1. HABERLER

  2. PERDE ARKASI

  3. Tren yokluğu için alternatifler olmalı
Tren yokluğu için  alternatifler olmalı

Tren yokluğu için alternatifler olmalı

İzmit’te pek çok kişi, yıllardır trene binmemiş; hatta demiryolu şehir merkezinden sökülüp, sahile taşındığından beri tren görmemiş olabilir.

A+A-

İzmit’te pek çok kişi, yıllardır trene binmemiş; hatta demiryolu şehir merkezinden sökülüp, sahile taşındığından beri tren görmemiş olabilir.

Ancak bu kent için, hem bu kentten özellikle İstanbul’a gidiş, hem de bu kente özellikle İstanbul’dan ulaşım için tren çok önemli bir ulaşım vasıtasıdır.

TCDD 1 nci Bölge Müdürü Hasan Gedikli, önceki gün İl Koordinasyon Kurulu toplantısında,  kent için, onbinlerce kişi için çok önemli bir haberi duyurmuş. AKP Hükümetinin Türkiye’de “Hızlı Tren” projesine çok büyük önem verdiği, İstanbul-Ankara arasında da “Hızlı Tren” çalıştırmaya kararlı olduğu biliniyor.

Hızlı Tren, çağdaş ülkelerde şehirlerarası ulaşımda en önemli, en güvenli, en konforlu, en hızlı, en ekonomik ulaşım aracıdır. AKP iktidarının bu konuyu önemsemesini takdirle karşılayanlardan biriyim.

Ancak Hızlı Tren, bizim mevcut eski raylarımız üzerinde gidemiyor. Bu nedenle Hızlı Tren’in kullanılacağı hatlarda raylar tamamen yenileniyor.

İstanbul-Adapazarı hattında, demiryolunu Hızlı Tren’e uyumlu hale getirmeye yönelik çalışmalar, bu yılın sonunda başlayacak. Aslında bu işin yapılacağı yıllar öncesinden belliydi. Bugüne kadar kentimizde alternatif oluşturmaya yönelik en küçük bir hazırlık yapılmadı. Yetkililer,  İstanbul-Adapazarı demiryolu hattındaki çalışmanın en az 30 ay-yaklaşık 3 yıldır- süreceğini, bu dönemde İstanbul-Adapazarı arasında tek hat üzerinde sadece yük trenlerinin çalışacağını, yolcu taşıyan trenlerin tamamen devre dışı kalacağını açıkladılar.

Bu durum, önemlidir.  Özellikle İzmit-İstanbul arasında hergün onbinlerce insan gidip geliyor. Başta öğrenciler olmak üzere, bu insanların önemli bölümü trenleri tercih ediyor. Yine hergün İzmit-Adapazarı arasında gidip gelen binlerce insan var. Bunların da büyük bölümü treni kullanıyorlar.

İzmit-İstanbul arasında otobüs yolculuğunun bedeli 15 TL civarında. Trenle aynı yolculuk

5 TL’ye yapılabiliyor. Üstelik, trenler yıllardır bu vasıtaya binmeyenlerin hatırladığı gibi değil. Çok rahat. Temiz.. Kimi günler, kimi saatlerde banliyö trenlerinde ayakta bile yer bulmak çok zor oluyor.

Hızlı Tren için demiryolu yeniden yapılırken, bütün yolcu trenleri hizmetten çekilecek. Ama bu insanlar işleri, ya da okulları nedeniyle İzmit-İstanbul hattında, İzmit-Adapazarı hattında gidip gelmeye devam edecekler.

Yolcu trenlerinin devre dışı kalmasıyla birlikte ortaya ciddi, hem de çok ciddi sorunlar çıkacak. İzmit-İstanbul ve İzmit-Adapazarı arasında karayolu taşımacığı tam bir tekel haline geldi. Bu nedenle insanlar kazıklanıyorlar. Trenler devre dışı kalınca, bu hatlarda tekel durumundaki firmaların ekmeğine yağ sürülecek. Mutlaka daha sıkı denetim yapılması, mutlaka bu hatlardaki fiyatların denetlenmesi gerekecek.

KOÜ’nün çeşitli bölümlerinde eğitim gören İstanbullu gençler, genellikle trenle gidip geliyorlar.  Trenler kalkınca, karayolu ile ulaşım hem daha zor, hem nereden baksanız 3 kat daha pahalı olacak. Hergün gidip gelen öğrencilerin önemli bir bölümü, sırf tren olmadığı için İzmit’te kiralık ev veya başlarını sokacak bir yurt arayacaklar.

İzmit’te üniversite öğrencileri için yurt sıkıntısı daha da artacak.

İzmit-İstanbul arasında hem D-100, hem TEM otoyolu artık yetersiz kalmaya başladı. 30 aylık süreçte, proje aşamasında olan Kuzey Marmara Otoyu da bitecek değil. Yani onbinlerce insanın hergün gidip gelmek için çıkacağı bu karayollarında da trafik artacak.

Bunların hepsi büyük birer sıkıntıdır. Şimdiden hesap edilmesi, şimdiden önlem alınıp, alternatif yaratılması gereken konulardır.

Kuşkusuz görev öncelikle Büyükşehir Belediyesi’ne düşecek. Büyükşehir’e yakında yeni, modern otobüsler geliyor. Bunlarla şimdiden İzmit-İstanbul, İzmit-Adapazarı seferleri planlanmalıdır.

Yine Büyükşehir Belediyesi, trenlerden doğacak boşluğa alternatif olarak İzmit-İstanbul arasında Deniz Otobüsü seferleri başlatabilir.

Yıl sonuna fazla bir şey kalmadı. Bunları şimdiden planlamak, hatta mümkünse, şimdiden deneme seferlerine başlamak lazımdır.

İzmit-Adapazarı hattında demiryolu güzergahı yenilenirken, bazı eksiklerin tamamlanması da gerekiyor. Çünkü Hızlı Tren için yeni raylar döşendikten sonra, bir daha bu hatta kolay kolay yıllarca bir şey yapılamaz.

İzmit’in, demiryolu altından araçların geçmesini sağlayacak alt geçitlere ihtiyacı var. Özellikle Kandıra Sapağı bölgesinde bir kavşak-hem karayolu, hem demiryolu altı için- ihtiyacı var. İlimiz yetkililerinin şimdiden devreye girmesi, 30 ay boyunca demiryolu hattı kapalı kalırken, bu işleri de yaptırması gerekir.

Trensiz 30 ay, bugün pek çok kişinin hayal edemeyeceği, kavrayamayacağı ciddi ulaşım sıkıntısı yaratacaktır. Önlem alınmazsa, insanlar 30 ay boyunca zorunlu yolculuklarında çok büyük kazık yerler. Karayollarında trafik yükü artacağından, kaza riski artar. 30 ay boyunca İzmit’ten hiç yolcu treni geçmeyecek. Sorun sadece İzmit-İstanbul, İzmit-Adapazarı ulaşımında olmayacak.

Bugün İzmit’ten Ankara’ya, hatta Ege’ye, İç ve Doğu Anadolu’ya ulaşımda da pek çok kişi treni kullanıyor. Bu alternatif ortadan kalkacak. Bu iş, tekel haline gelmiş otobüs firmalarına çok büyük haksız kazanç kapısı açacak.

Büyükşehir Belediyesi, mutlaka alternatif önlemleri almalıdır. Hem de geç kalmadan, hemen bugünden itibaren bu konu üzerinde çalışma yapmalıdır. 30 ay süreyle tren seferlerinin yapılmayacak olması, önümüzdeki günlerde başlayacak üniversite tercihleri konusu üzerinde bile etkili olabilir.

İzmit’te, Adapazarı’nda oturan öğrencilerin İstanbul’daki üniversiteleri; İstanbul’da oturan öğrencilerin İzmit ve Adapazarı’ndaki üniversite bölümlerini tercih ederken dikkatli olması gerekecektir.

Çünkü, öğrenciler için günlük yolculuk maliyeti çok yükselecektir. Önümüzde önemli, karmaşık ve çok geniş kitleleri ilgilendiren ciddi bir sorun var.

Mutlaka şimdiden alternatifleri bulmaya çalışmak gerekiyor.

Bu haber toplam 1878 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.