• BIST 106.843
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • Kocaeli 26 °C

Yedi şehri ile İran “Şiraz ve Persepolis”

H.İbrahim KAHRAMAN

Kara yolu ile 400 Kilometrelik bir otobüs yolculuğu ile Şiraz’a gideceğimizden vakitli yatıp erkenden kahvaltımızı yaptık. Herhangi bir aksama olmadan otobüsümüzde buluşarak yola çıktık.Yolumuz yine genelde kurak ve ağaçsız. Sanki bir çöl ortasında gidiyor gibiyiz. Yolumuz gidiş gelişli ve yer yer 100-150 m. Aralıklı. Daha çok kamyon trafiği var. Otomobil var ama bizdeki gibi yoğun değil. Otobüs ise sanki yok gibi. Bu durum İran’da insanların pek yer değiştirmediğini, gezmediğini düşündürüyor. 200 kilometre kadar sonra ağaçsız çıplak dağların arasından geçtik. Akabinde yer yer yeşilliklerin olduğu bir bölgeye geldik.

YEŞİLİ ARTAN BİR OVA
Buraları Persepolis’in de bulunduğu Şiraz’ın da üzerinde yerleştiği, git gide bitki örtüsü ile yeşili artan bir ova idi. Arkadaşlarımızın her birinin tatlı sohbetleriyle, nasıl geçtiğini anlamadığımız beş saatlik bir yolculuktan sonra Antik Persepolis’e geldik. Pers İmparotorluğu’nun önemli bir yerleşim yeri ve saraylarını yaptıkları bu bölgedeki yapılar M.Ö. 500’lerde yapılmış. Saraydan kalanlar bile şaşırtıcı özellikte. Taş sütunlar, heykeller, mermer bloklardan yapılmış merdivenler, üzeri bir yağlı boya resim gibi işlenmiş mermer duvarlar… Her biri çok dikkat çekici ve ilginç unsurlar. Büyüklükleri bizdeki antik eserlerden daha fazla ve onlar kadar ilgi çekici. Şayet İskender yakıp yıkıp 3 bin deve yükü hazinelerini almasaymış çok daha büyük ve farklılarını yapabileceklerini düşündürüyor.

GÜLLER ŞEHRİ ŞİRAZ
Bunları gördükçe medeniyetlerin insanların ortak malı olduğunu anlıyorsunuz. Anadolu’dan Babil’e, oradan Mısır’a, İran’a, Hint’e, Çin’e vs. birbirini etkileyerek ya da etkilenerek bilginin ve sanatın el değiştirip geliştiğini ve bu günlere gelindiğini düşünüyorsunuz. Persepolis’i gördükten sonra güller şehri Şiraz’a geliyoruz. Şehre kuran kapıdan giriyoruz. Yezd’deki benzeri bir inanç ile şehre bu kapıdan girişle yeniden gelineceği itikadı mevcut. Şiraz 1 milyon 750 bin nüfuslu büyükçe bir şehir. Bakımlı ve temiz bir şehir görünümü mevcut. Önce otelimize yerleştik. Otelimiz, Şiraz’ın en yüksek binalarından biri olan Chambran Otel. Akşam çok yakın olduğu için kısa süreli bir istirahatten sonra akşam yemeği ne gideceğiz.

KERİM HAN’IN KALE SARAYI
Seyahatimizin son günü Şiraz’ı gezeceğiz. Önce büyük Şair Hafız’ı ziyaret ediyoruz. İranlılar için bu şairin divanı çok önemli ve başucu eseri. Buradan Şeyh Sadi’yi göreceğiz. Sadi de önemli bir yazar. Bu yazarın Bostan ve Gülistan isimli eseri birçok dile çevrilmiş bir şark klasiği. Türkçesi de çok defalar basılmış olan, bizim için de başucu olabilecek kadar faydalı ve güzel bir eser. Bu iki ziyaretten sonra Kerim Han’ın Kale Sarayı’nı görüyoruz. Tuğladan yapılmış, 14 metre yüksekliği olan şehir merkezindeki sarayın dış duvarları olan bu kale görünümlü yapının bir köşesindeki kule Eyfel Kulesi gibi yatık. Saray restorasyonda olduğundan içine girmedik. Kerim Han tarafından İsfehan’daki eserlere rekabet için yaptırılmıştır. Buradan sonra Vali Hamamı ve Cuma Camileri’ni görerek gezimizi tamamladık.

BİRÇOĞU KAŞGAR TÜRKÜ
Bu tarihi mekanları ziyaretten sonra çarşı için serbest program yapıldı. Akşam yemeğine kadar herkes alışveriş için serbest bırakıldı. Şiraz Çarşısı’nda dolaşıp eşe dosta hediyeler alındı. Şiraz esnafı bizlere karşı çok samimi ve sıcak bir davranış göstermiştir. Birçoğunun Kaşgar Türkü olduğunu öğrendiğimiz bu insanlar bizleri görmekten mutlu oluyor ve onlarla alışveriş yapmak ayrı bir güzellik yaşatıyordu.

ÇİN MALI ÜRÜNLER AZ SAYIDA
Çarşıda dikkatimi çeken bir husus buraya henüz Çin malı ürünlerin fazla bulunmaması idi. Hediyelik eşyaların önemli bir kısmı kendi ürettikleri eşyalardı. Akşam yemeği için yine aynı mekana giderek İran ve Türk müziği eşliğinde yemeğimizi yedik. Şiraz Havaalanı’na varıp işlemlerimizi yaptırarak THY uçağımızla İstanbul’a dokuzuncu gün sonunda döndük. Oradan Ercan Tur’un bize tahsisi ettiği otobüsümüzle, dopdolu geçen bir İran gezisini tamamlayarak şehrimize döndük. Darısı gitmeyenlere…

Bu yazı toplam 1221 defa okunmuştur.