1. YAZARLAR

  2. İsmet ÇİĞİT

  3. Toplu taşımada gelinen son nokta
İsmet ÇİĞİT

İsmet ÇİĞİT

Yazarın Tüm Yazıları >

Toplu taşımada gelinen son nokta

A+A-

Geçen gece Gölcük Saraylı bölgesinde çok, ama çok vahim bir olay yaşandı. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’ne ait, insan taşıyan, resmi plakalı bir toplu taşıma aracı, son durak mevkiinde boşken silahlarla tarandı. Tam 26 mermi sıkılmış. 13 tanesi, minibüse saplanmış. Minibüs son durakta boş duruyordu. Yaralanan yok. Ama gidişat gösteriyor ki, bu olay minibüs gariban insanlarla, yolcularla doluyken de yaşanabilir. Bu konunun üzerinde çok büyük bir ciddiyetle durmak zorundayız. Bu kentte, şehrin en fazla kanayan yarası olan toplu taşıma sistemi konusunda hep birlikte bir şeyler yapmalı, düzen kurmalıyız.

………………..

Türkiye’nin 81 vilayeti içinde sadece bizim ilimizde bu sorun var. Şimdiki sorun değil. Yıllardır var. 2005 yılında Kocaeli Büyükşehir Belediyesi kurulduğunda, kent sınırlarının tamamı Büyükşehir yetki ve sorumluluğuna girdiğinde bu sorunu çözmeliydik. Yapamadık.

Bugün, toplu taşıma sisteminden vatandaş memnun değil. Düzen bozuk. Minibüsçü memnun değil. Ekmek kaygısı içinde. Çok fazla beleşçi var. Belediye bir yandan “Ben bu işin içinden çekileceğim. Kooperatiflere devredeceğim” demişti, sonra toplu taşımaya yatırım yaptı. Yüzlerce yeni araç aldı, tramvay getirdi.

Bizim ilimizde öyle bir garip düzen var ki, insanın aklı almıyor.

Örneğin; Gölcük’e giden vatandaş, önünden geçen Karamürsel arabasına binemiyor.

Real’in önünde bekleyip, İzmit şehir içine gitmek isteyen, önünden geçen İzmit’e giden kasaba arabasına binemiyor.

Yarımca’ya giden Gebze arabasına binemiyor. Daha pek çok örnek var.

Böyle olunca kavgalar çıkıyor. Geçmişte minibüsçüler arasında çıkan kavgalarda tabancalar, bıçaklar çekildi. İnsanlar öldü. İçinde yolcu bulunan minibüsün şoförü, beyzbol sopasını kafasına yedi.

Son hadise, hepsinden vahim. Anlatayım…

……………

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri İlhan Bayram, 18 Eylül’de okullar açılırken, toplu taşıma konusunda yeni adımlar atmak istedi. İzmit’ten Gölcük’e vapurla giden yolcu, öğrenci, Gölcük İskelesi’nde bekleyen minibüse binsin, Saraylı’daki evine üstelik yüzde 50 indirimle gitsin diye bir plan yapıldı. Bu amaçla, 720 numaralı yeni bir hat yaratıldı. Büyükşehir Belediyesi’nin elinde yeni, çok kullanışlı küçük minibüsler var. Bu minibüsler bu hatta tahsis edildi. Minibüs, vapurdan inen yolcuyu alacak, Kavaklı Caddesi’nden geçecek, Gölcük’ün üst kesimlerine çıkacaktı.

Ama bu hatta tekel olan bir kooperatif var. Büyükşehir’in kendi arabaları ile hatta girmesine karşı çıktılar. Kavgalar, dövüşler, tehditler. Sonunda Saraylı son durakta Büyükşehir Belediyesi’nin minibüsü silahla tarandı.

…………….

Değerli okurlar. Kocaeli bir bütün. Bu kentteki bütün ulaşımı Büyükşehir Belediyesi düzene sokmakla sorumlu.

Bu kentte Başiskele’de oturan bir memur, bir öğretmen, bir işçi Derince’deki işine tek araba ile gidemiyor. Minibüsçü para kazanamıyor, gelecek kaygısı var. Vatandaş kalitesiz; düzensiz, pis ve pahalı hizmet alıyor. Herkes şikayetçi. Oysa, uygulanan Kent Kart sistemi ile, her şey ayarlanabilir.

Her hattaki yolcunun ödediği paradan, o hattın minibüsçüsü de pay alabilir. Ortak tek bir havuz olur. İlin her yerinden her yerine toplu taşıma hizmeti verilebilir. Para havuzda toplanır. Herkesin hakkına göre paylaştırılır. Vatandaş kısa mesafe gittiyse az para, uzun mesafe gittiyse çok para öder.

Biz bunu yapamadık. Minibüsçüden kendi arabasında binlerce kişiyi bedava taşımasını istedik. Devletin buna ne hakkı var. 65 yaş üstü vatandaş ücretsiz şehir içi arabasına binecekse, devlet bunun parasını ödemeli. Ya da 65 yaş üstü vatandaşa devlet ulaşım parası vermeli, herkes kendi parasıyla minibüse binmeli.

………………….

Saraylı’da yaşanan, Büyükşehir Belediyesi otobüsüne kurşun yağmuru olayı çok ama, çok vahimdir. Bu kentteki toplu taşıma sistemini topyekün masaya yatırma, yeniden planlama, büyük bir organizasyonla, hem minibüsçünün, hem yolcunun menfaatleri dikkate alınarak yenilenmesi zamanı gelmiş de geçmiştir. Gölcük’te vapurdan inen, Saraylı’daki evine minibüsle güven içinde gidemeyecekse, bu şehirde düzenden söz edilebilir mi?

20 dakika arayla olsun ama 02.00’ye kadar olsun

Büyükşehir Belediyesi İzmit tramvayının seferleri ile ilgili yeni düzenleme yaptı. Sabah işe ve okula gidiş saatlerinde (08.00-09.00) ve akşam işten, okuldan eve dönüş saatlerinde (17.30-19.00) tramvay 6 dakikada bir çalışacak. Halen gün içinde 186 olan tramvay seferi sayısı 237’ye çıkacak.

Hepsi güzel. Amla gece saat 24.00’de tramvay seferleri bitecek. İşte bu yanlış. Burası artık 2 milyonluk bir şehir. Gece saat 24.00’de şehrin ışıklarını kapatamazsınız.

Vatandaş Arastapark’a gece geç seans sinemaya gidecek. Saat 24.00’de çıkacak, tramvay yatıyor.

Bu yıl yine saatleri geri almayacaklar. Avrupa Kupası maçları saat 11.00 sıralarında başlayacak. Saat 01.00’e yakın bitecek. Vatandaş, maç izlemek için kahveye, bara, çay bahçesine gidecek. Maç bitti, tramvay yok.

İzmit gibi bir şehirde tramvayın gece saat 02.00’e kadar çalışması lazım. Saat 24.00’den sonra 20 dakikada bir çalışsın, yarım saatte bir çalışsın. Ama saat 24.00’de sefer bitmesin. Tramvay mutlaka saat 02.00’e ye kadar sefer yapmalı. Burası Anadolu kasabası değil. Israrla sessiz, sakin, geceleri kimsenin sokağa çıkmadığı bir taşra kasabasına dönüştürmek için çalışmayın lütfen.

Bu yazı toplam 2767 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.
7 Yorum