1. YAZARLAR

  2. Tümay Mercan

  3. ŞEHİR ÇARŞILARI, AVM’YE KARŞI
Tümay Mercan

Tümay Mercan

Yazarın Tüm Yazıları >

ŞEHİR ÇARŞILARI, AVM’YE KARŞI

A+A-

Süpermarketler ilk oluşmaya başladığı zaman bakkallar karşı çıkmıştı. Geçen yıllar içinde müşteri talepleri, artan ürün çeşitliliği, tüketim alışkanlıkları, rekabet şartları, sermaye imkanları, yenilikçi olmama, tüketici profilinin değişmesi vb. sebeplerle bakkallar süpermarketleri istemeseler de karşı koyamadılar ve bu gün sayıları azaldı. Gelecekte daha da azalacak. Nasıl değişim ve dönüşüm içinde olabilirler ayrı bir yazı konusu.

O dönemde bir tiyatro oyunu vardı ”Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı” ismiyle. Bu ifade dilimize yerleşti ve zaman zanan kendi değişip dönüşemeyen ama değişip dönüşene karşı çıkan meslek grupları, durumlar için kullanılmaya başlandı.

Bugün klasik şehir çarşıları AVM’lere karşı. AVM’ler  bir şehirde nüfusa ve turizm hareketliliğine göre kaç tane olmalı, olmamalı mı bu ayrı bir konu. Bugünün gerçeği AVM’ler. Var mı? Var. Tüketiciler buralardan alışveriş ediyor, şehir çarşılarına eskisi kadar gelmiyorlar, neden gelmiyorlar anlaşılması gereken bu?

Şehir çarşılarına o şehirde yaşayanların dışında turist nasıl gelir, neden gelir veya gelsin, komşu bölgelere, şehirlere gelen turistleri mi kendi şehir çarşımıza çekelim ya da başka potansiyel turist grupları mı gelmeli? Çarşılarda esnaf ile pazarlık yapılabilmesi mümkün müdür, doğrumudur, pazarlık, üstelik yabancı turist gruplarında pazarlık müşteriye güven verir mi sorgulanmalı.

AVM’de pazarlık yapılamadığı halde müşteri ürün fiyatını yüksek ödemeyi göze alarak AVM’ye gider. Çünkü orada beklentisi faklılaşır, konfor, mevsime göre sıcaklık/serinlik  AVM’çatısına güven, sosyalleşme, aldığı ürünün ambalajı vs. birçok konu devrededir. Çarşıların da özünü kaybetmeden mevcut haliyle farklılaşması, özelliğini fark ettirmesi gerekir.

Perakendecilik artık değişti.  E-ticaret, e-perakende de yaygınlaşıyor. Tüketici ve beklentileri değişti. Kocaeli gibi nüfusu hızlı artan, göç almış, gelir seviyesi hem çok, hem az, İstanbul’a, hatta başka ülkelere yakın, bir şehirde müşteri deneyimlerini de, elektronik ticaretin önemini de düşünmek gerekiyor. Diğer taraftan ekonomik ve alım gücü dalgalanmaları da eklendiğinde konu farklı bir boyuta bürünüyor. Artık tüketici de hareketli, bilgili,  seçici,hep daha fazlasını istiyor.

Aslında konu neredeyse bütün şehirlerin sorunu. TESK ‘de zaman zaman konuyu gündeme getiriyor. Konuyla ilgili odalar Odalar ve Birlikler bu sorunların çözümü için var. Esnaf yaşayacak ki odalar ve birlikler de yaşasın.

Şehir çarşılarının canlanması günlük pansumanlar ile olacak iş değil, daha geniş açıdan bakmak gerekiyor. Sorun da burada herkes günlük pansumandan şikayetçi olsa da pansumana da razı oluyor ve devam ediyor. Şehir çarşılarında kısa veya orta vadeli çalışmalar bu süreçte iş yapmıyor. Herkes bugün ödenecek çekini, düşünmek zorunda. Kasaya bugün para girmesi lazım. Bir ay sonra gelecek para için fazla tahammül olmasa da konuyu biraz bilimsel düşünmek gerekiyor.

Şehir çarşıları ve esnaf can çekişir durumda. Şehir çarşılarının tarihte kurulma sebebi, gelişen ve değişen ihtiyaçlar, değişen toplum yapısı, teknoloji vb. dünden bugüne düşünülmeli. Kültürel, toplumsal, ekonomik ve teknolojik gelişmeler şehir çarşılarını etkiledi ve çarşılar bunun gerisinde kaldı. Zamana ayak uyduramadı. Tüketiciler de kendi açılarından AVM’ye gitmekte haklı.

Bugün birkaç yeni düzenleme, değişiklik ve çaba ile gün kurtarılmaya çalışılsa da olmuyor. Parçalar yerine tam oturmuyor. Durmadan parçaları oturtmaya çalışıyoruz, uymuyor, uğraştıkça zedeleniyor, yıpranıyor. Şehir çarşıları açısından konu çözümsüz değil fakat birlik de olunamıyor. Bu şehri bilen, farklı şehirleri gözlemleyen biri olarak yine de çözüm olduğunu görüyorum. Sadece Kocaeli değil, başka şehirlerde de çözüm var.Meraklısı ile paylaşırız, hatta paylaşıp uygulamayı da isteriz.

Sözün özü; Değişmeyen tek şey değişimdir. Değişime ayak uydurmak çok da zor değildir. Yeter ki söylemler, çabalar samimi olsun, destekleyenler göz ardı edilmesin.

Bu yazı toplam 822 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.