1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. “Metro yapacağız” demek, “Bir şey yapmayacağız” demektir
“Metro yapacağız” demek, “Bir şey yapmayacağız” demektir

“Metro yapacağız” demek, “Bir şey yapmayacağız” demektir

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, 3-4 yıl öncesine kadar beni çok sever, güvenirdi. Ben kendisini son zamanlarda çok eleştirdim. Başarısız, yetersiz buluyor, özellik

A+A-

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, 3-4 yıl öncesine kadar beni çok sever, güvenirdi. Ben kendisini son zamanlarda çok eleştirdim. Başarısız, yetersiz buluyor, özellikle Münir Karaloğlu’nun ayrılmasından sonra, yanlış yönlendirildiğini düşünüyorum.

Bunları yazdıkça, Başkan’ın bana olan sevgisi ve güveni de oldukça azaldı. Ama samimiyetimle söylüyorum, ben hala kendisini seviyor, sayıyor, insanlığına ve dürüstlüğüne güveniyorum. Ancak, artık eminim ki, Sayın Karaosmanoğlu’nun döneminin biteceği 2014 yılına kadar, artık bu kentin kalıcı, büyük, önemli eserler kazanacağına inanmıyorum.

Bu kente çok para geldi. Büyükşehir Belediyesi, çok önemli yetkilere sahip oldu. Karaosmanoğlu’nun yerinde başkası olsa, Kocaeli uçardı. İzmit bambaşka bir kent olurdu. Yapamadı. Olmadı. Kentimiz için çok büyük bir fırsat kaçtı.

Geçen gün, arkadaşımız İlker Akşit’in Başkan Karaosmanoğlu ile yaptığı ayrıntılı röportaj yayınlandı. Özellikle Metro konusu kafama takıldı. Başkan, “Kocaeli’nin ulaşım sorununun çözümü için Metro şarttır. Başbakan’a da bunu anlattım. Metro istiyoruz dedim. Hele şu İstanbul’un işini bitirelim, Kocaeli’ye de bakarız dedi. Metro ile ulaşım sorununu çözeceğiz” demiş.

Bu kentin yöneticisi, bu kentin bir numaralı sorunu olan ulaşım sorununun çözümünü Metro’ya bırakmışsa, bunu söylüyorsa, aslında söylediklerinin meali şöyledir:

“- Biz, trafik, ulaşım sorununu çözemedik. Artık bundan sonra da çözüm için yapacağımız bir şey yok.”

Çünkü, Kocaeli’de metro olmaz. Yapılamaz.

Hatırlayın, 2004 yılında yerel seçimle AKP Büyükşehir’i kazandı. Belediyenin yetkileri, gelirleri arttı. Bir de o günlerde Seka İzmit Farikasının kapatılması konusu vardı. Hükümet, fabrikanın kapatılıp yıkılmasını, arazisi ile birlikte  bütün işçilerinin de Büyükşehir’e verilmesini öngörüyordu.

O dönemlerde, Ankara’ya karşı elini güçlü hisseden yerel yönetim, çok uçuk, çok hayali bir projeyi gündeme getirdi. Kandıra Sapağı’ndan başlayıp, Yenimahelle’deki cezaevine kadar mevut D-100 ile paralelinden giden demiryolu tünel içine alınacak, İzmit sahille buluşacaktı.

Tam bir “Zihni Sinir Projesi”. Ama AKP’liler öylesine inanıyordu ki, bir ara ben bile inanmıştım. Bu tünel konusu için Ankara’da 7-8, İzmit’te 10-12 toplantı yapılmıştır. Sonunda konuyu Başbakan ile Ulaştırma Bakanına götürdüler. Kabaca bir maliyet çıktı. Ankara’daki aklı başında insanlar, bizimkilere “Hadi oradan” dediler. Böyle bir projenin olamayacağını söyleyip, “D-100 için başka proje yapın” dediler.

Sonra malum. Yüksel Projeye milyonlarca TL verip, bugünkü D-100’ü yaptılar.

Şimdi Başkan Karaosmanoğlu, Gebze’den Eşme’ye metro yapmayı planlıyor. Dünyanın büyük kentlerinde (Londra, Moskova) metrolar var. Şehir doğru planlanmış. Şehir daha büyümeden yerin altında Metro yapılmış. İstanbul metrosu farklı bir olay. İstanbul için bu paraları harcamaya değer. Başka çare yok. Üstelik bunca yıl içinde İstanbul’da yapılan metronun uzunluğu ve maliyeti de ortada.

Başkan Karaosmanoğlu’nun Kocaeli için düşündüğü Metro’yu yapmaya kalksanız, Türkiye’nin birkaç yıllık bütçesini, bu işe yatırmanız gerekir. Yine de işin bitebileceğinin garantisi yoktur. Bu kentte yerin altına girmeye kalkarsanız, bir yerde karşınıza bataklık çıkar. Bir yerde deniz çıkar. Bir yerde tarihi eserler, eski kaleler, suyolları çıkar.

Diyeceksiniz ki, günümüzde bütün bu sorunları aşacak teknoloji mevcut. Ama yapamazsınız. Böyle bir proje, yüzlerce yıl devam eder, inanılmaz paralara mal olur.

Hatırlayın, Büyükşehir Belediyesi, İnönü Caddesi’nde alt yapıyı değiştirmeye kalktı. İki ayda bitecek denilen iş, iki yıl sürdü. Büyük sıkıntı yarattı. Biz, İnönü Caddesi’ne 60-70 cm çapında boru yerleştirirken kentin canı çıkmış, şimdi Gebze’den Eşme’ye yerin altından Metro yapacağız..

Başkan’ın aklına bunu kim sokmuşsa, bence dalga geçmiş. Ama belli ki Başkan inanıyor, ya da kendisini inanmış gibi gösteriyor. Bu Büyükşehir Belediyesi, 2004 yılında Derince’den İzmit’e alternatif yol projesini başlattı. 6 yıl bitiyor, daha bunu bitiremedi.

Kocaeli’nin trafik sorununu, hele hele İzmit’in trafik sorununu çözmek, öyle çok zor bir iş değil. Geçen akşam, arabamla evime gidiyorum. Ankara Caddesi’nden D-100’e çıkış olmadığı için, Alemdar Caddesi’nden girdim, yukarı Lise’ye doğru gidiyorum. Lise’nin önünden sola döndüm. Önümde 8-10 tane şehir içi minibüsü, bunların arasında arka arkaya giden 3 tane Büyükşehir otobüsü. O dev otobüsler Cadde’ye sığmıyor. Üstelik boş gidiyorlar. Biri Acısu durağına girmek istedi, yanaşamadı, bütün cadde trafiği tıkandı.

Büyükşehir, hala şehir içindeki minibüs kooperatiflerini birleştiremedi. Düzen sağlayamadı. Kalktı, yeni aldığı kocaman otobüsleri de İzmit’in içine soktu. Önce İzmit’te toplu taşıma düzeni kurulacak. Sonra, birkaç yeni otopark yapılacak. Mutlaka şehir merkezinden D-100’e birkaç çıkış (Kuryapı kavşağı ya da Jandarma lojmanları mevkiinden) verilecek. D-100’de Kandıra sapağına düzen getirilecek.

Büyükşehir Başkanı, deniz yolculuğundan zarar ettiklerini söylüyor. Oysa Denizcilik İşletmesi, iki tane köhne, külüstür vapurla, bu Körfez’de 1960’lı yıllarda kar ediyordu. Şimdi bu Deniz Otobüsleri ile zarar ediliyorsa, ortada işletme hatası var demektir. Deniz yolculuğu işlevsel hale getirilebilir.

Sayın Münir Karaloğlu, bana 2008 yılında yerinde gösterip anlatmıştı. İzmit’te ulaşım sorunu kuzey-güney hattındadır. Seka Camii arkasındaki bir alanı gösterdi. “Bak teleferiğin bir ayağı burada olacak” dedi. Sonra, karşı tepeyi, Bağçeşme’nin oraları işaret etti. “Bir ayak da oraya konacak” dedi. Teleferik, şehrin alt kısmından önce Orhan’a, Akçakoca’ya çıkacak, oradan Kent Konut’un Cedit Erenler evlerine, oradan da Gündoğdu’daki kalıcı konutlara ulaşacaktı. İşlevsel, ekonomik projeydi. Ama yapamadılar. Rafa kalktı.

Bütün bunlar, bu seçenekler varken, bu kentin Başkanı “Ulaşım sorununu Metro ile çözeceğiz” diyorsa, kimse kusura bakmasın. Bu, “Ulaşım sorunu için bir şey yapmayacağız” demektir. Sevgili Başkanım ne yazık ki, kendisini kandırıyor. Daha üzücü olanı, bu kent bunca varlık içinde çok büyük zaman kaybediyor.

Bu haber toplam 2133 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.