1. YAZARLAR

  2. Elif SARAL

  3. SINAVA HAZIRLIK SÜRECİNDE EBEVEYN TUTUMLARI NASIL OLMALIDIR?
Elif SARAL

Elif SARAL

Yazarın Tüm Yazıları >

SINAVA HAZIRLIK SÜRECİNDE EBEVEYN TUTUMLARI NASIL OLMALIDIR?

A+A-

Sınava hazırlık sürecinde, sınav için kaygılanan, endişelenen sadece öğrenci değildir. Tüm aile bireylerinin etkilendiği bir durum söz konusudur. Böyle bir süreçten geçerken ailenin dikkat etmesi gereken durumlar vardır.

  • Öncelikle sınav döneminde, ebeveynlerin kurdukları cümleler çok önemlidir. Örneğin, çocuğa söylenen ‘‘Sen çok zeki bir çocuksun, bu işi başaracaksın’’ cümlesi çocukta, ‘‘Başaramazsam zeki olmadığımı düşünecekler’’ algısını oluşturabilir.
  • Bir öğrencinin her alanda çok iyi sonuçlar almasını beklemek doğru olmayacaktır. Bu sebeple, çocuğunuzun iyi olduğu alanları bilin ve beklentinizi bu alanlara göre ayarlayın. Başkalarıyla kıyaslamayın. Sınav sonuçlarını değerlendireceğiniz kriter, çocuğunuzun daha önce almış olduğu sınav sonuçları olsun.
  • Sınav sonucunu her ne kadar kazanmaya ve başarılı olmaya odaklasanız da, hedeflerine ulaşamama ihtimalinin olduğunu da unutmayın ve çocuğunuza, böyle bir durumla da karşı karşıya kalabileceği ihtimalini hatırlatın.
  • Çocuğunuza sınava çalışmak dışında aşırı sorumluluk yüklemeyin. Örneğin, kardeşinin bakımından sorumlu tutmayın. Fakat bütün sorumlulukları da üzerinden çekmeyin. Yemek masasını hazırlarken size yardımcı olmasını isteyebilir, odasını toplamasına izin verebilirsiniz.
  • Sınav sonucuyla ilgili alternatifleri mutlaka konuşun. Alternatif sunmanızın, çocuğunuzu rahatlatacağını düşünüyor olabilirsiniz fakat sonuç istendiği gibi gelmediğinde, ne olacağını konuşmamanızın verdiği belirsizlik, çocuğunuzdaki kaygıyı arttıracaktır. Üstelik çocuğunuz belirlediği okuldan başka bir okulda okusa bile, mutlu olabilir ve hedeflerini gerçekleştirebilir.
  • Sınava hazırlanmanın, çocuğun sorumluluğu olduğunu unutmayın ve bu sorumluluğu kendi üzerinize almayın. Yardımcı olmak adına, ‘‘Senin için yapabileceğim bir şey var mı?’’, gibi sorular sorulabilir, çalışma ortamı için uygun şartlar hazırlanabilir.
  • Evinizde zamanı durdurmayın. Çocuğunuz ders çalışırken televizyonu kapatır, kendi arkadaşlarınızla yaptığınız planları iptal eder, eve misafir kabul etmezseniz ve çocuğunuz sınavda beklenilenin altında bir performans sergilerse, kendisini suçlu hissedebilir. Siz televizyon izlerken sesini kısabilirsiniz ve çocuğunuz ders çalışabilir, dinlenmeye ihtiyaç duyduğunda sizin yanınıza gelerek kısa bir mola verebilir.
  • Her zaman yaptığı aktiviteleri tamamen ortadan kaldırmayın. Örneğin, normalde voleybol oynuyorsa, bu etkinliğini ders çalışma saatlerine göre ayarlayabilirsiniz.
  •  ‘‘Bütün birikimimizi senin eğitimine harcadık’’ gibi söylemler çocuğun aşırı kaygılı hissetmesine yol açacaktır. Kaygı düzeyinin sınav başarısına etkisi ise göz ardı edilemeyecek derecede yüksektir.
  • Çocuğunuza eve ilk girdiği anda ‘‘Sınavda kaç yanlışın çıktı?’’ diye sormak yerine, gününün nasıl geçtiğini, kendisini nasıl hissettiğini sorun. Sınav sonuçlarındaki yanlışlarını sayıp, sınavla ilgili olumsuz düşüncelere odaklandıktan sonra çocuğunuza ‘‘Sen elinden geleni yap yeter, sınav sonucu benim için önemli değil’’ demeniz inandırıcı olmayacağı için hiçbir şey ifade etmeyecektir.  Ve unutmayın, siz ne kadar kaygılı olursanız, çocuğunuzda o kadar kaygılı olacaktır.
  • Bu stresli dönemde, çocuğunuz size ihtiyaç duyduğunda yanında olun ve birlikte yapabileceğiniz aktiviteler düzenleyin. Örneğin, kendisini endişeli hissettiğinde birlikte sinemaya gidebilir veya yürüyüş yapabilirsiniz.
  • Tüm bunlara rağmen, çocuğunuzun hissettiği kaygıyı tamamen ortadan kaldırmaya çalışmayın. Kişiler, önemsedikleri konularla ilgili kaygı hissederler ve bu kaygı onları motive eder, hedefe yaklaştırır, planlı olmalarını sağlar. Burada önemli olan aşırı kaygılı hissettikleri zaman, kaygılarını gerçekçi düşünceler etrafında tutmalarını sağlayabilmenizdir. Çocuğunuzun kaygısını azaltmak için, daha önce başardığı ve üstesinden geldiği durumları hatırlatabilirsiniz.
  • Çocuğunuzun, sizin için ne kadar önemli ve değerli olduğunu hissettirin. Sınav sonucu ne olursa olsun, sizdeki değerinin değişmeyeceğini bilmesini sağlayın. Sınavın bir son olmadığını hissettirin. Bu süreçte aranızda yaşanılanlar çocuk tarafından unutulmayacaktır. Sınav süreci geçecek fakat aranızdaki bağ her zaman devam edecektir.
Bu yazı toplam 1855 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.