• BIST 82.363
  • Altın 147,033
  • Dolar 3,7764
  • Euro 4,0385
  • Kocaeli 6 °C

Siyasi partiler ve seçim sistemi

Mustafa OKÇU
Yasama, yürütme, yargı alanlarını kapsayan, kuvvetler ayrılığına dayanan modern devlet düzeni sanayi toplumunun yönetim şeklidir. İngiltere’ de, ekonomik ve teknolojik devrimin, Fransa’ da politik devrimin belirleyici olmasıyla şekillenmiş ve gelişmiştir. Sanayi toplumunun ürettiği sebeplerle Amerika’ ya göç edenlerin oluşturduğu ABD toplum düzeni de ilk sanayi toplumu düzenlerindendir. Dünya’nın en gelişmiş  demokrasilerine ve ekonomilerine sahip üç ülkenin siyasi partiler ve seçim düzenlemeleri kendi özgünlüklerini barındırarak “özgür birey” hedefine ulaşabilmek amacıyla sürdürülmektedir. Gelişmiş demokrasiye sahip Ülkelerdeki siyasi parti yapılanmaları, en geniş ve etkin sivil toplum kuruluşu anlayışıyla çalışmaktadırlar. Bu ülkelerde, seçim barajı yüzde birdir. Türkiye’ de devleti merkeze alan bürokratik vesayet dönemi çözülmüş, Demokratik Hukuk Devleti Türkiye’ sinin inşa edilmesi sürecine girilmiştir. Demokratik Hukuk Devleti Türkiye’ sinin temel amacı “ özgür birey “ hedefinin sürdürülmesini sağlayacak toplumsal düzeni inşa etmek olmalıdır Türkiye’nin içerisinde bulunduğu duruma rağmen iktidar partisi, devleti merkeze alan sistemi çözebilmiş olmanın avantajlarına yaslanarak kendi siyasi anlayışını merkezileştirmeye çalışmakta, muhalefet partileri ise daha önceki konumlarının sağladığı avantajlarla iktidar olmaya çalışmaktadırlar. Demokratik Hukuk Devleti Türkiye’ si için uygulanacak sistem, gelişmiş demokratik ülkelerde sürdürülen başarılmış pratikler kapsamında düzenlenmelidir. Örnek vermek gerekirse, Demokratik Hukuk Devleti Türkiye’ sinde siyasi partilerin kuruluşu ve işleyişiyle ilgili düzenlemeler, Cemiyetler Hukuku kapsamında, en geniş sivil toplum kuruluşu yaklaşımıyla gerçekleştirilmelidir. Seçim barajı ise gelişmiş demokratik ülkelerde olduğu gibi yüzde bir düzeyinde olmalıdır. Yaklaşık elli üç milyon seçmeni olan Türkiye’ de yüzde birlik orana ulaşmış çoğunluğun istek ve talepleri göz ardı edilmemelidir. Seçim sisteminde ise “dar bölgeli çoğunluk sistemi” temel alınmalıdır. İl’ ler bazında yapılacak düzenlemelerle, her yüzbin seçmenin dar bölge oluşturması anlayışı, siyasi partilerin etkinlerinin değil, halkın ihtiyaçlarının ve beklentilerinin öncelik haline gelmesini sağlayacaktır. Ayrıca Türkiye milletvekilliği yaklaşımıyla yapılması gereken düzenlemeye de ihtiyaç vardır.  Seçim sonuçlarıyla bire bir örtüşen her yüzde bir’lik orana bir milletvekilliği düzenlemesi de yapılabilmelidir. Bir seçim bölgesinde çoğunluk sağlayıp milletvekili çıkaramayan duyarlılıkların Türkiye kapsamında aldıkları oy’ a göre temsilci çıkarıp sorunlarının ve beklentilerinin değerlendirilmesi sağlanabilmelidir. Türkiye milletvekilliği uygulamasını büyük partiler  parti merkezini oluşturmak veya uzman milletvekili kontenjanı için kullanabileceklerdir. Bu durumda milletvekili sayısı seçmen sayısına göre; 520 veya daha çok + 100 olarak ortaya çıkacaktır.
Bu yazı toplam 141 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2016 Özgür Kocaeli | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0262 331 11 11 Faks : 0262 321 21 37