1. YAZARLAR

  2. Elif SARAL

  3. ÖFKE KONTROLÜ NEDİR?
Elif SARAL

Elif SARAL

Yazarın Tüm Yazıları >

ÖFKE KONTROLÜ NEDİR?

A+A-

Öfke, kişinin engellendiği, karşılaşmak istemediği durumlarla karşılaştığı, arzu ve isteklerinin karşılanmadığı, kendisini rahatsız hissettiği, tehdit durumu algıladığı zamanlarda ortaya çıkabilen, normal ve herkeste bulunan, temelde sağlıklı, kişiyi koruyan, motivasyon sağlayan bir duygudur. Kişide öfke problemi yaratan kısım ise, öfkenin hissedildiği an değil, öfkenin yıkıcı olarak yansıtıldığı ve davranışa döküldüğü andır. Kişi, öfkelenmekte haklı olmasına rağmen, bir anda haksız duruma düşebilir, gösterdiği tepkiden dolayı pişmanlık duyabilir ve geri dönüşü olmayan olaylara sebebiyet verebilir. Öfke kontrolü ise tam olarak burada başlamaktadır. Öfkeyi yok etmek mümkün olmamakla birlikte, öfkeyi ifade etme biçiminde, kişi kendisine veya çevresine zarar vermeyeceği, pişmanlık duymayacağı, daha yapıcı davranışlarda bulunarak, öfkesini sağlıklı bir biçimde ifade edebilir. 
Öfkeyi Kontrol Etmenin Yolları
Kişi, öncelikle öfkesini ifade ediş biçiminin işe yaramadığını ve kendisini daha zor durumlara sürüklediğini kabullenmelidir. Kendi öfkesini haklı çıkarmak adına, başkalarını suçlayarak sebepler göstermek yerine, öfkesini sağlıklı bir şekilde yansıtmak için çaba göstermelidir. 
•    Kişinin öfkesini kontrol edebilmesi ve daha olumlu tepkiler verebilmesi adına, nelere öfkelendiğini, istek, arzu ve beklentilerini, öfkelenmesine sebep olan düşünceleri, öfkelenmeye başladığında ortaya çıkan belirtileri fark etmesi ve öfkesini saldırganlık, şiddet, küfür veya hakaret ederek ifade etme seviyesine gelmeden önce kendisine zaman tanıması, gerekirse bulunduğu ortamdan uzaklaşması gerekmektedir. 
•    Kişi, sinirlendiği anda gerçekten neye sinirlendiğini anlamaya çalışmalıdır. Biri tarafından bekletildiğinde sinirlendiği durumun, bekletilmek mi yoksa değersiz hissetmek mi olduğunu fark etmelidir. Kişide öfke yaratan durumun altında yatan duygu ve bu duyguya sebep olan düşünceyi fark etmeye gayret göstermeli, karşısındaki kişiye “Beni nasıl bekletirsin?” demek yerine, kendisini değersiz hissettiğini ifade etmeli ve karşısındaki kişinin gerçekten ne söylemek istediğini anlamaya özen gösterip, çözüm odaklı düşünmeye çalışmalıdır.
•    Sakin bir şekilde düşünmeden önce, yaşadığı durumu veya karşısındaki kişiyi yargılamaktan kaçınmalıdır. Yaşadığı duruma sebep olabilecek diğer faktörleri göz önünde bulundurmalıdır. “Bana değer vermediği için geç kaldı” düşüncesi yerine, “Belki de çok önemli bir işi çıktı”, “Yolda bir kaza oldu ve trafikte kaldı” gibi alternatif düşünceler üretmeli ve bu alternatif düşüncelerden sonra öfke yoğunluğundaki değişimlere odaklanmalıdır. 
•    Öfkelendiğinde, kendisini rahatlatan ve huzurlu hissettiren anları düşünmeli veya kendisi için zihninde güvenli bir yer inşa edip, öfkelendiğini hissettiğinde güvenli yerini hayal etmelidir. Bu yer kocaman, yemyeşil bir orman veya dalga seslerini duyduğu, sıcaklığını hissetmek istediği bir deniz kenarı olabilir. 
•    Kişi öfkelendiğinde veya öfkelenmek üzereyken, derin ve yavaş bir şekilde, göğsünü değil karnını şişirerek nefes alıp vermelidir ve dakikada 10 nefes alıp verinceye kadar buna devam etmelidir. Bu sırada kendisine “Sakin ol” veya “Rahatla” gibi telkinlerde bulunabilir.
•    Öfkesini kontrol etmek isteyen kişi, gevşeme egzersizi yapmalıdır. Fakat burada önemli olan, gevşeme egzersizinin öfkeli olunmadığı zamanlarda da yapılması gerektiğidir. Bunun sebebi, kişinin kaslarının gerilmeye başladığı o ana dair farkındalığını arttırarak, öfkelenmeye başladığında vücudunda oluşan belirtileri tam olarak öfkelenmeden önce fark etmesini ve önlem almak adına kendisine fırsat tanıyabilmesini sağlamaktır. Gevşeme egzersizinde, ayak ve bacaklar, kalça, kollar ve yüzdeki kaslar sırasıyla gerginleştirilerek, birkaç saniye bekletildikten sonra yavaşça gevşetilir. Bu sırada farkındalığı arttırmak adına, gergin ve rahat kasların arasındaki fark hissedilmeye çalışılır. Böylece kişi, öfkelenmek üzereyken kaslarında oluşan gerginliği geç olmadan fark etmiş olacaktır. 
Öfkesini kontrol etmekte güçlük çeken, iş, aile ve sosyal yaşantısı olumsuz yönde etkilenen kişiler, psikoterapiden ve gerekirse ilaç tedavisinden faydalanabilir.

Bu yazı toplam 2682 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.