1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. Üsküdar Vapuru 26 dakikada battı
Üsküdar Vapuru 26 dakikada battı

Üsküdar Vapuru 26 dakikada battı

Bugün, Türk denizcilik tarihinin en büyük trajedilerinden birinin, Üsküdar Vapuru faciasının 53 ncü yıldönümü. Üsküdar isimli vapur, 1 Mart 1958 Cumartesi günü saat 12. 27’de İzmit iskelesinden

A+A-

Bugün, Türk denizcilik tarihinin en büyük trajedilerinden birinin, Üsküdar Vapuru faciasının 53 ncü yıldönümü.

Üsküdar isimli vapur, 1 Mart 1958 Cumartesi günü saat 12. 27’de İzmit iskelesinden hareket etti. O yıllarda okullar cumartesi günleri de yarım gün eğitim yapıyordu. Vapurda İzmit’teki okullardan çıkan, Gölcük ve Karamürsel’deki evlerine dönen öğrenciler çoğunluktaydı.

1 Mart 1958 Cumartesi günü Üsküdar gemisinin 52 yaşındaki tecrübeli kaptanı Mehmet Aşcı, yapacağı 12. 30 seferi için 302 yolcu ve 9 personelle hareket saatini bekliyordu. Lodos fırtınası öylesine kuvvetli esmeye başlamıştı ki, neredeyse vapuru halatlarını kopartacaktı.

Böylesine sert bir havada iskelede bağlı kalmanın da, açık denizde dalgalarla boğuşmak kadar tehlikeli olabileceğini düşünen Mehmet Kaptan; yaşamında belki de ilk kez hareket saatini beklemeden vapuru kaldırdı.

Oysa daha 3 dakikası vardı!..

Hava, birden gece gibi simsiyah kesilmiş ve lodos fırtınası giderek hızını artırmıştı. Mehmet Kaptan pruvasını dalgalara doğru çevirdiği vapurun burnunu aynı yönde tutmak için geniş dümen açıları ile kaba dalgaları bordaya düşmeden pruvadaki baş bodoslama kepçesinde dağıtarak etkisini düşürmeye çalışıyordu. Fakat emektar vapur bir anda iskelesine doğru yatmıştı. Lodos 130 kilometre hızla esiyordu.

Dev gibi dalgalar art arda geminin bordasına çullanarak güvertede girebildiği her yere gidiyordu. Fırtınanın giderek artması nedeniyle ahşap olan kaptan köşkü Mehmet Kaptan ve Güverte Lostromosu Mustafa Deniz’le birlikte yerinden koparak denize uçmuştur.

Ardından sular makine dairesine dolmaya başladı. Aynı anda öndeki ikinci mevki salonun camları patladı, içeri saldıran sular dehşete kapılan yolcuların üstüne boşaldı! Hareketin üstünden 26 dakika geçmişti ki, Üsküdar dolan suların etkisiyle iskelesine doğru bayılmaya başladı. Tekne alabora olmaya başlamıştı. Saat 12. 53’te alabora olup battı.

Hava çok soğuktu, 76 öğrenci olmak üzere toplam 272 kişinin birçoğu donarak öldü, diğerleri ise boğularak hayata veda etti. 39 kişi bu olaydan kurtulmuştur.

Ölenlerin büyük bölümü de Karamürsel’den, Gölcük’ten okula gelen ve evlerine dönmekte olan İzmit Lisesi ve İzmit Endüstri Meslek Lisesi öğrencileridir.

O yıllarda Karamürsel ve Gölcük’te lise yoktur.

Karamürselli, Gölcüklü gençler her sabah İzmit’teki okullarına vapurla gelmektedirler.

O yıllarda cumartesi günü yarım gün mesai vardır.

Okullar da yarım gün eğitim vermektedir.

İzmit Lisesi’nden, İzmit Endüstri Meslek Lisesi’nden çıkan kızlı erkekli öğrenci grubu, yürüyerek İzmit iskelesine giderken hava günlük güneşliktir.

Vapura binerken, ertesi gün geçirecekleri güzel pazar gününün planlarını yaparlar.

Kurbanların çoğu, Gölcük ve Karamürselli erkek öğrencilerdir.

Çünkü sınırlı sayıda can yeleklerini ya kız arkadaşlarına ya da daha küçük yaştaki çocuklara vermişlerdir.

O gün cumartesidir.

Gerçek kayıplar pazartesi günü İzmit Lisesi ve İzmit Endüstri Meslek Lisesi’nin bahçelerinde yapılan yoklamalarda anlaşılır.

Tıpkı savaş romanlarındaki gibi…

İkinci Dünya Savaşı’nda bir sınıfın gerçek kayıpları, sabah sınıfta yapılan yoklamalarda anlaşılıyordu. Öğretmen numara okudukça, sınıftan gelmeyen her “Burada” sesi, savaşta kaybolan bir öğrencinin defterden düşen kaydı gibidir.

İzmit Lisesi ve İzmit Endüstri Meslek Lisesi’nde pazartesi sabahı yapılan yoklamada “Burada” sesi vermeyen o güzel çocukların fotoğrafları daha sonra okullarının duvarlarına asılmıştır.

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.