1. YAZARLAR

  2. İsmet ÇİĞİT

  3. Otogar kavşağı çok önemli 
İsmet ÇİĞİT

İsmet ÇİĞİT

Yazarın Tüm Yazıları >

Otogar kavşağı çok önemli 

A+A-

Önümüzdeki cumartesi günü önemli bir törenle, önemli bir projenin startı veriliyor. İzmit-Kandıra Yolu’nun duble yola dönüştürme işi ile, İzmit Otobüs Terminali mevkiindeki yeni köprülü kavşak inşaatının başladığına tanık olacağız.

Bana göre, mevcut Kandıra Yolu’nun duble yol haline getirilmesi, özellikle trafik ve ulaşım açısından pek çok sorunu bulunan kentimiz için öncelik değil.. İzmit-Kandıra Yolu’nun bugünkü hali yeterli. Yaz aylarında hafta sonları yaşanan tıkanıklık ve zaman zaman bu yolda meydana gelen üzücü kazalar, denetimle önlenebilir.. Ama yapılmış, yapılmıştır.. Umarım, Kandıra Yolu duble hale getirildikten sonra, bu güzel ilçemiz iç göçün hedefi haline dönüşmez. Kandıra’ya yol genişletmekten önce vaat edilen turizm yatırımlarını götürmek gerekiyor.

Otogar Köprülü Kavşağı ise çok gecikmiş bir yatırım olacak. İzmit trafiğinin en sorunlu bölgelerinden biri burasıdır. Otogar Kavşağı’na 7-8 yönden araç giriş çıkışı var. İzmit şehir içi ulaşımında da, şehirlerarası trafikte de çok önemli bir kavşak. Ama bir tek trafik ışıkları ile idare edilmeye çalışılıyor. Bu kavşakta hem ana yol hem İzmit’e giriş çıkış yolları takınıyor.. Otogar Kavşağı’nı Büyükşehir değil, Karayolları yaptıracak. Projeden anladığım kadarıyla, çok fonksiyonlu bir kavşak yapılacak. Otoyol’dan gelen bir araç, bu kavşak sayesinde D-100’e, D-130’a hiç ışık görmeden ulaşabilecek. Yine otoyol ile Otobüs Terminali arasındaki ulaşım, kesintisiz hale gelecek. Hatta yanlış anlamadıysam, bu kavşak ileride inşallah bir gün yapılırsa Güney Marmara Otoyolu ile TEM Otoyolu’nu da birleştirecek. Yani Ankara’dan gelip, Bursa’ya ya da İzmir’e gidecek bir araç, Otogar Köprülü Kavşağı’ndan geçip, Güney Marmara Otoyolu’na, bu yol üzerinden de İstanbul-İzmir Otoyolu’na geçebilecek. 

Türkiye’nin bunları yapması lazım. Özellikle bu bölgede biran önce yapması lazım.. Bu projeyi yıllar önce yapmalıydık. Hatta belki Büyükşehir Belediyesi Yahya Kaptan Köprülü Kavşağı’nı yaparken, Karayolları’na da bu Otogar Kavşağı’nı yaptırmalıydık. Şimdi başlıyor, buna da şükür. Ama inşaat müteahhidine 1010 gün süre verilmiş. Bu yaklaşık 3 yıla denk geliyor. Bizim buralarda hiçbir işin süresi içinde bitmediğini de düşünürsek, cumartesi günü başlayacak bu inşaat nedeniyle 5 yıl kadar daha büyük çile çekebiliriz ki, bu süreyi mümkün olduğu kadar kısa tutmak gerekiyor.

İki çarpıcı fotoğraf 

Kocaeli Emlak Haber İnternet Sitesi’nde önceki gün, iki çarpıcı fotoğraf yan yana yer aldı. Dün bu gazetenin manşetinde o iki fotoğrafı yan yana kullandık. 

Fotoğraflar, İzmit’in Tüysüzler Mahallesi’nden.. 5-10 yıl öncesine kadar kimsenin  umursamadığı, görmezlikten geldiği bölgeden.. Fotoğraflardan biri 2007 yılında Özel Atafen Koleji Kampüsü’nün bulunduğu bölgeyi gösteriyor. Sadece okul kampüsü ve çevresinde birkaç bina var. Aynı açıdan bu yıl çekilen ikinci fotoğrafta ise, her yer bina dolmuş.. 
İzmit’in çok hızlı göç aldığını biliyoruz. Bilimsel, akademik çalışmalar var. Projeksiyonlar yapılıyor. Halen Kocaeli nüfusu 2 milyon kişiye yakın. Bu rakamın 5 yıl sonra, 10 yıl sonra, 30 yıl sonra nereye varacağı hesap ediliyor. Tabii bütün hesaplar şimdiki nüfus artış hızı dikkate alınarak yapılıyor. Ama  her yıl bu kent daha fazla göç alıyor, nüfus daha hızlı artıyor.. Bu şehirdeki nüfus artışı, bütün hesapların daha üstüne çıkıyor.

Bu sürdürülebilir bir tablo değildir. Böyle bir şehirde ulaşama trafiğe çözüm bulamazsınız.. Böyle bir şehirde ne su yeter ne kanalizasyon şebekesi yeter.. Bu şehirdeki nüfus artışını, bu şehirdeki yapılaşmayı mutlaka bir disiplin altına almamız gerekiyor. Aksi halde 4-5 yıl sonra bugün çektiğimiz sıkıntılar bile sinek vızıltısı gibi kalacaktır. 

Bizim müteahhitler nerede?

Kayserili bir müteahhit firma, yaklaşık 2 yıl önce şehrimize gelmiş. Gitmiş, şehrin en eski yerleşim bölgesi olan Veliahmet ve Hacıhızır Mahalleleri’ni incelemiş. Bu bölgede hep eskimiş, neredeyse ömrünü tamamlamış binalar var. Kayseri müteahhit yavaş yavaş bölgedeki hak sahipleri ile anlaşmaya başlamış. Hacıhızır ve Veliahmet Mahalleleri’nde 135 dönümlük alan için İzmit Terrace adıyla bir proje hazırlamış. İzmit Belediyesi de bu tür projelerin önünü açmak konusunda çok cesur ve doğru olanı yapıyor. Şimdi o bölgede müteahhit 400 civarında eski binadaki konutları yıkıyor. 5 yıl içinde tamamen yeni bir mahalle ortaya çıkacak. Modern, sağlam, yaşanabilir bir bölge. Hem müteahhit kazanacak, hem o bölgede eski püskü her yeri akan, belki bir depremde yıkılacak binalarda oturan insanlar modern evlere kavuşacak.

Birkaç ay önce Kocaeli Müteahhitler Birliği yöneticileri gazeteye ziyarete gelmişlerdi. Yeni projelerle İzmit’te kentsel dönüşümün önünü açacaklarını anlatmışlardı. Aslında bu konuda ayakları yere basan projeler hazırlayanlara yerel yönetimler engel olmuyorlar.. Hatta destek veriyorlar. Ama bizim müteahhitler sadece şehir merkezinde rantı çok yüksek ve hemen paraya çevrilebilir eski binalarla ilgileniyorlar. Yenimahalle var. Yenidoğan, Zabıtan var. İzmit’in gecekondu semti gibi kalmış bölgeleri var. Biraz riski göze alsalar, biraz cesur olabilseler, İzmit kentsel dönüşüm için çok cazip bir pazar. Kayserili gelmiş, yapıyor. Bizimkiler hala toplantı yapıyor, şehir merkezindeki 3 katlı bir eski binayı yıkıp, yerine 7-8 katlı bina yapmak için fırsat kolluyor. 

Keşke başka bir isim koysalardı 

Hatırlarsınız.. Yıllar önce, siyah-beyaz televizyon dizileri döneminde bizim şehrimizde yeni açılan işletmelere ABD dizilerinden esinlenilmiş isimler konulurdu. Kaçak, Dallas, Küçük Ev, Flamingo Yolu gibi dizilerden alınmış, İngilizce-Türkçe karışık isimler lokantalara, kafelere,  çay ocaklarına, akla gelen pek çok işyerine verilirdi.
Son yıllarda İzmit’te moda “Osmanlı esintisi” isimler oldu. Bir de Karadeniz yöresini, Trabzon, Rize’yi hatırlatan isimler ön plana çıkmaya başladı.

Bir İzmitli olarak Büyükşehir Belediyesi’nin Mimar Sinan Yaya Köprüsü’nün deniz tarafındaki çıkışına yaptırdığı Körfez manzaralı kafeyi çok önemsiyorum. Aslında 2009 yılından buyana burada bir kafe açılması gündemdeydi. Büyükşehir Belediyesi, ihaleyi yeni yaptı. 

Bizim İzmitli yatırımcılar ürkek oldu. İşletmelerini kapatıp, kiraya veriyorlar. Ama dışarıdan gelip bu şehre yatırım yapan insanlar var. Helal olsun. Aslen Rizeli ve asil işi müteahhitlik olan genç bir adam, Büyükşehir’in ihalesine girdi, Mimar Sinan Köprüsü üzerindeki bu manzaralı kafeyi, yıllık 61 bin TL’den üç yıllığına kiraladı. Yakında, muhtemelen önümüzdeki ay, orada çok şık bir kafe-restaurant açılacak. 

Arkadaşlar haber yaptılar. Köprü üzerindeki bu kafe restaurant’a “Haura” adı verilecekmiş. Duyunca şaşırdım. Bu ne anlama geliyor diye sordum. Haura kelimesinin hiçbir anlamı yokmuş. Karadeniz şivesiyle, “Bak, aha işte orada” anlamına geliyormuş.. Burası İzmit arkadaşlar. Kimliğimizi, kişiliğimizi bu kadar kaybetmenin bir anlamı var mı. İsimlere bakın: “Beyt-ül Kebap”, “Haura Cafe” Burası dünyanın en güzel Körfez’i. Yunus var, yakamoz var..  Lüfer var, Kefal var.. Karşıda karlı dağlar var. İzmit’in en güzel yerine, en manzarası hoş yerine romantik bir kafe-restaurant yapacaksınız, adı “Aha orada” olacak.. Sizi bilmem ama benim içime sinmiyor. Keşke bu şehirdeki yeni işletmelerle ilgili bir isim standardı geliştirebilsek. 

Bu yazı toplam 1708 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
3 Yorum