1. YAZARLAR

  2. İsmet ÇİĞİT

  3. Yapmayın, yavru balıklar var
İsmet ÇİĞİT

İsmet ÇİĞİT

Yazarın Tüm Yazıları >

Yapmayın, yavru balıklar var

A+A-

Geçen hafta sonu İzmit Körfezi’nin Darıca sahilleri yine kimyasal atıklarla zehirlendi. Darıca sahilinde yaklaşık 2 kilometrelik bir hatta deniz berbat edildi.

İzmit Körfezi’ne akan zehrin, büyük olasılıkla bölgedeki bir gemiden bırakıldığı tahmin ediliyor. Çok büyük olasılıkla o gemi; hafta sonunda zehirlerini bıraktı ve çekip gitti.

……………….

İzmit Körfezi’ni temizlemek, zehir çukuru görünümünden kurtarmak için gerçekten çok iş yapıldı. Çok para harcandı. Körfez’e evsel atıkların arıtılmadan bırakılması önlendi. Artık bütün evsel atıklar arıtılıyor. Ama hala sanayi kaynaklı kirlenme, sayıları çok fazla artan limanlara gelip giden gemilerden kaynaklı kirlenme devam ediyor. Hem de acımazsızca devam ediyor.

Bizim şehrimizde aslında sokak hayvanlarının haklarına yönelik çok büyük bir duyarlılık var. Bir sokak kedisinin tırnağı, bir sokak köpeğinin dişi kırılsa, hayvan severler ortalığı ayağa kaldırıyorlar.

Ama asıl korumamız gereken İzmit Körfezi ve balıklarımız olmalı. Büyükşehir Belediyesi, İzmit Körfezi’ne milyonlarca balık yavrusu bırakmıştı. Bunlar büyüyecek, Körfez renklenecek, İzmit Körfezi’nde amatör balıkçılık canlanacak diye bekliyorduk.

Amatör balıkçı dostlarım var. Bir dönem İzmit Körfezi’nde her türlü balık avlanabiliyordu. Birkaç aydır deniz yine kurudu. Balık yaşamıyor adeta.

Sözde Büyükşehir Belediyemizin İzmit Körfezi’ne girip çıkan bütün gemileri 7/24 takip eden uçakları var. Üstelik bu uçaklar sadece İzmit Körfezi’ni değil, bütün Marmara’yı denetliyorlar. Ama bu işin gevşediğini düşünüyorum. Bundan birkaç ay önce amatör balıkçılar İzmit Körfezi’nde olta attıklarında 7-8 farklı türden balık yakalıyorlardı. Bir süredir İzmit Körfezi’nde yeniden balıklar ortadan kayboldu.

Bu kentte yaşayan herkesin bu konuda çok daha duyarlı olması lazım. İzmit Körfezi’ne 1 litre bile kimyasal atığın bırakılmaması konusunda herkesin çok dikkatli olması lazım. Bu küstahlığı yapanlar tespit edildiğinde ise, öyle iş olsun torba dolsun değil, gerçekten çok ağır cezalar vermek lazım.

İzmit Körfezi hepimizin en önemli ortak değeri. Bu Körfez’de milyonlarca balık yavrusu var. Körfez’i geleceğe temiz bir akvaryum olarak bırakma zorunluluğumuz var. Lütfen bu denizi kirletmeyin. Lütfen, bu denizi korumak için hepimiz biraz daha duyarlı olalım.

 

Bu şehirden “Adam” da çıkarmış

Özellikle son yıllarda kendimizi, kentimizi çok eleştiriyoruz. İşte son zamanlarda yerel seçimlere yönelik gelişmeler var. “Yeni adam çıkmıyor”, “Hiç bir parti yeni yüzler aramıyor” diye yakınıyoruz.

Bu kentin topraklarında en güzel meyveler, sebzeler yetişiyor.

Bu kentin denizinde bir zamanlar en nadide balıklar yüzüyordu.

En yeşil ağaçlar, en coşkulu akan dereler hala bu şehirde.

Ama bu şehirden yetişmiş adam bulmakta, insan bulmakta zorlanıyoruz.

Oysa bu şehirde çok önemli insanlar da yetişiyor.

İşte çok çarpıcı bir örnek. Hakan Yalnız.. 1967 İzmit doğumlu. Yıllar önce sıradan bir işçi olarak girdiği Pirelli’de Fabrika Direktörlüğüne yükseldi. Pirelli’ye İtalyanlar sahipken, Hakan Yalnız başarıları ile dikkati çekti. Sürekli yükseldi. Pirelli’yi Çinliler aldı. Dünyada pekçok fabrikası, yöneticisi olan dev bir kuruluş. Ama İzmitli Hakan Yalnız, Çinlilerin de en değer verdiği yönetici oldu.

Şimdi Pirelli İzmit fabrikasına 115 milyon Dolarlık yatırım geliyor. Fabrikanın kapasitesi arttırılıyor. İstihdam arttırılıyor.

Elbette Türk işçisinin bu olayda büyük payı var. Ama bu yatırımın bu kente gelmesindeki en önemli faktör İzmit Fabrikası Direktörü Hakan Yalnız.

Demek ki; bu kentten başarılı insanlar da yetişebiliyor. Yerel seçimler öncesi bütün siyasi partilerin bu kentin siyaseti için de yeni ve başarılı isimleri arayıp, çıkartması gerekiyor.

 

Çok saçma bir uygulama

Bizim şehrimiz gerçekten çok ilginç bir kent. Çok karmaşık kurallar, uygulamalar var. Kimse de bunları düzeltmek için bir adım atmıyor.

Geçen gün bir okurum aradı. Adını “Ahmet” diyelim. Yaşadığı ve kendisine çok saçma gelen bir uygulamayı anlattı. Ben de sizinle paylaşayım. Eminim abukluğuna siz de şaşıracaksınız.

Ahmet Bey, her gün İzmit-Derince arasında, evi ile işi arasında özel arabasıyla gidip gelen bir vatandaş. Her zaman D-100 karayolunu kullanıyor. Yaşadığı olayı bana şöyle anlattı:

“- Geçen gün İzmit’teki işimden, Derince’deki evime gidiyorum. Akşam saatleri. Trafik her zamanki gibi çok yoğundu. Kuruçeşme kavşağında maddi hasarlı bir kaza vardı ve D-100’ün Derince yönüne trafik akışı durmuştu. Bunu görünce otoyoldan devam ettim. Kuruçeşme turnikelerinden otoyola girdim. Körfez’den çıkıp, D-100’e girerek Derince’ye gideceğim. Yolu uzatıyorum ama hiç değilse tıkalı trafikte beklemek zorunda kalmayacağım. Körfez turnikelerinden çıkarken EGS cihazının ışığı yandı, ücret yazdı. Eve gidince Karayolları’nı aradım. Durumu anlattım; “Otoyolun Uzunçiftlik-Körfez arası ücretsiz değil mi?” dedim. Karşıma çıkan görevli, “Evet” dedi. Ama bana ücret tahakkuk ettiğini anlattım. Görevli, “Uzunçiftlik’ten girerseniz Körfez’den çıkış ücretsiz. Kuruçeşme’den girerseniz ücretli” dedi.”

Şimdi sistemi bir düşünün. TIR’lar, ağır taşıtlar D-100’e girmesin, otoyoldan geçsin diye otoyolun 30-40 kilometrelik bölümünü ücretsiz yapıyorsunuz. Hoş bu kuralı denetleyen, İzmit içinden geçen TIR’ları otoyola yönlendiren yok. Ama kural var. Aynı yönde, çok daha kısa mesafe için ise, ücret alıyorsunuz.

D-100’ün hem sabah, hem akşam saatlerinde en yoğun olduğu kesimi Derince-İzmit arası. Bir araç sürücüsü, sıkışıklığa girmemek, beklememek için, daha uzun mesafe gitmeyi göze alarak otoyola giriyor. Ama 35-40 kilometrelik mesafe için ücret alınmazken, aynı yönde, aynı güzergahtaki 10-15 kilometrelik mesafede vatandaştan ücret alıyor.

Bu kadar saçmalık, herhalde sadece bizim şehrimizde oluyordur.

 

DUVAR YAZISI

Belde A.Ş. yeni sözleşme

imzaladı. Şimdi parkomat

ücretlerine zam yapılırsa

hiç şaşmamak lazım.

Bu yazı toplam 1960 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.
7 Yorum