Seçimler, seçme ve seçilme yeterliliğine sahip halkın tercih ettiği siyasi partiler ve adaylarla, halkın temsilinin sağlandığı, halkın iradesinin yapabilirliği için yetkilendirildiği vazgeçilmez belirlemelerdir. Türkiye’ de, halkın iradesinin özgürce temsil edilmesi, yapabilirliğe taşınması mücadelesinde çok fazla bedeller ödendi, önemli mesafeler alındı. Türkiye toplumsal yaşam için olmazsa olmaz olan, belirlemeleri, yetkilendirmeleri, denetimi sağlayabilecek, ekonomik/siyasi düzeye ulaştı, uygulanabilir, kabul edilebilir alışkanlıklar biriktirdi. En yakın ve açık kabul edilemezlik, iktidar partisinin doğal lideri örneğinde ortaya çıktı ve aşıldı. Vesayet sisteminin onaylamadığı anlam içeren şiiri okumasıyla hapse atılan, aynı nedenlerle seçimlere katılması engellenen doğal lider, halkın ve siyasi partilerin desteği, katkısı, mücadeleye katılımı ile iktidar partisi siyasetinin liderliğine ulaştırıldı. Vesayet sistemi, siyasi partiler yasası, seçim yasaları, toplantı ve gösteri yürüyüşler yasası, basın ve yayım yasası vb. ile hakları ve özgürlükleri, kontrol altında tuttuğu için muhafazakâr, özgürlükçü, demokrat halkın büyük çoğunluğu zarar görmekteydi. Bu siyasi konum aşıldı.
SEÇİM YASALARI VE SEÇİM HUKUKU
Vesayet sistemi, devletin merkezde olduğu, darbelerle şekillenen, nispi demokratik uygulamalarla sürdürülebilirliği gözeten sistem olduğu için haklar ve özgürlükler alanında, kontrol sağlarken, nispi demokratik görünürlüklerle meşruiyet sağlayabilmekteydi. Evrensel hukuk kapsamında sürdürülebilirliklerden daha çok, uluslararası dengelerin kabul edebileceği, kontrol’ u gözeten yasal düzenlemelerle yetinilmekteydi. Başka bir ifadeyle, kurumsal sürdürülebilirliklerde esas olan vesayet sisteminin devamlılığını sağlamaktı, haklar, özgürlükler, eşitlik, çoğulculuk, demokratiklik vb. evrensel değerler meşruiyet sağlayabilmek için araç konumundaydı. Bu nedenlerle sürdürülen sistem Hukuk Devleti sisteminden daha çok, vesayet sisteminin sürdürülebilirliğini sağlayan kanun devleti görünümünü yansıtıyordu. Vesayet sisteminin uygulamalarından en fazla zarar gören halk, desteğini, katılımını, katkısını, mücadelesini ortaya koyarak, vesayet sistemini, etkisizleştirip, çözülmesini başarabildi. Vesayet sisteminin yerine en kapsamlı, en eşitlikçi, en demokratik, en çoğulcu, halkın büyük, baskın çoğunluğunun “hepimizin devleti”, “hiç kimsenin dışarıda bırakılmadığı devlet” diyerek sahiplenebileceği, Demokratik Hukuk Devletinin inşa edilebilmesi ihtiyacı ortaya çıktı. İktidar partisinin yetemediği, zorlandığı, ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayacak, siyasi demokratik kurumsal dönüşümü başaramamaktır. Vesayet sisteminin etkisizleştirilip, çözülmesinde belirleyici kararlılık sağlayabilen iktidar partisi, Türkiye’nin ulaştığı yeni gerçekliği sahiplenecek, yapabilirliğe taşıyacak, değişimi, dönüşümü, demokratik kurumsal yeniden yapılanmayı başarmak yerine, ulaştığı siyasi gücü merkeze aldığı için vesayet sistemi uygulamalarını çağrıştıran görünümlere neden olabilmektedir.
ALTERNATİFLİĞİN SAĞLANMASI İHTİYACI
Halkın iradesinin temsilinin ve yapabilirliğinin sağlanması için, kazanılan birikimler ve ödenen bedeller temel alınarak, evrensel seçim hukuku sürdürülebilirliğine ulaşılmalıdır. Bu ihtiyacın karşılanması, vesayet sistemiyle her alanda yüzleşmenin yapılabilmesine, insanı, yaşamını, güvenliğini, haklarını, özgürlüklerini merkeze alan anlayışla, Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanmasına bağlıdır. Belirsizlerin, gerilimin, kamplaşmanın azaltılamamasının nedenleri buralarda aranmalıdır. İktidar partisi, Türkiye’ nin içerisinde bulunduğu demokratik dönüşüm dönemini temsil edecek, en kapsamlı, en demokratik, en eşitlikçi, en çoğulcu yaklaşımlarla, Demokratik Hukuk Devletinin tamamlanmasına taşıyacak demokratik kurumsal değişimini başaramadığı için alternatifini besleyen siyasete dönüşmektedir. Toplumsal yaşamın her alanında olmazsa olmaz olan seçimlerin, her hangi bir gücün sürdürülebilirliğini sağlayacak araç olarak kullanılması kabul edemez durumdadır. Başta ana muhalefet partisi olmak üzere Türkiye siyaseti, iktidar partisinin alternatifini besleyen siyasi kaynağa dönüşmesini, vesayet sistemiyle yüzleşerek, vesayet sisteminin yerine Demokratik Hukuk Devletini inşa edebilmek yaklaşımlarıyla alternatifliğe taşımak sorumluluğuyla karşı karşıyadır.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.