1. YAZARLAR

  2. Mustafa OKÇU

  3. YEREL YÖNETİM ANLAYIŞI VE ADAYLAR
Mustafa OKÇU

Mustafa OKÇU

Yazarın Tüm Yazıları >

YEREL YÖNETİM ANLAYIŞI VE ADAYLAR

A+A-

Siyasi partilerimiz yerel yönetim adaylarını belirlemeye başladı. Belirlenen adayların hemen hemen tamamı, siyasi partilerimizin, liderleri ve merkez kadroları tarafından oluşturuldu. Halkın, seçmenlerin, üyelerin belirleyici olduğu, yapabilirliğinin sağlandığı yöntemler yerine, partilerin belirleyici kadrolarının kendi önceliklerine göre belirlenen adaylar ortaya çıkarılmış oldu.

 

HİZMET BELEDİYECİLİĞİ

İktidar partisi siyasetinin halkta karşılığının oluşmasını, baskın siyasete ulaşmasını sağlayan “ hizmet belediyeciliği “ olarak tanımlanan yaklaşımdır. Hizmet belediyeciliği, vesayet sisteminin dışarıda bıraktığı halkın, yerel alandaki sorunlarının çözümünü, ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanmasını sağlayabilmek çabası kapsamında gelişim seyri izledi. Yerel alanda sağlanan temsil ve yapabilirlik biriktirilerek merkezi alanda kabul edilebilirliğe ulaşıldı ve iktidara gelindi.

 

HİZMET BELEDİYECİĞİNİN YENİDEN ÜRETİMİ

Vesayet sisteminin çözülmesiyle hizmet belediyeciliği temel işlevini yerine getirerek dönemini tamamlamış oldu. Dönemin koşulları nedeniyle, belirleyici kadro hareketi kapsamında liderin ve merkezin öncülüğüyle ulaşılan güç, sağlanan başarılar, eksiğiyle, yanlışıyla, kabul edilebilirliğe ulaştı ve toplumsallaştı. Değişen, gelişen, çeşitlenen sorunların, çözümü, ihtiyaç ve beklentilerin karşılanması, ekonomik/demokratik kurumsal sürdürülebilirliğin sağlanmasıyla karşılanabilecek duruma geldi.

 

HİZMET BELEDİYECİĞİNİN DEMOKRATİK KURUMSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE TAŞINMASI İHTİYACI

Vesayet sistemine karşı verilen mücadelede, halkın karşılanamayan ihtiyaçları öncelikli olduğu için geniş halk kesiminin desteği sağlanabilmişti. Dönemin şartları nedeniyle belirleyici kadro hareketi kapsamında, lidere ve merkeze bağlı siyaset olarak sürdürülen politikaların kabul edilebilirliğini sağlayan bu yaşanılan gerçekliklerdi. Vesayet sisteminin etkisizleşip, çözülmesiyle, ortaya çıkan değişim ve gelişim, vesayet sisteminin yerine Demokratik Hukuk Devletinin inşasını temel ihtiyaç haline getirdi. Ekonomik/demokratik kurumsal sürdürülebilirliğin sağlanmasıyla, en kapsamlı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanması genel geçerli beklenti durumuna geldi. Hizmet belediyeciliğinin değişerek demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşınması ihtiyacını ortaya çıkaran bu objektif koşullardır. İktidar partisinin aşamadığı bu temel yapısal eksiklik, eski alışkanlıklarla sürdürülmeye çalışıldığı için siyasi hata durumuna geldi ve stratejik/taktik hamlelerle karşılanamayacağı hissedilmeye başlandı.

 

YEREL ADAYLARIN KONUMU

Vesayet sistemini aşma mücadelesi döneminde belirleyici kadro hareketi siyasetine tabi olmak özgün şartlar nedeniyle kabul edilmekteydi. Verilecek mücadele bütün siyasi anlayışlarca “ dava “ olarak tanımlandığından, katılımcı, demokratik, eşitlikçi, çoğulcu siyasi öncelikler ihmal edilebilmekteydi. Dava’ ya bağlılık ve önceliklere uyumu sağlayabilecek yeterlilik, liderlik, belirleyicilik, temsilcilik, adaylık ihtiyaçlarını karşılayabilmekteydi. Vesayet sisteminin çözülmesinden sonra, dönemin ihtiyaçlarını karşılayacak yapısal demokratik kurumsal dönüşüm başarılamadığı için belirleyici kadronun öncelikleriyle, halkın öncelikleri arasında farklılıklar oluşmaya başladı. Vesayet sistemi mücadelesini başarıya taşıyan belirleyici kadronun ne kadar önemli ve deneyimli olursa olsun, değişen, gelişen koşullara göre yenilenmesi demokratik kurumsal sürdürülebilirlik kapsamında yeniden üretilmesi zorunlu hale geldi. Halkın iradesinin ve yapabilirliğinin demokratik kurumsal sürdürülebilirlikle sağlanması vazgeçilmez oldu. Hizmet belediyeciliğinin, iyileştirilerek, geliştirilerek, dönemin şartlarına göre yeniden üretilerek, en kapsayıcı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu kurumsal sürdürülebilirliğe taşınması ihtiyacını bu temel gerçeklikler oluşturdu.

 

BELİRLENEN YEREL ADAYLAR

İktidar partisi, vesayet sistemine karşı verdiği mücadelede biriktirdiği başarılarına dayanarak belirleyici kadro hareketi siyasetini korumaya çalışmaktadır. Vesayet sisteminin yerine, Demokratik Hukuk Devletinin inşasını belirleyici kadrolarının en tanınmış, en bilinen, en başarılı olanlarıyla kabul edilebilirliğe taşımaya çalışıyor. Ana muhalefet partisi ise vesayet sisteminin dışarıda bıraktığı halkın ihtiyaçlarını, ekonomik/demokratik kurumsal sürdürülebilirliğe taşımayı sahiplenemediği, demokratik dönüştürücü siyaseti temsil edemediği için yaşadığı temel siyasi hatasının sorunlarıyla uğraşıyor. Ana akım siyasetlerin Türkiye’nin demokratik dönüşüm döneminin ihtiyaçlarını belirleyici kadro yaklaşımlarıyla aşmaya çalışması, belirsizlikleri, gerilimleri, kamplaşmaları ortaya çıkarıyor. Belirlenen yerel adaylar ne kadar etkili ve başarılı olurlarsa olsunlar, temel siyasi hataların ortaya çıkardıklarını hisseden, yaşayan halkın yansıttığı gerçeklikle karşı karşıya kalacaklardır.

Bu yazı toplam 947 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.
2 Yorum