• BIST 108.392
  • Altın 143,552
  • Dolar 3,5328
  • Euro 4,1224
  • Kocaeli 24 °C

TEM’in tükenişi

İsmet ÇİĞİT
 Türkiye’nin uluslararası standartlardaki ilk otoyoludur İstanbul-Ankara arasındaki TEM otoyolu..

1970’li yıllardı.. İzmit-İstanbul arasında karayoluyla yolculuk artık çok güç hale gelmişti. Hoş; o zamanlar Adapazarı-Haydarpaşa arasında eski püskü vagonlarla olsa da çok düzgün çalışan banliyö trenler vardı. Üstelik banliyö tren, İstanbul’un göbeğine, Haydarpşa’ya kadar giriyordu. Banliyö trenine Derbent’ten, Derince’den, Hereke’den binebilir; Bostancı’ya Söğütlüçeşme’ye, Haydarpaşa’ya gidebilirdiniz.

Ama karayolu bitmişti.  Zaten D-100 İstanbul yönüne giderken, Yenidoğan’dan itibaren tek şeritli bir yola dönüşür, Derince geçişinden itibaren de tamamen işkence halini alırdı. Gebze rampasında ağır taşıtların arkasında konvoy oluşturmak zorunda kalırdınız. O yıllarda özel araba ile İstanbul’a gitmek için yola çıkıp, Gebze’de pişman olup geri döndüğümü çok iyi bilirim.

1970’li yıllarda otoyol inşaatına başlandı. Devletlin yönetiminde zaaflar vardı. Terör vardı, cinayetler işleniyordu. Türkiye zayıf, güçsüz bir ülkeydi. Otoyolun İzmit-İstanbul arasındaki bölümü çok uzun sürdü. Uzun yıllar, İzmit çıkışında otoyolun biten bölümüne kaçak girip, Tütünçiftlik’e kadar gittiğimizi, sonra tekrar D-100’e çıktığımızı hatırlarım.

1976 yılında İzmit Lisesi’nden mezun oldum. Aynı yıl, Yıldız Üniversitesi’nin Kadıköy Mühendislik Yüksek Okulu’nu kazandım. 1976-77  eğitim yılında, her gün  İzmit ile  Kadıköy arasında sabah-akşam otobüsle gidip geldim..

Otoyol inşaatı çok yavaş gidiyordu. Özellikle Hereke bölgesinde iş tıkanmıştı. O yıllardaki imkanlarla, Hereke bölgesindeki sert kayaları kırıp, yol açmak çok zor olmuştu. İzmit’ten İstanbul yönüne giden araçlar da,  tren de, her gün dinamit atımı yapılan Hereke kayalıklarında dinamit atımları nedeniyle saatlerce beklemek zorunda kalırdı.

1983’te Türkiye askeri yönetimden kurtuldu. Özal iktidarı dönemi başladı. Özal iktidarı ülkenin borçlarını attırdı, ama TEM otoyolunun İzmit-İstanbul arasındaki bölümünü kısa sürede bitirdi. Hereke kayalıkları yıkıldı, otoyol geçti.

TEM Otoyolunun İzmit-İstanbul bölümü bittiğinde, “Artık 50-60 yıl İzmit-İstanbul ulaşımında sorun olmaz”  denilmişti. Aynı yolun Ankara’ya uzanan kesiminde ise, yıllarca Bolu tüneli bitirilememişti. Bolu tünelini bitirmek de AKP iktidarına nasip oldu.

………..

Evet, İzmit-İstanbul arasındaki otoyol tamamlanmıştı. Artık,  İzmit Kuruçeşme turnikelerinden çıkıp, 30-35 dakikada Çamlıca turnikelerine ulaşmak mümkündü. Güvenli, tenha, eğer altınızdaki araba yeni ve güçlüyse hız denemesi yapabileceğiniz, hiç takılmadan yolculuk yapabileceğiniz bir otoyol vardı. Yıllarca çekilen işkencelerin ardından, vırt-zırt zevk olsun diye İstanbul’a gidip gelir hale gelmiştik. En az 50-60 yıl da bu yolun böyle rahat olacağını umuyorduk.

Ama Türkiye, özellikle Türkiye’nin bu bölgesi, çok hesapsız büyüyor. Hem insan sayısı, hem araç sayısı çok hızlı artıyor. 1980’li yılların ortalarından itibaren kesintisiz hale gelen TEM Otoyolunun İzmit-İstanbul arasındaki kesimi; değil 50-60 yıl, daha 35 yıl bitmeden tükendi. Otoyol hala paralı. Ama Otoyol falan değil.. Her gün ya da her hafta  İzmit-İstanbul arasında gidip gelen pek çok tanıdığım var. Özel arabaları ile gidip geliyorlar.  Hiç biri otoyolu kullanmıyor. Çünkü D-100 daha rahat.. D-100’ü otoyol standartlarında yaptılar. D-100’ün İzmit geçişi için Büyükşehir Belediyemiz büyük para harcadı. Yolu İzmit’ten transit geçenler için kaymak gibi, kesintisiz ve ışıksız hale getirdiler. D-100’ün İzmit şehir içi ulaşımına ayrılan bölümü ise, daracık, sürekli ışıklarla kesilen tuhaf bir yol haline getirildi.

………..

Geçen Perşembe günü, TEM Otoyolunun İzmit-İstanbul arasındaki bölümünün iflas ettiğini bütün çıplaklığı ile gördük. Otoyol’un İstanbul’a gidiş yönünde kazalar olmuş.. Uzunçiftlik çıkışından yoldaki İstanbul yönüne giden bütün trafik, D-100’e verilmişti. Ama,  D-100’ün zaten taşıyamadığı trafiğin üzerine bir de otoyolun bütün trafiği verildiğinde,  D-10 de tamamen durmuş, ilerlemez hale gelmişti.

Üstelik bizim şehrimizden Otoyol bağlantılarının ne kadar tuhaf olduğunu da Perşembe günü gördük. Yolun İstanbul’a gidiş yönü kaza nedeniyle kapalıydı. Ama Uzunçiftlik girişi, D-100’den çıkıp, Ankara yönüne gidecek araçlara da bariyer çekilerek kapatılmıştı.

Bütün araçlar D-100’e girdi. Yolun yükü birkaç misli arttı, ama yol üzerindeki ışıklı kavşaklarda bu artan yükü biraz hafifletmek için en küçük bir dokunuş yapılmadı. Işıkların süresi geçici de olsa ayarlanmadı. Tıkanan kavşaklara bir-iki polis koyup yolun akıcı hale getirilmesi için kimse kılını kıpırdatmadı.

Perşembe günü Köseköy’den İzmit’e gelmek, emin olun 1.5-2 saati buldu. Tıkandı yol, Araçlar stop etmek zorunda kaldı. Hala bitirilemeyen Symbol köprülü kavşağı bölgesinde yolun daraldığı yerde sıkıntı çok daha büyümüştü.

………..

Tablo açıktır. Bu TEM Otoyolu artık İzmit-İstanbul arasında yükü karşılayamaz hale gelmiştir. Uzun yıllardan beri ilimiz siyasetçilerinin ağzından aynı projelerin masalını dinliyoruz.

Kuzey Marmara otoyolu yapılacak..

Sahilden Karadeniz otoyolu Kandıra-İstanbul arasında uzatılacak.

Eski İstanbul Yolu, duble yol haline getirilecek.

Bu projeler artık lüks değil, zorunluluk olmuştur. Ama henüz hiç biri için somut adım atılmadı. Bırakın bu yeni yolları, hala Otoyol ile özelleştirilen Derince Limanı arasında bir bağlantı kurulmadı.

Bakın, önümüzdeki uzun Kurban Bayramı tatilinin başında ve sonunda TEM Otoyolu tamamen bitecek. TEM otoyolu bitince, D-100 de bitecek.. Araçlar hareket edemeyecekler.

Körfez Köprüsü’nün bitişi ile, D-130 büyük oranda rahatlayacak. Ama İzmit-İstanbul arasında karayolu ulaşımı çok yakında tamamen durabilir. Zaten doğru dürüst tren de yok. İstanbul Boğazı’nda 3 ncü köprü bitiyor. Eğer Kuzey Marmara otoyolu yapılmazsa, bizim 3 ncü Boğaz Köprüsü’nden (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) yararlanma şansımız da olmayacak.

Artık İzmit-İstanbul arasında yeni yolların yapılma zamanı gelmiş de geçiyor, Bir an önce bu konuya ağırlık verilmesi, Kocaeli siyasetinin bütün gücünü ve enerjisini bu konuya yönlendirmesi gerekiyor.

Bu yazı toplam 266 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 1
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    ÖNE ÇIKAN MARKALARIMIZ
    • TUANA EVLERİ 3. ETAP
    • TUANA EVLERİ 2. ETAP'TA YÜZDE 5 İNDİRİM
    • ROMATEM Kocaeli Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi
    • Özgür Kocaeli mobil uygulamamız yayında
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2016 Özgür Kocaeli | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0262 331 11 11 Faks : 0262 321 21 37