1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. Kademeli sistem neden konuşulmuyor?
Kademeli sistem neden konuşulmuyor?

Kademeli sistem neden konuşulmuyor?

Bugünden itibaren İzmit şehir içi toplu taşıma ücretlerinde yeni bir dönem başlıyor. Hem şehiriçi toplu taşıma ücretlerine bir miktar zam yapıldı, hem toplu taşımada tamamen otomasyona

A+A-

Bugünden itibaren İzmit şehir içi toplu taşıma ücretlerinde yeni bir dönem başlıyor.

Hem şehiriçi toplu taşıma ücretlerine bir miktar zam yapıldı, hem toplu taşımada tamamen otomasyona geçilmesi amacıyla,  Kent Kart’lı binişte, paralı biniş arasında önemli bir fark yaratıldı.

Bugünden itibaren Kent Kartı olan öğrenciler şehiriçi minibüslerinde 1 TL,  normal yolcular 1. 50 TL ödeyecekler.  Kent Kartı olmayan öğrenciler ve sivil yolcular ise minibüslere 2 TL ödeyecekler.

Şehiriçi toplu taşıma ücretlerine yapılan, Kent Kart kullananlar için çok yüksek olmayan zamma çeşitli gruplardan tepkiler gelmişti. Ben zam oranlarını yüksek ve haksız bulmuyorum. Türkiye’de akaryakıt fiyatları, son zamdan buyana çok yüksek oranda arttı. Bundan iki yıl önce şehir içi taşıma ücreti yüksekti. Bugün zamlı fiyatların bile yüksek olduğunu düşünmüyorum.

Eğer tüketiciler bir şeyi protesto edeceklerse, Türkiye’de akaryakıt ürünleri üzerindeki çok büyük vergi yükünü protesto etmelidir.

İzmit’te şehiriçi minibüslerinin beleşçisi çok fazla. Kent Kart’a geçişle birlikte minibüs sahiplerinin daha iyi, daha düzenli  kazancı olacak. Ama kayıt altına da giriyorlar. Artık vergi ödeyecekler.

İzmit’te şehir içi minibüsü sahibi olmak da, bu minibüslerde şoför olmak da kolay değil. Çok sıkıntılı bir trafikte, her an öfke patlamasına hazır bir kitleye hizmet veriyorlar. Düşünün ki, bir minibüs bir seferini 20 yolcuyla tamamlıyor. Bunların hepsi 2 TL’lik en yüksek tarifeden para ödese, bir seferin hasılatı 40 TL’dir. Hadi indi bindi oldu diyelim, bir seferde 50 TL hasılat toplasınlar. Güzergahlar uzun. Bir günde bir minibüs, en fazla 5 sefer yaptı diyelim. Toplanan para 250 TL. Yarısından fazlası mazot parası. Aracın amortismanı, taksiti var. Şoför ücreti, vergisi var. Sık sık kesilen cezalar, arızaların neden olduğu girdiler var. Kolay ve karlı bir iş değil.

İzmit şehiriçi ulaşımında yıllardır “Kademeli ücret sistemi” konusu gündemdedir. Tamamen şoför ile yolcu arasındaki para alışverişine bağlı düzende, kademeli ücret tarifesini uygulamak mümkün değildi.

Ama şimdi Kent Kart’la otomasyona geçildi.  Ben 1980’li yıllarda, sırtımda bir çanta ile bütün Avrupa’yı gezdim. İstanbul’daki Akbil, ya da İzmit’teki Kent Kart gibi otomasyon sistemi o yıllarda Hollanda’da, Belçika’da, Almanya’da kullanılıyordu. Avrupa’yı, kentleri toplu taşım araçları ile dolaştım. Kaç kilometre yol gidecekseniz, mesafeye göre ücret ödersiniz. Toplu taşımanın temeli budur. Artık Kent Kart ile, İzmit’te ve il genelinde de bu sistemi uygulamak çok kolaydır.

Bizim ilimizin yetkilileri hiçbir konuyu derinlemesine düşünmüyorlar. Şu sistemin abukluğuna bir bakın. Derince Yenikent’ten minibüse binip, Umuttepe’ye giden bir yolcu(yaklaşık 30 kilometredir) ile, Üçtepeler köyünden minibüse binip, yine Umuttepe’ye giden bir yolcu(3-5 kilometredir) minibüse aynı parayı ödüyor.

Ya da Yenidoğan’dan minibüse binen bir yolcu, İzmit Belediyesi’ne de gelse(şehir merkezinde), İzmit Kaymakamlığı’na da gitse(Yenişehir Mahallesi’nde) aynı parayı ödüyor.

Bir başka örnek: Yahya Kaptan’dan minibüse binen bir yolcu, Kocaeli Devlet Hastanesi’ne de gelse, Seka İzmit Devlet Hastanesi’ne de gitse, aynı parayı ödüyor.

Bu tablo, hem minibüsçü için, hem yolcu için haksızlık değil midir?

Kilometre bazında çok fazla ayrıntıya giren bir sisteme gerek de yok. Şehir içindeki ulaşım güzergahı, 3 veya 4 kademeye bölünebilir. En uzun yolu giden yolcu 2 TL, en kısa yolu giden yolcu 50 Kuruş öder.  Arada, mesafenin uzunluğuna göre 1-1. 50 TL’lik güzergahlar oluşturulur.

Kent Kart sisteminde bütün bu işler hiçbir karışıklığa, tartışmaya neden olmayacak biçimde ayarlanabilir.

Bu sistem, minibüsçünün de, yolcunun da lehinedir. Misal; İzmit’te artık fiziki sorunu olmayan herkes, şehir merkezinde toplu taşıma aracına binmektense, yürümeyi tercih ediyor. Vatandaş bilse ki kısa mesafeye az ücret ödeyecek, örneğin Merkez Bankası önünden, Sanat Okulu’na kadar minibüse binse 50 Kuruş’a gidecek, yürümek yerine minibüse biner. 3-5 kilometrelik kısa mesafeler için kimse özel arabasını kullanmaz, taksi parası ödemez. Toplu taşımayı kullanan yolcu sayısı artar.

İzmit’te bu kademeli sisteme biran önce geçmek gerekiyor.

Bugünden itibaren şehir içinde uygulanacak yeni model, özellikle Kent Kartı olmayan öğrenciler açısından çok ciddi artı maliyetler getiriyor. Öğrenci Kent Kartlarını Büyükşehir Belediyesi komple yenileme kararı aldı. Ama kartların tamamı yetişmedi.

Büyükşehir, 6 ncı sınıfların bilgisayar dağıtımını çok umursamayıp geciktirebilir de, bu Kent Kart’ı geciktirmesi çok sakıncalı. Şimdi, okullar tatilde. Öğrencilere asıl tatil zamanında toplu taşıma aracı lazım. Çocuklar arkadaşlarını ziyaret edecek. Parka, sinemaya, atari salonuna gidecek.

Kent Kart’ı olara minibüs  1 TL., Kent Kartı olmayana minibüs 2 TL.

Üstelik o öğrencinin Kent Kart’ının olmaması kendi kabahati değil. Başvuruyu yapmış, haraç gibi kesilen 10 TL parayı yatırmış. Büyükşehir hala kartını basmamış, ya da okulu vermemiş.

Bu eksikliğin de giderilmesi gerekiyor.

Büyükşehir Kent Kart’a geçişle birlikte İzmit’te toplu taşıma sorununu çözdüğünü, kooperatifleri birleştirerek bu işi bitirdiğini düşünmesin. Hala yapılması gereken çok fazla iş, hala sistemde büyük hatalar, eksikler ve sorunlar bulunuyor.

Bu haber toplam 1203 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.