• BIST 107.244
  • Altın 143,419
  • Dolar 3,5588
  • Euro 4,1591
  • Kocaeli 33 °C

Yollar neden önemli

İsmet ÇİĞİT

Türkiye çok hızlı büyüyor. Türkiye’nin bu bölgesi, bütün öngörüleri, bütün hesapları altüst edecek şekilde olağanüstü bir hızla büyüyor. Son bayram tatili döneminde bölgemizde yaşanan trafik sorunu bu büyümenin ileride bu bölgeyi ne hallere getireceğini çok açık biçimde göstermiştir.

Bir Boğaz Köprüsü yapıyorsunuz. 5 yıl sonra yetmiyor. İkincisini, üçüncüsünü yapıyorsunuz.

Körfez Köprüsü, açıldığı günden itibaren tıkanıyor.

“Şu Otoyol bitsin, 50 yıl İzmit-İstanbul arasında sorun olmaz” diyorduk. Şimdi, Mehmetçik Vakfı tesislerinde tıkanıyor, İstanbul’a gidemiyoruz.

………..

Türkiye’nin özellikle bu bölgenin çok hızlı gelişmesi, büyümesi ve kalabalıklaşmasıyla birlikte, en önemli ihtiyacın, “yol” olduğu gerçeğini, Cumhurbaşkanı Erdoğan çok iyi görmüştü. AK Parti iktidarı, kendi dönemlerinde 20 bin kilometreden fazla duble yol yapılmasıyla övünüyor ki, haklıdır.

Gerçekten Türkiye son yıllarda müthiş yollar yaptı. Şehirlerarası yollarda, bizim bölgemiz hariç hiçbir yerde ana yolu kesen ışıklı kavşaklar kalmadı. Battı çıktılar yapıldı.. Yaya köprüleri yapıldı.

Ben yıllardır “Yol, yol, yol” diye, “Kavşak, kavşak, kavşak” diye bağırıyorum. Kızıyorlar..

Lütfen hatırlayın.. 17 Ağustos 1999 büyük deprem felaketi sonrasını.. D-130 Karayolu’nun ilimiz sınırları içindeki kesiminin, İzmit-Karamürsel arasının duble yol yapılması için az mı uğraştık. Yolun Karamürsel’den sonraki bölümü, Yalova’ya kadar olan kısmı yapılmış, bizim ilimiz sınırlarındaki kısmında sürünmüştük. Karamürsel’e kadar duble yolun bitmesi için kaç yazı yazdım, hatırlamıyorum. Bir Konca rampasına takılıp kalmıştık.

Yine İzmit-Maşukiye arasındaki 10-15 kilometrelik yolun duble yapılması için yıllarca uğraştık. Türkiye’nin her yerinde duble yollar yapılırken,  Ankara’da en uzun battı çıktı 3 ayda bitirilirken, bizim burada bütün işler sürüncemede bırakıldı.

……..

Hiç unutmam. 2004 yılıydı. Yerel iktidara AK Parti yeni gelmişti. O dönem Büyükşehir Başkan Vekili olan İlyas Şeker bir gün gazeteye gelmiş, haritaları yaymış, anlatmıştı:

“-Yarımca’dan İzmit’e D-100’e alternatif yol yapacağız. 20 metre eninde olacak. Yol Yarımca’daki açık hava tiyatrosu önünden başlayacak. Kozluk 2’nci yoldan İzmit’e girecek.”

Bana bunu 2004 yılında anlattılar. Şimdi, 2016. Kamulaştırmaları yapıldı. Güzergah üzerindeki iki büyük viyadükten biri yapıldı. Ama hala yol ortada yok. Bu sıkışıklıkta bu alternatif yol olsa, ne kadar rahat ederdik.

Boşuna bağırmıyorum; Kuzey Marmara Otoyolu, Güney Marmara Otoyolu yapılmalı. Yıllardır bize, “Eski İstanbul Yolu duble olacak. İzmit-İstanbul arasında alternatif yol olacak” diyorlar. Hala ortada bir şey yok.

Türkiye bu süreçte Bolu Tüneli’ni yaptı. Karadeniz Otoyolu’nu yaptı. Biz hala Güney Marmara Otoyolu’nun güzergahını bekliyoruz.

Bu şehrin havaalanının çalışması lazım. Bu şehirde limanlarla otoyolların bağlantılarının yapılması lazım. D-130’un Gölcük’te tünele alınması lazım. D-100 üzerinde Yahya Kaptan Kavşağı’nda yaya üst geçiti, Köseköy Kavşağı’nda köprülü kavşak lazım.

Tren yolunun biran önce kuzeye çıkartılması, İstanbul-Adapazarı arasında doğru dürüst banliyö trenlerinin çalışması lazım. İzmit Körfezi’nde İzmit-Karamürsel arasında doğru dürüst vapur seferleri yapılması lazım.

Bugünün Türkiyesi için, bizim Büyükşehir Belediyemiz için bütün bunlar atla deve değil. Sadece biraz hızlı hareket etmek, biraz heyecan duymak lazım.

Şimdi, uzun bayram tatillerinde çok sıkışıyoruz. Yakındır, normal zamanlarda bile bu bölgede trafik uzun bayram tatillerindekinden beter hale gelecek. Bir yerden bir yere gidemeyeceğiz.

Bunu anlatmaya çalışıyorum. Anlamıyorlar. D-100 üzerinde bir Yahya Kaptan Kavşağı’ndaki yaya üst geçidinin, İstanbul-Ankara arasındaki karayolu ulaşımında tıkanıklığın önlenmesi için nasıl kritik bir önem taşıdığını bile hesaplayamıyorlar.

Çok iş yapmak lazım bu şehirde çok…Türkiye yapıyor…Kocaeli ne yazık ki çok yavaş kalıyor.. Bu nedenle ben her fırsatta “Yol, yol, yol” diye, “Kavşak, kavşak, kavşak” diye bağırmaya ve yazmaya devam edeceğim.

Tatilden dönen okurlara 10 günlük rapor

Uzun bayram tatilinde İzmit de boşaldı. Eminim, okurlarım içinde 1 Temmuz Cuma günü İzmit’ten ayrılıp,  dün dönen, bugün işbaşı yapacak olan pek çok kişi vardır.

Günümüzde habere ulaşmak çok kolay.. Bayram tatili boyunca kent dışında olanlar da elbette ellerindeki telefondan, dizlerinin üzerindeki bilgisayardan internete girip buralarda ne olup bittiğini öğrenmişlerdir. Ama ben de kısa bir özet yapayım.

Pek çok kişinin tatil için terk ettiği İzmit’te, 10 gün boyunca gerçekten çok sakin, huzurlu bir ortam vardı. İzmit temizdi. Trafik rahattı. Park yeri sorunu olmadı. Uzun tatil döneminde İzmit’te kavga gürültü, asayişe aykırı olay da yaşanmadı.

Çok fazla silah sıkıldı. Yine, binlerce mermi yakılmasına rağmen, “meskun mahallede silah attığı” için bir kişi bile gözaltına alınmadı. Emniyet, jandarma, gelişi güzel silah sıkanlara hiç bulaşmadı.

Arefe günü akşam saatlerinde İzmit’te tanıyan herkesin çok sevdiği Ayşe Kolaylı (Erol Kolaylı’nın eşi)  ani bir rahatsızlık sonucu vefat etti. Bayramın 1’inci günü ikindi vakti, Ayşe Kolaylı’nın cenaze töreni nedeniyle İzmit Fevziye Camii bahçesi İzmitlilerle dolmuştu. Bayramın birinci günü, Kent Bayramlaşması bu yıl biraz sönük geçti.

Bayramın ikinci günü gecesi geç saatlerde D-100 Karayolu’nun Uzunçiftlik Bölgesi’nde büyük bir trafik kazası oldu. Yol kenarında gerekli önlemleri almadan park eden bir TIR’ın altına otomobil girdi.

………..

Üçtepeler’de oturan çocukluk arkadaşı 5 gençten 4’ü öldü, biri yaralandı. Bayram tatili günlerinin ilimizdeki en acı olayı buydu.

Sarımeşe’de bir cinayet işlendi. Bedavayken gidip göreyim diyerek Osmangazi Köprüsü’nden geçmek isteyenlerin önemli bir bölümü,  aşırı yoğun trafik nedeniyle köprüye giremeden geri dönmek zorunda kaldı.

Bir son not daha; sefa Sirmen, bütün Bayramı, T Tipi Cezaevi’nde geçirdi.

………..

Güzeldi İzmit bayramda. Sakindi. İzmit’in boş halinde yaşamanın ne kadar rahat olduğunu gördük. Ama sizleri de elbette özledik. Bu uzun bayram tatilini İzmit dışında geçirenlere tavsiyemdir; bir sonraki uzun tatil döneminde bir yerlere gitmeyin, bu şehirde kalın. Eminim, İzmit’in o halini siz de beğeneceksiniz.

Eylül’de yine 10 gün tatil var; artık çalışmak, üretmek lazım

Türkiye’de bazı insanlar, Avrupa standartlarının çok üzerinde çok uzun sürelerle çalışıyorlar. Özellikle sorunları bir türlü çözülemeyen taşeron işçileri, hem düşük ücretle hem mesai farkı almadan hem de izin haklarını kullanamadan çok uzun sürelerle çalışmak zorunda kalıyorlar.

Ama bir kesim için de Türkiye adeta çalışma cenneti. Çok fazla tatilimiz var. İşte, 3 günlük Ramazan Bayramı tatilini, 10 gün olarak yaptık. Çok uzun bir tatilden çıktık.

Merak etmeyin.. Önümüzde bir de Kurban Bayramı tatili var. Kurban Bayramı tatili de 9 Eylül Cuma gününden başlayacak, 19 Eylül Pazartesi gününe kadar uzanacak.

Şimdi, 10 günlük bayram tatilinden çıkan Türkiye için, çalışmak ve üretmek dönemi olmalıdır. Ramazan ayı boyunca bu ülkede pek çok kişi yattı. Belediyeler hizmet üretmedi. Sonra uzun bayram tatili geldi. Üretim büyük ölçüde durdu, aksadı. Artık, mazeret, bahane olmamalı. Bütün sektörlerde kolları sıvayıp, üretmek zorundayız.

Lütfen, sahip olduğunuz işin kıymetini bilin. Dört elle sarılın.. Hem kendiniz için hem bu ülke için daha fazla nasıl üretirim, daha verimli nasıl çalışırım, biraz da bunların hesabını yapın.

Caddelerden birini ters çevirmeyi deneyebilirdik

Bu kentte doğup büyüyen ya da bu kente son 20 yılda göçüp gelen gençler bilmez.

İzmit’in şehir içi trafiği eskiden çok farklıydı. Bugün Yürüyüş Yolu olan yerden, 1999 yılının sonlarına kadar günde yaklaşık 70 tren geçerdi. İzmit Fethiye Caddesi de, İstiklal Caddesi de araç trafiğine açıktı. İnönü Caddesi’nden gelen araçlar, Fethiye Caddesi’nden aşağıya inebilirdi.

Bugün “Yürüyüş Yolu” olan eski Tren Yolu’nun iki yanındaki caddelerden birinde trafik doğu-batı yönünde, diğerinde batı-doğu yönünde akardı.

İzmit kalabalıklaştıkça, araç sayısı arttıkça yeni düzenlemeler yapmak gerekti. Radikal kararlar alındı.  Fethiye Caddesi, İstiklal Caddesi araç trafiğine kapatıldı. Bu kararlar alınırken direniş oldu. Ama kent yöneticileri dirayet gösterdi, kararlar uygulandı.

Demiryolunun iki yanındaki Hürriyet ve Cumhuriyet (eskiden adı Demiryolu Caddesi’ydi) Caddeleri’nde de trafik yönü değişti. Eskiden Cumhuriyet Caddesi’nde araçlar batı-doğu yönünde; Hürriyet Caddesi’nde doğu-batı yönünde giderdi.  Sonra, iki caddede de trafik yönü batı-doğu olarak değiştirildi.

Şehir içinde doğu-batı yönündeki trafik akışının yükü, İnönü Caddesi ile Şahabettin Bilgisu (eskiden adı Ankara Caddesi’ydi) Caddeleri’ne aktarıldı. Hoş, Şahabettin Bilgisu Caddesi hiçbir zaman potansiyeli oranında kullanılmadı. Ama şehir içi trafiğinde bir alternatifti.

Şimdi, tramvay yolu inşaatı koruma İşhanı yanından Şahabettin Bilgisu Caddesi’ne girecek. Yani bu cadde, en az bir yıl araçlar tarafından kullanılmayacak, inşaat alanı olacak. Bu süre içinde İzmit şehir içinde yenilikler denenebilirdi. Örneğin, Hürriyet Caddesi eskisi gibi yeniden ters yönde trafiğe açılabilirdi. En azından bu geride bıraktığımız uzun tatil döneminde bunu deneyebilirdik.

Muhtemelen 20 Temmuz’dan itibaren Şahabettin Bilgisu Caddesi araç trafiğine tamamen kapanacak. Bir alternatifimiz var mı?.. Yok. Bir şeyler düşünebilirdik. Düşünün, Halkevi civarından, Fevziye’nin arka tarafından, balık Pazarı mevkiinden uzun süre araba geçemeyecek. Şehir içindeki araçların biran önce D-100’e çıkmasında zorluklar yaşanacak. Birkaç manevra, birkaç yenilik düşünülebilirdi. Radikal bazı değişiklikler için bu tramvay yolu inşaatı dönemi, belki de bir fırsat olabilirdi.

Hiç birini yapmadık. Düşünmeye zahmet bile etmedik. Görelim bakalım, 20 Temmuz’dan sonra neler olacak?

Bu yazı toplam 1434 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 2
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    ÖNE ÇIKAN MARKALARIMIZ
    • TUANA EVLERİ 3. ETAP
    • TUANA EVLERİ 2. ETAP'TA YÜZDE 5 İNDİRİM
    • ROMATEM Kocaeli Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi
    • Özgür Kocaeli mobil uygulamamız yayında
    1/20
    Tüm Hakları Saklıdır © 2016 Özgür Kocaeli | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0262 331 11 11 Faks : 0262 321 21 37