• BIST 82.352
  • Altın 148,034
  • Dolar 3,8356
  • Euro 4,0738
  • Kocaeli 7 °C

MİA doğru projedir

İsmet ÇİĞİT
Bizim şehrimiz, dünyada başka kentlerde görülemeyecek kadar tuhaf bir hızla büyüyor.. Ama daha kötüsü, bizim şehrimiz giderek, doğru ile yanlışı birbirinden ayırmak konusunda tuhaf çelişkiler içine sürükleniyor..
Kimi zaman, kentin geleceği için zararlı, ya da gereksiz olan bazı projeleri eleştirdiğinizde, ya da kimi zaman kentin geleceği açısından iyi olduğunu düşündüğünüz projeleri desteklediğinizde yanlış anlaşılma riskiniz  artıyor..
Sırf siyasi gerekçelerle doğru olanı eleştirip, yanlış olana karşı çıkanlar, zaman içinde haksız oldukları anlaşıldığında da hiç mahcup olmuyorlar.
Misal, bu kentte Yuvacık Barajı eleştirildi. Çöp fabrikası yerden yere vuruldu. Yuvacık Barajı öyle bir dönemde yapılmıştı, öylesine zor şartlar içinde yapılmıştı ki, maliyetini düşünmek bu kente yapılacak en büyük haksızlık olurdu. O baraj, kaça malolursa olsun yapılmasa, düşünün ki bu şehir bitmişti. Bu şehir bir damla suya muhtaçtı.. 
Çöp fabrikası ve çevre entegre projesini için söylemedikleri söz kalmayanlar, daha sonra  Türkiye’de ilk kez bu şehrin yaptığı  tesisleri ülkenin her yerinde yapmak istemedi mi?.. O çöp fabrikası olmasaydı, bugün Outlet Center’ın bulunduğu alan hala bu şehrin çöplerine yetecek miydi?..
………….
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin üzerinde gerçekten çok sayıda uzman ile üstelik çok uzun süre çalışarak ortaya çıkarttığı MİA (Merkezi İş Alanları) projesi de, belki de 2004’de başlayan yeril yönetimlerdeki el değişiminin ardından bu şehrin geleceği için hazırlanmış en önemli projeydi.
Düşünün, çok hızlı büyüyen bir şehir.. Üstelik, küçük, dar, toprağı az.. Şehir merkezinde yüksek katlı bina yapılması-ki bence doğrudur- yasak. nereye büyüyecek bu şehir?.. Yanıbaşında atıl duran çok geniş bir alan var. MİA projesi dediğiniz, İzmit’in yanı başındaki bu büyük bölümü atıl duran geniş alanı değerlendirmek. 1623 parselden oluşan 265 hektarlık alan..  Eski Gölcük Yolu’nun girişinden, Carrefour binalarının bulunduğu yerden başlıyor,  Eski Gölcük Yolu’nun D-130 ile birleştiği Seymen kavşağına kadar olan bölgede, yolun doğu tarafını kapsıyor.. İçinde İzmit Sanayi Sitesi de var.. 
MİA projesi, bu alanda yüksek katlı ticari binaların yapılmasına izin veriyor..
Şehir bu denli hızla büyürken,  böyle bir alan yaratmanız kaçınılmaz..Ne yani, Seka alanı mı, yoksa  neredeyse çöpe atılan Fuar alanı mı MİA kapsamına alınsaydı.
Aslında yıllardır o bölgede otel, hastane, büyük iş merkezi, şirketi için genel müdürlük yapmak isteyen yatırımcılar var. Plan olmadığı için izin verilmiyor.. 
Bir ara, Eski Gölcük Yolu’nun deniz tarafına çok büyük bir liman yapılması gündeme gelmişti. Bu yanlıştı. Çünkü o bölge hala pek çok kuş türünün gelip geçtiği, yumurta bıraktığı bir doğal alandır. Üstelik o bölgede yapılacak devasa bir liman, bu şehrin bütün sosyal dengelerini, ahlakını, kültürünü bozabilir. 
Ama eski Gölcük yolunun doğu tarafı, büyük bölümü bataklık olan bu bölge başka.. Zaten, MİA projesi, bu bölgede konut, ya da fabrika yapılmasını öngörmüyor. Sadece yüksek katlı  ofis binaları, ticaret ve iş merkezleri, büyük otel,  hastane projelerine açılıyor.. 
O bölgede arazisi bulunan herkesin kazanacağı bir proje.. O alanı böyle bir proje ile bugünden şekillendirmez, planlamazsanız, zaten şehrin büyüme hızının tazyiki ile bir gün çarpık yapılarla dolacak. İyisi mi, Büyükşehir şimdiden planlıyor. 
MİA alanında araziniz varsa, kimse bunu gelip elinizden almıyor..Arazinin sahibi direnebilir, satmaya bilir.. Yüksek fiyat isteyebilir. Burada bir müdahale yok. 
………..
Tek bir sakınca var:Ulaşım.. İzmit’in kuzey taraflarında hem Kent Konut, hem TOKİ çok yüksek katlı binalar yaptı. Kent nüfusunun önemli bir bölümü o bölgeye gitti. Ama ulaşım konusu düşünülmedi. Ne yer altından metro, ne havadan teleferik.. Şimdi evleri yukarıda, işyerleri aşağıda bir şehrimiz var.  Ulaşım yapılamıyor diye sızlanıyoruz. 
MİA projesi gerçekleşirse, MİA alanında kurulacak iş yerlerinde binlerce insan çalışacak. Bugün İzmit’in pek çok bölgesinden İzmit Sanayi Sitesi’ne ulaşım bile sıkıntılı. Gelin hep birlikte MİA projesinin ulaşım ayağını tartışalım. 
Neden yapımına başlanacak tramvay hattının bir ayağı, D-100’ün altından geçip, MİA alanına ulaşmasın. Neden şimdiden bu konu düşünülmüyor?.. Bugün özel arabanızla Outlet Center’a,  İzmit Sanayi Sitesi’ne gitmek bile sorunken, toplu taşıma sisteminde o bölge neredeyse hiç düşünülmemişken, MİA hayata geçtiğinde buradaki tesislere kim nasıl gidip gelecek?.. Bunu tartışalım.. 
Büyükşehir Belediyesi doğru bir yerde, doğru bir proje olarak MİA’yı ilan etti..  Birileri otomatik olarak karşı çıktı.  Konu İdare Mahkemesi’ne gitti. Nedendir bilemem, İdare Mahkemesi de yanlış bir yaklaşımla, proje ile ilgili yürütmeyi durdurdu. Ama Danıştay, yerel mahkemenin kararını iptal etti.  MİA projesinin önü açıldı. Bu arada önemli zaman kaybı oldu. 
Eminim, MİA projesiyle belirlenen, imar planları yapılan alana çok büyük ilgi olacaktır. Belki İstanbul’da daralan kimi büyük şirketlerin, kimi uluslararası firmaların genel merkezleri bile bu alana gelecektir. İzmit’in büyüme hızına ayak uydurmak için, İzmit’in geleceğini planlamak için böyle aklı başında bir projeye ihtiyaç vardı. Tabii önce ulaşımı tartışmamız gerekiyor. Birkaç kavşak, birkaç köprü de planlanan MİA için yetersizdir. Şimdiden şehir merkezi ile bu bölge arasında yer altından, yer üstünden ve havadan insanların nasıl gidip geleceğini de planlamak, özel sektör fiziki bina yatırımlarına hazırlanırken; kamu da ulaşım damarlarını açmak zorundadır. 
Bunun dışında MİA projesi doğru ve kentin geleceği açısından iyi düşünülmüş bir projedir. 
İsmet Çiğit 
Bu yazı toplam 471 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2016 Özgür Kocaeli | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0262 331 11 11 Faks : 0262 321 21 37