1. HABERLER

  2. PERDE ARKASI

  3. Özelleştirme her halükarda faydalı mıdır?
Özelleştirme her halükarda faydalı mıdır?

Özelleştirme her halükarda faydalı mıdır?

Özelleştirmenin faydalarının yanında kuşkusuz mahsurları da vardır. Gelişmiş batı toplumlarında özelleştirmenin sonuçları genellikle tüketicilerin lehine sonuçlar doğuruyor. Zira, özelleştirmeden

A+A-

Özelleştirmenin faydalarının yanında kuşkusuz mahsurları da vardır. Gelişmiş batı toplumlarında özelleştirmenin sonuçları genellikle tüketicilerin lehine sonuçlar doğuruyor. Zira, özelleştirmeden kaynaklanan rekabet, üreticileri indirime ve ayını zamanda daha kaliteli ürünler üretmesine sebebiyet veriyor.

Yerine ikame edilebilecek, rekabeti azmettirebilecek, Alternatifi olan müesseselerin özelleştirilmesi halkın menfaatinedir. Ancak kartel oluşturmaya müsait, rakibi olmayan sektörlerdeki özelleştirme ise, tüketicileri esir alan ve üreticisini de azmanlaştıran bir durum söz konusudur.

Bakınız, Telekomünikasyondaki özelleştirmehem daha kaliteli hizmeti beraberinde getirdi ve hem de GSM operatör devleri ile olan yarışından dolayı tüketicilerin lehine sonuçlar doğurdu. Böylelikle hem hizmet kalitesi arttı ve hem de tüketici daha ucuz hizmet edinme imkanına kavuştu. Aynı şeyi bir başka kurum için de ne yazık ki söz konusu değildir. Örneğin elektrik sektörü ile doğalgaz sektörü rakiplerinin olmayışından dolayı hem tüketicilere müdanası yoktur ve hem de daha kaliteli hizmeti süresi içerisinde tüketicilerine sunmamaktadırlar.

İki ay evvel Körfez ilçeden İzmit merkeze taşındım. Doğal olarak özelleşen üç kurumla işim oldu. Telefon nakli için Telekom’a gitmeden internet aracılığıyla yaptığım müracaat neticesinde aynı gün cep telefonuma ulaştılar ve çok kısa sürede ev telefonum bağlandı. Keza, doğalgaz kutusu talebim oldu. Birçok hatırlı insan devreye sokmama rağmen ancak beş ay sonra talebim yerine gelebildi. Çünkü müessese işe ticari maksatla yaklaşıyor. Ekonomik olması için işleri biriktirip ihaleye vererek aylar sonra sonuçlandırabiliyor.  Aynı şey elektrik kurumu için de geçerli. Onlarda bir faturadan sonra tüketicinin hizmet alımını gasp etmekte ve alacağını da cebren almanın yollarını aramaktadır.

Sübvansiyondan kurtulmak maksadıyla her sektörü özelleştirmek doğru değildir. Özelleştirmeye kaynaklık eden nedenlerden bazıları şunlar olmalıdır diye düşünüyorum.

A- Serbest piyasa ekonomisi gereğince rekabet oluşturmasını sağlamak.

B- Rekabetten dolayı daha kaliteli mal ve hizmeti daha ucuza üretmek ve satmak.

C- Kartelleşmeyi önlemek.

D- Maliyeti minimize etmek.

E- İş gücünü daha rantabl hale getirmek.

Şartlar ne olursa olsun özelleştirilen kurumlar amelleriyle baş başa bırakılmamalı, yanlış uygulamaları varsa ilgili denetim kurulları devreye girmeli ve cezai müeyyide uygulamalıdır. Aksi taktirde bu özelleştirme uygulamasından vatandaş fena halde zarar görmektedir.

Bu haber toplam 1085 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.