1. YAZARLAR

3. Yunanistan-Makedonya, bana komşu kapısı oldu
Ali GÜNDOĞDU

Yazarın Tüm Yazıları >

Yunanistan-Makedonya, bana komşu kapısı oldu

A+A-

Ailem Makedonya göçmenidir. Ecdat yadigarı ata topraklarına ilgim, biraz da bundandır. Fırsat buldukça Balkan ülkelerine seyahat etmeyi seviyorum. Çünkü bu topraklar cennetten birer köşe. İnsanlarına henüz sahtekarlık bulaşmamış. Her şey doğal ve lezzetli. Amerika ve Avrupa’yı gezdim, Balkanlardaki huzur, güven ve rahatlığı hiçbir yerde bulamadım.

Daha geçen yıl eşimi de götürmüştüm. Geçtiğimiz günlerde bir teklif oldu, yine bavulu hazırladım. 24 kişilik bir grup. M.Alipaşa Halkoyunları Derneği Spor Kulübü sporcuları bıcır bıcır folklorcu kızlar, birkaç yetişkin olarak bizler… Ekip şu isimlerden oluşuyordu: Ben Ali Gündoğdu, Şevval Topçu, Müjgan Koşan, Cemre Naz Koşan, Pınar Çınar, Sudenur Özkum, Ecre Değirmenci, Zeynep Şimşek, Hilal Naz Koç, Hüsniye Koç, Zeynep Uygun, Özkan Göçenler, Ayla Göçenler, Sude Göçenler, Cerem Üstüntaş, Fatma Uygun, Nazan Perksoy, Bahar Çetin, Melihat Can, Fatma Yıldız, Esra Yıldız, Ahmet Yıldız, Raşit Cansevdi, Nurcan Cansevdi.

Acarlar Turizm firması zaten aile şirketimiz gibi. Her yurtdışı organizasyonumuzda kusursuz birer araç tahsis ediyorlar. Bu kez 27 kişilik gıcır gıcır bir küçük otobüs, direksiyonda ise yine M.Alipaşa’dan usta sürücü Hüseyin Ahçı…

SABAH EZANINDA SINIRI GEÇTİK

Edirne İpsala sınır kapısından sabah ezanı okunurken Yunanistan’a kolayca giriş yaptık. Meriç nehri doğal sınır. ‘Suyun öbür tarafından’ sözü de bundandır. Suyun öbür tarafından gelmiş bir ailenin evladı olarak, yine suyun öbür tarafındaydım. Yunan sınır polisi, son günlerde karşılıklı sınır ihlali ve tutuklamalar nedeniyle yaşanan gerginliğe rağmen, araçta bizim folklorcu kızları görünce yumuşak davrandılar.

Bomboş Yunan otobanında sabahın ilk ışıklarını karşılarken, yaklaşık 250 kilometre sonra ilk durağımız Selanik oldu. Tabii ki, Büyük Önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün doğduğu evi ziyaret ettik. Ata’nın doğduğu evdeki kişisel eşyalarının çok büyük bölümü yıllar önce buradan alınıp, İzmit Sarayı Müzesi’ne teslim edildi. Ata’nın evinde sadece Ata ve annesi Zübeyde Hanımın balmumu heykelleri ve birkaç eşya bulunuyor. Ata’nın evi ve bitişikteki Türkiye Cumhuriyeti Selanik Başkonsolosluğu binası, tapulu Türkiye’nin mülkü. Çok sıkı korunuyor. 24 saat tam teçhizatlı bir polis timi binaların önünde nöbet tutuyor.

Selanik’ten sonra istikamet Makedonya… İlk durağımız, Osmanlı’nın 532 yıl hüküm sürdüğü, Avrupa’daki Payitahtı (Başkenti) Üsküp… O kadar yıl aynı kalmış, zamanın adeta durduğu Osmanlı Çarşısı’nda ünlü köfteci Destan’da leziz köftelerimizi mis gibi koyun yoğurdu eşliğinde yerken, kahvelerimizi de çarşı meydanında, 600 yıllık çınar ağacının gölgesinde yudumluyoruz…

CENNETEN BİR KÖŞE: OHRİ

Yola devam. Bu kez istikamet, üç gün boyunca konaklayacağımız Ohri kenti.

Ohri o kadar güzel bir yer ki, burası için ‘Tanrı cenneti yaratırken, bir damlasını Ohri’ye düşürmüş’ diyorlar.

Ohri’de gölü kuşbakışı gören, çam ormanı içindeki Klementica Otel’e yerleşiyoruz. Otelin konumu çok güzel, ama genel ambiyans Tito döneminden kalma. Bu topraklar yıllarca Yugoslavya adı altında komünist sistemle yönetilmiş, sonra her biri bağımsız birer devlet olmuş, ama komünizmin soğuk yüzünü, hantallığını ve pespayeliğini hala üzerlerinden atamamışlar.

Ohri’de konaklıyoruz, ama üç gün boyunca Debre, Usturumca ve Manastır’a da gittik. Manastır’da Mustafa Kemal’in okuduğu, şimdi müze olan Askeri Lise’yi gezdik.

Makedonya topraklarının büyük bölümü yemyeşil ve ormanlık. Hava çok temiz. Su lezzetli. Yemekler de öyle. Kazıklanma şansınız yok, fiyatlar bütün ülkede aynı.

Dönüş yolunda yine Yunanistan’dan geçiyoruz. Bu kez Kavala kentinde mola verip, ünlü Kavala kurabiyelerinden alarak, Türkiye’ye varıyoruz. Türkiye, cennet vatan. Ürün bol, seçenek çok. Ama sahtekarlık diz boyu. Bu yüzden kendi ülkemizde, kendi insanımızdan korunmak zorunda kalıyoruz. Bu gezilerden çıkardığım sonuç budur.

SELANİK- Osmanlı döneminde yapılan, o yıllarda padişaha muhalif kim varsa içine attıkları bu zindan, Kanlı Kule olarak anılıyor. Tepesinde şimdilik Yunan bayrağı dalgalanıyor!...

ATA’NIN EVİNDE- Gezi grubumuz, kendi mülkümüz olan Ata’nın evinde, giriş balkonunda Türk bayraklarını açıp hatıra fotoğrafı çektirdik.

ATA’NIN OKUDUĞU LİSE- Manastır’da Mustafa Kemal Atatürk’ün okuduğu Askeri Lise, bugün müzeye dönüştürülmüş durumda. Burayı da ziyaret ettik.

MANASTIR- Makedonya’nın en güzel, en düzenli şehirlerinden biri olan Manastır, diğer adıyla Bitola, ünlü ‘Elveda Rumeli’ dizisinin çekildiği şehirdir.

ÜSKÜP OSMANLI ÇARŞISI- Üsküp’teki 500 yıllık Osmanlı Çarşısında zaman adeta durmuştur. 600 yıllık bu çınarın gölgesinde kahvenizi yudumlarken, asırlar öncesine gidebilirsiniz.

DEBRE- Ünlü halk türküsü Debreli Hasan’ın ve benim ailemin şehri Debre’nin çarşısı. Debre sakin ve son derece mütevazı bir yerleşim yeri. Tıpkı bizim Kandıra…

OHRİ- Makedonya’nın cennetten bir köşesi olan Ohri’nin tipik görüntüsü önünde toplu halde fotoğraf çektirdik.

MASMAVİ BİR GÖL- Ohri Gölü, dünyada eşi benzeri olmayan mavilik ve berraklıkta. Gölde tekne turunun maliyeti ise kişi başı 2 Euro (10 TL)…

Bu yazı toplam 2243 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yapılan yorumlardan yazarları sorumludur.