Kapatılmasaydı, Japonya olurduk...

Sizce “Ülkeyi kalkındıracak olan para mıdır yoksa Eğitim mi?”

Günümüz dünyasında bütün toplamların düşüncesi eskilerin tabiriyle, “Dini, imanı para!” olmuş durumda.

Sizce de ülkeleri gelişmiş kılan para mı? Sizce ülkeler maddi zenginliği derecesinde mi doğuyorlar, gelişiyorlar, yıkılıyorlar? Ya da para sizce her şey midir? Parayla her şey çözülür mü?

Ben, paranın her şey olmadığını düşünenlerdenim.

Ülkeleri kalkındıracak olan para değil, eğitim olduğunu düşünüyorum...
Bence eğitim her şeydir...

Elbette para belli başlı yerlerde lazımdır ancak ülkelerin kalkınması ise paradan fazlasına ihtiyaç vardır.

Her şey paraysa size bir sır vereyim, eğitimli insanlar daha fazla para kazandırır. Ancak eğitim sadece para getirmez. Bilinçli bir halk, düşünen bir toplum, tartışan bir nesil, sorgulayan bir millet kısacası medeniyet getirir.

Şuan dünyanın en zengin ülkelerine bakacak olursak, en iyi üniversiteler listesinin ilk 50 üniversitesinin ülkeleri bunlardır. 

Mesela, Japonya 2. Dünya savaşında büyük bir yara aldı. Büyük kentlerine atom bombası atıldı. Japonya şuan Uzak Doğu’nun mihenk taşlarından biri...
Bunu nasıl başardı? Parasıyla mı? Sanayisiyle mi? Yaksa eğitimle mi?

Japonya bu günlere eğitimle geldi. Halkını eğitti, geçmişten ders çıkardı. Geleceğine yön verdi. Eğitimli ve bilinçli halkıyla yeniden Japonya oldular...
Teknolojinin ana vatanı olan Japonya’nın büyük ve istikrarlı bir ekonomisi var. Yani paraya ve refaha eğitimle ulaştı...

Kapatılmasaydı, Japonya olurduk...


17 Nisan; Köy Enstitülerinin Kuruluş Yıldönümüydü...

Köy Enstitüleri, 17 Nisan 1940 tarihinde Türkiye’de ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere kuruldu. Türkiye’ye özgü bir eğitim modeliydi...
27 Kasım 1947 yılında Yüksek Köy Enstitüsü bölümü, 28 Haziran 1948 yılında ise eğitmen kursları kapatıldı...

Şunun altını çizmeliyim ki, Köy Enstitüleri kapatılmamış olsaydı, bizim eğitimdeki gelişmişliğimiz bugün Japonya seviyesinde olacaktı...

Köy Enstitülerinin kuruluş amacı, eğitim modelinin ülkeye kazandıracağı faydalar konusunda birçok kitap okudum. Köy Enstitüsünün eğitim modeli ile günümüzde yaz-boz modele dönüşmüş eğitim modelini düşünürsek bu konu hakkında sayfalarca yazı yazılabilir...

Köy Enstitülerinin kuruluş yıldönümüyle ilgili eğitimci-yazar değerli hocam MURAT KAYA fevkalade bir yazı kaleme almış. Köy Enstitüleriyle ilgili çok yazılar okudum ama Murat Hoca’mın yazısı çok daha dokunaklı ve eğitim modelinin böyle olması gerektiğini diyen bir yazı.

Değerli hocamın izniyle yazılı su sütunda paylaşıyorum:

Kapatılmasaydı, Japonya olurduk...



İşte o yazı...

 


KÜLTÜR DEVRDEMİ / KÖY ENSTİTÜLERİ

Her yerde eğitim, herkese eğitim anlayışının devrimci yaklaşımıdır Köy Enstitüleri...
1935 yılında temellenip, 84 yıl önce bugün; 17 Nisan 1940 yılında 3803 sayılı yasa ile açıldı Köy Enstitüleri...

UNESCO’nun Dünya'ya örnek model olarak sunduğu, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç ile yoğrulmuş, eğitim filozofu John Dewey'in de katkı sunduğu Türkiye'nin özgün eğitim projesidir Köy Enstitüleri... Dönemin koşullarında nüfusun büyük çoğunluğunun Köy/kırsal alanda varoluşu gerçeğine bağlı olarak "okulların yerel koşullara uyarlanıp, okulun toplum yaşam merkezi " felsefesinin sonucudur Köy Enstitüleri... 

İş ve Eğitim yaklaşımını birleştirme fikrinin sentezidir Köy Enstitüleri...
Öğrencilerin; kendi okul kışla, ev, iş alanını inşa ederek birlikte "yaparak yaşayarak", "üretim ile eğitim "kaynaşmasıdır Köy Enstitüleri. İş içinde eğitim felsefesi, eğitimin ekonomik süreçlerle uygunluğunu ve üretkenliğini, savunan projedir Köy Enstitüleri.   

Köylerde maddi imkânsızlık durumunda olan, kabiliyetli çocukları eğitim sistemi içine dahil edip hayata ve geleceğe hazırlamaktır Köy Enstitüleri...
Öğrencilerin yaşamla bağdaşlaşması, eğitim ilke ve yöntemlerinin doğanın içinde hayata geçirilmesi projesidir Köy Enstitüleri...
Temel amacı çoğunlukta köylü nüfusun eğitim seviyesini artırmak olduğu için köylü yaşam işlerinden tarım, hayvancılık, arıcılık vb. alanında yetkin bireyler yetiştirme programıdır Köy Enstitüleri... 
Türkiye Cumhuriyeti'nin devrimci felsefesinin eseridir, Köy Enstitüleri... Eleştiren, sorgulayan, ezber dışı, öğrenci-yaşam merkezli, yaparak- yaşayarak, öğrenme sürecinin adıdır Köy Enstitüleri...  Gelişmişliğin temeli ve geleceği ancak eğitim ile mümkündür gerçeği ile Millet Mektepleri, Halk Evleri, Köy Öğretmen Okulları ile yurt sathında seferberlikle eğitimde çağdaşlaşma yolunda ilerlemenin öncüsüdür Köy Enstitüleri...

 

Kapatılmasaydı, Japonya olurduk...

Cumhuriyet; hurafelere,  dini istismara bilimsel olarak hayır dediği ve inanç özgürlüğü için Laik eğitim felsefesini rehber etmiştir. Toprak ağalarını, devrin egemenlerini, patronları, uluslararası para babalarını rahatsız eden, aydınlanma meşalesidir Köy Enstitüleri...
Bundan dolayı 1950 yılında iktidar olan Demokrat Parti eliyle 1954 yılında kapatılmıştır.1942/54 yılları arasında Türkiye'nin bütün bölgelerini kapsayan, ortaklaşan-kapsayıcı uzaklıkta 21 ilde açılıp; 1308 bayan, 15.943 erkek öğretmen yetiştirerek; Türkiye’nin aydınlık geleceğini inşa edendir, Köy Enstitüleri...


Konçerto çalan, roman, öykü, şiir yazan, ressam, heykeltıraş aydın, yazar, öğretmen yetiştirme, dünya klasiklerini okuyanların ocağıdır Köy Enstitüleri...  


AÇILAN İLLER...
Çifteler (Eskişehir’de) Arifiye  (Adapazarı’nda), Kızılçulluk (İzmir’de) Gölköy (Kastamonu’da), Kepirtepe(Kırklareli'de), Pulur (Erzurum'da), Hasanoğlan (Ankara'da), Pamukpınar (Sivas'da), Akçadağ (Malatya'da), Aksu  (Antalya'da), Cılavuz (Kars'ta), Beşikdüzü ( Trabzon'da), Düziçi (Adana'da), Savaştepe (Balıkesir'de), Akpınar (Samsun'da), Pazarören (Kayseri'de), Gönen ( Isparta'da), İvriz (Konya'da), Ortaklar (Aydın'da), Dicle (Diyarbakır'da), Ernis (Van'da). Türkiye’nin yedi bölgesinde tüm İlleri kapsayacak konumdaki illerde açılan Köy Enstitüleri, yapılanması ile de eşitlik, adalet, herkese eğitim hakkı için planlanmış büyük bir projedir.

YETİŞEN AYDINLAR/YAZARLAR:
Dursun Akçam, Fakir Baykurt, Ali Dündar, Ümit Kaftancıoğlu, Mahmut Makal, Hasan Kıyafet, Talip Apaydın, Mehmet Başaran, Pakize Türkoğlu Mehmet Uslu, Kemal Burkay, Adnan Binyazar, Ahmet Telli, Ali Yüce, Yusuf Ziya Bahadanlı, Osman Şahin, Sami Gürel, Osman Bolulu, Birsen Başaran ve binlerce mezunuyla devrimin, sanat ve kültürün öncülerinin yuvasıdır Köy Enstitüleri.
Tek ya da iki katlı yapı inşasında; idari binalar, derslikler, işlikler(resim-iş marangoz/demir/arıcılık /dokuma/teknik resim/dikiş-nakış) atölyeleri ile eğitime temelidir Köy Enstitüleri. Yatakhane, yemekhane, kitaplık, mutfak, banyo, kooperatif, revir, toplantı salonları, çamaşırlık, ahir, kümes, samanlık, fırın, spor alanları, su deposu, artezyen kuyuları, havuz ile uygulama ve hayata hazırlanma merkezidir Köy Enstitüleri...
Saz, mandolin, keman, piyano gibi her öğrencinin bir müzik aletini çalan yuvadır Köy Enstitüleri... Öğrenci, temizlik-düzen, Yatakhane, yemekhane, çamaşırlık, revir gibi başkanlık görevlerinde sorumluluk bilinciyle yetişme merkezidir Köy Enstitüleri...
Müsamere, eğitim, spor, kitap, yayın, müzik, gezi ve inceleme, fotoğrafçılık kolu ile sosyalleşmenin merkezidir Köy Enstitüleri...

DERS PROGRAMI... KÜLTÜR DERSLERİ:
Türkçe, Coğrafya, Fizik, Kimya, Yurttaşlık Bilgisi, Matematik, Yabancı Dil, Tabiat ve Okul Sağlık Bilgisi, Resim-İş, Müzik, Beden-Eğitimi /Milli Oyunlar El yazısı, Askerlik Dersi, Ev İdaresi, Çocuk Bakımı Zirai İşletme Ekonomisi, Kooperatifçilik... Haftada bu dersler 22 saat olarak uygulanmıştır...


TARIM DERSLERİ:
 
Tarla Ziraatı, Bahçe Ziraatı, Zooteknik, Kümes Hayvancılığı, Arıcılık, İpek Böcekçiliği dersleri haftada 11 saat işlenmiştir...    

     

TEKNİK DERSLER:
 Erkek öğrenciler için; demircilik, nalbantlık, motorculuk, dülgercilik, yapıcılık... Kız öğrenciler için; biçki-dikiş, el sanatlar, motor, örgü-dokumacılık, tarım sanatları kolları... Haftada 11 saat işlenirdi. Haftada toplam 44 ders saati ile kültür, ziraat ve teknik ders, çalışmaları ile öğrenciler; geleceğe tam donanımlı yetiştiriliyordu.


GÜNLÜK PROGRAM:
Öğrenciler: Sabah 6’da kalkar... 2 saat temizlik, spor, kahvaltı, sabah kitap okuma çalışması yapılır... Saat: 08.00-11.45, Ders/ İş, 12.00 -13.00 Yemek, 13.00-17.45 Ders/İş. Gece en az 2 saat okuma ve ders hazırlıkları yapılır 22.00’de yatılırdı. Köy Enstitüleri, Türkiye Cumhuriyeti’nin devrimci bakış açısı ile Türkiye’nin dönemsel koşullarına uygun özgün bir projedir. Kalkınmanın, gelişmenin, aydınlanmanın temel harcı Eğitimdir.
Eğitimin örnek projesi de Köy Enstitüleridir. Ki bu gerçeği UNESCO’da Dünyaya örnek olarak sunup tescillemiştir. Yeniden ve yine Köy Enstitülerinin devrimci özünden esinlenerek, uygulanan örneklerinden ders çıkararak günümüz ihtiyaçlarına uyarlanıp çözüm ortaklığına katkı sunmak gerekir.

1935 yılı Atatürk döneminde temellenen ve İsmail Hakkı Tonguç, Hasan Ali Yücel ile bütünleşen Köy Enstitüleri Yıldönümü Kutlu Olsun. Cumhuriyet felsefesinin özü, sözü, devrimci direnci Köy Enstitüleri mezunu olup; ülkemize hizmet sunan tüm eğitim emekçilerine saygıyla...”

Evet;

Köy Enstitüleri kapatılmamış ve günümüzde de bu eğitim modelini sürdürmüş olsaydık. Türkiye bugün Japonya seviyesinde bir ülke olurdu.
Eğitimli bir toplum olurduk...
Zengin bir toplum olurduk...
İnsanlarımız mutlu olurdu...

 

Kapatılmasaydı, Japonya olurduk...

 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Cemalettin Öztürk - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.

07

Körfez 89 - Japonyayi Amerika yerle bir ettim,sonrasi japonyayi kalkindirdi karsiliginda ise kendisine biat etmesini istedi japonya hala amerikanische usaklarindan biridir Amerika karsiti asla politika izliyemez

Yanıtla . 2Beğen . 0Beğenme 25 Nisan 00:13
05

Şaban - Geçiniz efenim. Köy enstitüleri tek tip insan yetiştirme projesidir. Bu okullardan mezun olanların bir kısmı iyi mandolin çalarlar ve halka tepeden bakarlardı. Kendi klasiklerimiz değil sadece rus klasiklerini iyi okurlardı. Kendi değerleri ve toplumu ile barışık değillerdi. Bir partinin ideolojisini köye aşılamak görevleri vardı. Okul yapmak lohman yapmak öğretmenin işi değil öğretmen dülger mi kardeşim. Madem çok başarılıydı neden kapandı?

Yanıtla . 5Beğen . 5Beğenme 21 Nisan 16:05
06

Ne Klasiği. - @Şaban 05 nolu yoruma cevabı: Kendi klasiklerini okuyan sağcı cenahtan da kimse yok . Hatta bir şey söyleyelim kendi klasiklerimiz diye bir şey de yok. Osmanlı 3 yüzyıl yattifi için ortada klasik edebiyat vb hiç bir şey yok . Köy enstitüsü mezunu olup da Rus klasiği okuyacak da kimse çıkmaz

Yanıtla . 1Beğen . 2Beğenme 21 Nisan 18:25
04

Yazık Oldu - Köy enstitüsü yoluyla dünyada kalkınmış bir tane ülke var mı ? Yok. Tam tersi en parlak çocukları toplayıp lise eğitiminden eksik bir egitimle köyde tutmaya calismak ülke icin kendi ayağına kurşun sıkmaktan farksızdi. Çocuklar iyi bir gelire kavusmak fakirlikten ve köyden kurtulmak isterken mezuniyetten sonra hedef 20 yıl hizmet zorunluluğu ve düşük maaşla köyde en parlak kişileri hapsetmek olmuştu. Sonuç olarak mezun olan 20 bin kişi kayıp kuşak olmuştur. Belki fakir baykurt edebi bir eğitim alsaydı muptezel sapkın öyküler yazan marjinal bir tip degil düzgün bir edebiyatci olacaktı. Yazık oldu

.

Yanıtla . 7Beğen . 7Beğenme 21 Nisan 09:41
03

Ümit Yazıcıoğlu - Çok önemli ve doğru bir yazı olmuş.

Eğitim ve guzel ahlak bir toplum için herşey dir.

Yanıtla . 5Beğen . 6Beğenme 21 Nisan 09:21
02

Son Pişman - Japonya köy okulları ile mi kalkındı yoksa tüm baskılara ve zorluklara rağmen inanç ve kültürlerine bağlı nesiller yetiştirerek mi?

Biz ne yaptık , devletimizi yıkan, ülkemizi işgal eden Avrupa’nın kültürel çamur ve tortularını muasır medeniyet diye milletimize asker gücüyle dayattık, istediğimiz kadar inkar edelim dinimize, kültürümüze darbe yapıldı ve sonucunu hala yaşıyoruz

Yanıtla . 4Beğen . 6Beğenme 21 Nisan 06:54
01

Analiz Ve Kritik - Bazı ezberler çok tekrarlanıyor ancak gerçekliği o kadar sorgulanmiyor. Dünyada köy enstitüsü ile kalkınan bu modelden fayda görmüş bir tane ülke yok. İsin aslı kalkınma zaten köy kaynaklı değil kent kaynaklıdır. Çıkış noktası hatalı denebilir. Bu okullardan aydın yetismesi , de pek mümkün değil çünkü eğitim bunla bitiyor mezunlar üniversite lisans yüksek lisans doktora gibi standart eğitim almıyor.hatta lise eğitimi seviyesine bile gelinmiyor. Yarı cahil yarı lise mezunu gibi yarım yamalak ancak kendisini de kalifiye gören bir tip olarak mezun oluyor.

Yine toplumdan izolasyonda tasranin dağında uzun süre kapalı bir ortamda tutulan cocuklarin ancak psikolojisi bozulur. Toplumdan izole oldukları için bu kurumlarin değer yargıları kültürü fanatik şekilde benimsenir. Buradan yetişenlerde eleştirel kritik düşünce farkındalık beklenmez.. kendisi psikolojik olarak rahatsız yarım lise mezunu, ancak kendini üstün gören artısi saz çalmak olan enteresan bir tip yetişmiştir..

Fakir baykurtun kitaplarını okuyanlar yazarın cigligini yetismemisligini bilgisizligini ve topluma nefretini fark edeceklerdir.

Bu okulların Türkiye'deki kalkinmaya faydası olmuş mudur ? Hayır olmamıştır. Kalkınmaya faydası olan okullar. İstanbul'daki mühendis yetiştiren teknik üniversitelerdir. Baraj yol yapimi calismalari fabrika kuruluş ve işletmelerinin yükünü sonuç olaarak da ülkeyi kalkindirmanin onurunu tarım sektörü dahil muhendisler yuklenmistir. Başka türlü olması da mümkün değildir.

Yanıtla . 6Beğen . 4Beğenme 21 Nisan 06:35

PERSONEL ARANIYOR

3 KUTU Dilovası’nda bulunan Demir Çelik fabrikasında taşeron firmada HURDA AYIKLAMA FİRMASINDA çalışmak üzere, *Okuma Yazma bilen *50 yaş Altı *Ü...

ÖN MUHASEBE ELEMANI ARANIYOR

4 S Bakım onarım servisine, ÖN MUHASEBE PERSONELİ alınacaktır. Adres: Fenni muayene istasyonu yanı Kartepe / Kocaeli. Tel: 0532 683 80 56

BAY BAYAN ELEMAN ARANIYOR

TEMİZLİK GÖREVLİSİ ALINACAKTIR. Bağçeşmedeki Sitemizde temizlik  işlerinde çalıştırılmak üzere, BAY-BAYAN PERSONEL alınacaktır. Tel: 0541 185 41 66

KAMYON VE TIR ŞOFÖRLERİ ARANIYOR

SAYLOG LOJİSTİK bünyesinde değerlendirilmek üzere, İzmit/Kocaeli/Kartepe/Gebze bölgesi oturumlu, deneyimli ve yetiştirilmek üzere KAMYON VE TIR ŞOF...

HAYMET MAKİNA PERSONEL ARIYOR

HAYMET MAKİNE bünyesinde çalıştırılmak üzere, PLAZMA-LAZER-KESİM BÜKÜM OPERATÖRÜ, römork imalatında çalışacak İMALAT USTALARI alınacaktır. Cumarte...

ÇAYCI, BULAŞIKÇI, IZGARACI ARANIYOR

Steak House restaurantımızda çalıştırılmak üzere, ÇAYCI, BULAŞIKÇI, IZGARACI alınacaktır. BAŞOL ET GIDA ÜRÜN.SAN.ve TİC.LTD.ŞTİ Tel: 0533 348 88 71

EVDEN EVE ASANSÖRLÜ NAKLİYAT

Şehir içi ve şehirler arası Derince merkez EMİRHAN NAKLİYAT Tel: 0532 552 94 77 0533 261 45 90

MENEMENCİ ALAATTİN'E PERSONEL ARANIYOR

Kuzey Marmara Otoyolu Sevindikli Otoyol Hizmet Tesisi’nde bulunan MENEMENCİ ALAATTİN’de görevlendirilmek üzere *BAY-BAYAN GARSON, *KASİYER, *KOMİ, *...

YETİŞTİRİLMEK ÜZERE BAY PERSONEL ARANIYOR

LUCEA AYDINLATMA Mağazamızda YETİŞTİRİLMEK ÜZERE BAY PERSONEL alınacaktır. *Köseköy, Uzunçiftlik,(Kartepe) ve civarında ikamet eden *Esnek çalışma s...

BEDEN İŞÇİSİ ARANIYOR

Kocaeli / Kartepe şubemizde çalıştırılmak üzere, YÜKLEME ve BOŞALTMA YAPABİLECEK, BEDEN İŞÇİSİ personel alınacaktır. Tel: 0534 274 06 48