir. 

İYİ PARTİ SİYASETİNİN SORUMLULUĞU
İyi parti siyasetinde sorumluluk yüklenenler, iktidar partisinin alternatifini besleyen siyasi kaynağa dönüşmesini değerlendiremezlerse, oluşturmayı hedefledikleri alternatif merkez sağ siyaseti temsil etmekte zorlanacaklardır. Demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşınamadığı için dışarıda bırakılan halkın beklentilerinin karşılayabileceği sergilenmek durumundadırlar. Cumhur ittifakı nedeniyle kapsanamayan milliyetçi, liberal, demokratik kurumsal sürdürülebilirlik beklentilerinin karşılanmasına odaklanan siyaset alanı iyi partinin sahiplenmesi gereken siyaset alanıdır. 1.Kongrede yapılan tüzük değişikliğiyle temsil edilmek istenen siyaset belirleyici önemdedir. Kongrenin perdelenme eğilimleri daha fazla dikkat çektiği için demokratik kurumsal sürdürülebilirlik yaklaşımları yeterince değerlendirilememiştir.  MHP’nin dışına sürüklenen milliyetçi duyarlılık, iktidar partisinin güvenlikçi/milliyetçi alanı kapsamasıyla oluşan memnuniyetsizler ve CHP içerisinde milliyetçi eğilimlerin demokratik kurumsal sürdürülebilirlik beklentileri iyi parti için belirleyici önemdedir. 1. Kongrede yapılan tüzük değişikliği, CHP tüzük değişikliğini çağrıştıran, liderin ve merkezin insiyatif alanını genişleten, sadece ittifak yasasına uyum sağlamak için yapılan değişiklik özelliğini yansıtması yetmezliklerin ortaya çıkmasına neden olabilecektir.

LİDER PARTİSİ ANLAYIŞININ AŞILAMAMASI
Türkiye siyasetinden beklenilen, lider partisi anlayışı ile sürdürülen siyasetin, demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşınmasıdır. Lider partisi yaklaşımlarıyla Türkiye siyasetinin yapabilecekleri tamamlanmıştır. İktidar partisi, vesayet sisteminin sürdürülemez hale geldiği tespiti ile ekonomik/demokratik sürdürülebilirlik gözetilerek oluşturulmuştu. Bu yaklaşıma uygun örgütlenme, temsil, mücadele sağlanarak başarılı olundu. Başarılarını, ulaştığı gücü, lider partisi yaklaşımıyla mutlaklaştırmaya çalıştığı için demokratik kurumsal sürdürülebilirlik beklentilerini karşılayamayan siyasete dönüştü. 7. Haziran. 2015 seçimleri iktidar partisine yapılan en önemli uyarıdır. 1. Kasım seçimlerinde, kuruluş değerlerine dönülme sözünün verilmesi ve karşılık bulması, oluşan belirsizliğin,  alternatiflik sağlayacak demokratik kurumsal sürdürülebilirlikle doldurulamamasındandır. İktidar partisinin vesayet sisteminin çözülmesini sağlayan, ekonomik/demokratik sürdürülebilirliği gözeten siyaseti, demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşınamadığı için 1. Kasım başarısını sağlayan beklentiler yeterince karşılanamamış durumdadır.

Bu yazı toplam 1000 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.