1. YAZARLAR

  2. İsmet ÇİĞİT

  3. Kuzey Demiryolu Gençoğlu’nun hayaliydi
İsmet ÇİĞİT

İsmet ÇİĞİT

Yazarın Tüm Yazıları >

Kuzey Demiryolu Gençoğlu’nun hayaliydi

A+A-

Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul-Ankara arasındaki Hızlı Tren Yolu’nun yeni bölümü için harekete geçti. Türkiye’nin asıl hedeflediği Hızlı Tren, bugün çalışan, İzmit’in sahilinden geçen tren değil. Hızlı Tren için Ankara Sincan ile İstanbul arasında yeni bir yol yapılacak. İstanbul-Ankara arası trenle 1.5 saate inecek. 
Bu dev projenin en önemli bölümlerinden biri de Adapazarı-İstanbul hattı. Malum, ilimizin kuzeyinden geçen, ağustos ayında açılması beklenen Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne (3 ncü Boğaz Köprüsü)  bağlanacak olan Kuzey Marmara Otoyolu projesi var. Bu yıl içinde inşaatına başlanacak. Asıl Hızlı Tren Yolu da bu Kuzey Marmara Otoyolu’na paralel olarak geçecek. Karayolu gibi, demiryolu da 3 ncü Boğaz Köprüsü üzerinden Trakya’ya, Avrupa’ya bağlanacak.
……….
Yaklaşık 100 yıl boyunca İzmit’in ortasından geçen eski demiryolunun şehrin göbeğinden kaldırılması konusu,  bizim şehrimizde 1980’li yıllarda tartışılmaya başlanmıştı. Demiryolu’nun sahile, bugünkü yerine alınması gündeme geldi. 
1983- 1989 yılları arasında İzmit Belediye Başkanı olan rahmetli Necati Gençoğlu, bu demiryolu konusunda çok ısrarcı olmuştu. Gençoğlu, “Demiryolunu İzmit içinden çıkartıp, sahile götürmenin bir anlamı yok. Sahile demiryolu yapılırsa, İzmit denizden iyice kopar. Daha pahalı olsun. Daha uzun sürsün. Ama bu demiryolunu İzmit’in kuzeyine taşımalıyız” diyordu. 
Bu konuda çok mücadele vermişti Necati Gençoğlu. Defalarca Ankara’ya gitti. Özal’a, Bakanlara anlattı. Sık sık beni arar, “Bastır şu konuya. Bu treni sahile almayalım. Kuzeye çıkartalım. Sen de yaz “ derdi. 
Şimdi, Necati Amca’ın rüyası gerçekleşiyor. 10 Mayıs günü Fuar’daki Leyla Atakan Kültür Merkezi’nde ÇED toplantısı var. Kuzey Demiryolu projesi, güzergahı anlatılacak. Bu konuda kent halkı olarak dikkatli olmalıyız. Yeni demiryolu güzergahı üzerinde İzmit Gar’ı nerede yapılacak önemli. Yeni demiryolunun İstanbul-Adapazarı arasındaki bölümünün maliyeti yaklaşık 7 milyar TL. Bu yol bitince, Hızlı Tren kuzeyden geçecek. Sahildeki demiryolu, şehir içi ulaşım, banliyö trenler için kalacak. Kuzey Demiryolu Hattı projesi çok önemli. Necati Gençoğlu’nun 1980’li yıllardaki rüyası gerçekleşecek. Umarım, 2023’e kadar bitirirler. 
 

NE OLDU ŞU GÜNEY OTOYOLU 
Kuzey Demiryolu Projesi ile ilgili ÇED toplantısı ilanını görünce bir kez daha aklıma geldi. Allah aşkına ne oldu şu bizim Güney Marmara Otoyolu?.. Şubat ayı başında Başiskele’de ÇED toplantısı yapılacaktı. Toplantıyı Karayolları iptal etti. “Güzergah değişecek. İki ay içinde ÇED yapılacak” demişlerdi. Nisan bitiyor. Hala ses yok. 
Bakın, Körfez Köprüsü (Osmangazi Köprüsü) bitiyor. Önümüzdeki ayın sonunda açılacak. Bu köprünün bizim kentimize faydasının olması için Güney Marmara Otoyolu’nun biran önce yapılması lazım. Hala ÇED için tarih belirleyemediler. Hala bölge insanına güzergahı anlatamadılar tanıtamadılar. Yetkililerle, milletvekilleri ile görüşüyorum, “Yeni güzergah belirlendi. İyice kuzeyden, dağın eteklerinden geçecek. Yerleyim alanlarını etkilemeyecek” diyorlar. Ama madem güzergah belirlendi, hadi açıklayın. Bilelim. Neden açıklanmıyor?. Bu yeni yol üzerindeki önemli kavşaklar çevresinde değerlenecek arazileri birieri kapatsın diye mi bekleniyor. Güney Marmara Otoyolu’nun (topu topu 60 kilometre) biran önce başlatılması ve bitirilmesi lazım. Aksi halde Osman Gazi Köprüsü hizmete açıldıktan sonra,  D-130 karayolunun bizim ilimizden geçen bölümü, bugünkünden daha da sıkışık hale gelebilir. 


*Gerçek bir dost: H.Vehbi Yenice 

Özellikle bu kentin çok önemli iki siyasetçisi Osman Pepe ile Sefa Sirmen’in ağzından çok sık duyduğum, benim de çok inandığım ve sık kullandığım bir tanım vardır: “Siyaset kader işidir” derler. 
Elbette siyasette istemek önemlidir.. İsteyeceksiniz, talep edecek, çalışacaksınız. Ama özellikle Türkiye siyasetinde pek çok şey elinizde değildir. Halil Vehbi Yenice, bu tanımlamanın en güzel örneklerinden biridir. 
Halil Vehbi Yenice, başarılı bir Makine Mühendisi, başarılı bir işadamıdır. Her zaman siyasete ilgisi olmuştu. Belediye Başkanı olmayı çok istedi. Gençliğinde, CHP’ye yakın olduğu, Milli Görüş partilerinde aktif olduğu dönemler yaşandı. 2002 yılında AK Parti kurulunca, burada siyasete atıldı. 2004 yılında AK Parti’den İzmit Saraybahçe Başkan adayı gösterildi.
O tarihlerde, AK Partililer bile Saraybahçe’de seçim kazanamayacaklarını düşünüyorlardı. Tablo bunu gösteriyordu. Belki de, “Nasıl olsa burada seçimi kazanamayız” diye düşünüp Yenice’yi aday gösterdiler. Ama Yenice çok çalıştı. Kendisini çok sevdirdi. CHP adayı Metin Alan karşısında, 2004 yerel seçimlerinin büyük sürprizini yaparak seçimi kazandı. Saraybahçe Belediye Başkanı oldu. Zor şartlarda, 5 yıl önemli işler yaptı. Sonra devam etmek istedi.  Milletvekili adayı olmak istedi. 
Yapmadılar.. Ama Halil Vehbi Yenice, bugün de çalışkan, başarılı bir işadamı. Hala içinde siyaset aşkı var. 2019 için hedefleri, hayalleri var. Her şey bir tarafa. Halil Vehbi Yenice iyi bir insan. Gerçek bir dost.


ANNESİNİN YAPTIĞI BÖREKLER 
Halil Vehbi Yenice geçen gün, gazeteye ziyarete geldi. Elleri, kolları doluydu. Bir gün önce, lafı geçmiş, annesine “İsmet Çiğit’i ziyarete gideceğim” demiş.  Yenice’nin söylediğine göre, annesi benim en sadık okurlarımdan biriymiş. “Madem İsmet Bey’e gideceksin. Ben de muhacir böreği yapayım, götür” demiş.
Ispanaklı, mısır unlu muhacir börekleri getirdi. Sayın Yenice’nin annesinin ellerinden öperim. Nefisti. 
Geçmişi konuştuk. Belediye Başkanlığı dönemini, sonrasını, bugünü. Kırgın değil.. Bazı şeylerin yanlış gittiğini düşünüyor. Siyaseti çok yakında takip ediyor. Dedi ki;
“-Beş yıl Saraybahçe Belediye Başkanlığı yaptım. Çok zor bir dönemde göreve gelmiştim. Saraybahçe Belediyesi borç batağı içindeydi. Belediye binasının duvarına, borç dökümünü bez pankartla astığım için bana kızmıştınız. Ama durum bunu gerektiriyordu. 5 yılın sonunda, çalışan işçilerine sadece 1 ikramiye borcu kalmış, piyasaya vadesi gelmiş hiç borcu olmayan bir belediye bıraktım. Bugün, Yürüyüş Yolunu bir baştan diğer başa çok rahat yürüyebiliyorum. Herkesle selamlaşıyorum. Bir tek şaibeli işe adım, herhangi bir yakınım karışmadı.”
Yenice, 1952 doğumlu. 2019 seçim döneminin, kendisi adına aktif siyasetin son durağı olduğunu düşünüyor. Hala iş dünyasının içinde. Yatırım yapıyor, üretiyor. Torun sayısı 4 olmuş. Yeniköy’de dededen kalma bir bahçesinin olduğunu anlattı:
“-Arazimde 100 tane yetişkin ceviz ağacı var. Bunlara bakıyorum. Ağaçların arasına domates, biber, sebze ekiyorum. Haftada en az iki gün buraya gider, toprakla ilgilenirim. Hayattan keyif alıyorum.”
Çok fazla hırslı değil. Ama 2019’da aktif siyaset istiyor. Belediye Başkanlığı dönemini anlattı. Yenice zamanında İzmit şehir merkezinin bütün alt yapısı yenilenmişti. Sonra, bütün alt yapı yenilemenin ardından, üst yapıyı mümkün olan en kısa zamanda halletmişti. Bütün ara sokaklar parke ile kaplandı. O dönemde, Avrupa Birliği’nden Türkiye’ye gönderilen hibe krediyi İzmit’e kazandırmıştı. “İnönü Caddesi boydan boya kazıldı. Alt yapı yenilendi. Sonra üst yapısı yapıldı. Şehri mümkün olan en az düzeyde rahatsız etmiştik” dedi. 
Kimseyle sorunu yok. Partisinin hala bir neferi.  Başka AK Partililer gibi, dedikoduya bile girmiyor. 2019 hedefleri için şimdiden çalışmaya başlamanın yanlış olacağını düşünüyor. “Her şeyin zamanı var” diye düşünüyor. 
Çok keyif aldım Halil Vehbi Yenice’nin ziyaretinden; “2019’daki siyasi hedeflerinize ulaşmanız için benim yapabileceğim bir şey varsa, hala bu gazetede bu konumdaysam elimden geleni yapacağıma emin olabilirsiniz” dedim. Keşke İzmit siyasetinde Halil Vehbi Yenice gibi insanların sayısı daha fazla olsa.
HGS düzgün çalışmıyor 

Geçen hafta sonu Eskişehir’e yaptığımız gezide dikkatimi çeken bir konuyu daha aktarayım. Malum, geçtiğimiz aylarda milyonlarca insana otoyol ve boğaz köprülerinden kaçak geçtikleri gerekçesiyle ceza tebligatları gelmiş, bunların büyük bölümünün hatalı olduğunu devlet kabul etmiş ve cezalar iptal edilmişti. Ulaştırma Bakanı Yıldırım, sistemde hatalar bulunduğunu, bunların düzeltileceğini açıklamıştı.
Eskişehir’e giderken,  Uzunçiftlik’ten otoyola girdik. Arabamızın her şeyi  tamam, düzgün,. HGS gişesinden geçtik.  Girerken, cihaz arabanın plakasını okudu. Ancak, Sapanca yönüne otoyola girdiğimizde, HGS geçişinde kırmızı ışıklar yandı alarmlar öttü, ekranda “Kaçak geçiş, 142 TL” yazdı. 
HGS geçişlerinde hala sistemde arızalar devam ediyor. Basit bir iş olsa gerek. Şimdi, birkaç yıl sonra yine insanlara “Şu otoyoldan, şu boğaz köprüsünden kaçak geçtiniz” diye ceza tebligatları gönderilecek.  İzmit Körfezi üzerinde 4.5 kilometre uzunluğunda köprü yaptık. Binlerce kilometre otoyol, duble yol yaptık. Basit bir giriş-çıkış uygulamasını halledemedik. Ayıp değil mi?.. HGS- OGS  sistemlerindeki  vatandaşı da, devleti de yoran  hataların mutlaka giderilmesi gerekir. Körfez Köprüsü’nden geçiş 33 Dolar olacak. Düşünsenize, bir sistem arızası olsa, vatandaşa ne büyük cezalar gelecek. Sonra devletle vatandaş yine birbirine girecek, kavga edecek, mahkemelik olacak. 

 

*Eski Valilik bahçesine “Kerteriz” konuldu 

İki hafta önceydi. Öğlen saatlerinde İzmit şehir merkezine inmiş, arabamı Büyükşehir Belediyesi Belde A.Ş.’nin otopark olarak işlettiği eski Valilik Bahçesi’ne bırakmıştım. Otopark doluydu. Aralarda bir yerlerde arabama yer bulup, bıraktım. Birkaç saat sonra gelince, hepsi birbirine benzeyen araçlar içinde arabamı güçlükle bulabilmiştim.
Bunun üzerine bu sütunlarda “Otoparkta kerteriz olmalı” başlıklı bir yazı yazdım. Açık kapalı bütün otoparklarda, insanların araçları bıraktığı yeri geri döndüğünde kolay bulabilmesi için işaretler olur. Arabanızı bilmediğiniz bir şehirde yol kenarına bırakırsanız, bulunduğu bölgedeki binaları kerteriz alırsınız. Otopark’ta her bölümün bir harf veya rakamla işaretlenmesi uluslararası bir kuraldır. 
Eski Valilik bahçesi ile ilgili bu tespit ve önerim üzerine, Büyükşehir Belediyesi Belde A.Ş.  Genel Müdürü Kemal Yazıcı hemen gereken direktifleri veriş. Üzerinde harf bulunan direkler yapılıp, eski Valilik bahçesindeki açık otoparka yerleştirilmiş. Şimdi bu otoparkta arabanızı bırakırsanız, bıraktığınız yere el yakı kerteriz direğindeki harfi aklınızda tutar, dönüşte arabanızı rahatlıkla bulabilirsiniz. Belde A.Ş. Genel Müdürü Kemal Yazıcı, bizim Murat Yoldaş ile de bana haber göndermiş: “İsmet Bey’in önerisi çok doğruydu. Hemen gereğini yaptık. Kendisine bu önerisi için teşekkür ederiz” demiş. 
Bu şehirde işe yaramak, ufak tefek de olsa bazı sorunların çözümüne katkı sağlamak bana zevk veriyor. Asıl ben Kemal Yazıcı’ya teşekkür ederim.


FUAR MERKEZİ BAHÇESİNE DE LAZIM 
Birkaç ay önceydi. Büyükşehir Genel Sekreteri  Doç.Tahir Büyükakın ile bir İzmit turu atmıştık.  Uluslararası Fuar Merkezi yanından geçerken, önünde otopark olarak kullanılan geniş açık alanı Sayın Genel Sekreter’e göstermiş, “Ben her kitap Fuarına gelirim. Bu otoparkta arabamı bırakır, sonra kaybederim. Bu otopark alanına kerteriz direği lazım” demiştim. 
Büyükakın, çok hak verdi. Hatta not aldı. Derhal bunu yaptıracağım diye de söz verdi. 
8 nci Kitap Fuarı, 14 Mayıs’ta açılıyor. Kitap Fuarı’na ilgi büyük oluyor. Ben de her yıl giderim. Fuar Merkezi önündeki büyük alana yüzlerce araç park eder. Hiç kerteriz, işaret yok. Her defasında arabamın yerini kaybederim. Geçen gün baktım. Genel Sekreter söz verdiği halde, hala bu büyük alanda bir rakam veya harfle bulunduğu bölgeye işaret veren direkler konulmamış. Ya Genel Sekreter’in sözünü dinleyen yok, ya Sayın Genel Sekreter beni dinliyor gibi gözüküp, sonra boş ver gitsin yapıyor. 
14 Mayıs’a kadar Uluslararası Fuar Merkezi önündeki geniş otopark alanına kerteriz işaretleri konulacak mı merak ediyorum. Belde A.Ş. Genel Müdürü Kemal Yazıcı’ya rica ediyorum. Genel Sekreter’in her halde kafası bu işe yaptıramadı. Belde A.Ş: olarak siz birkaç tane direk yaptırıp, 14 Mayıs’a kadar bir zahmet şu alana dikiverin. 

 

 

 

Bu yazı toplam 1209 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.