1. Dünya Savaşı'na sürüklenerek yok olan dünyanın en büyük imparatorluklarından birisi de Osmanlı İmparatorluğuydu. Çok ihtişamlı ve köklü devlet geleneğine sahip olmasına rağmen tarım toplumu düzenini üretim toplumuna dönüştüremediği için parçalanmış, çökmüş ve yok olmuştu. 19 Mayıs 1919 yok olan İmparatorluğun içerisinden, üretim toplumu hedefimize ulaşmamızı sağlayacak Türkiye Cumhuriyeti’mizin kuruluş ve inşası mücadelemizin başlamasıydı. 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı’nın değerini bütün toplum ve dünya ülkeleri biliyor. Türkiye Cumhuriyeti kuruluşundan itibaren, büyük imkansızlıklarla uğraşarak ve ağır bedeller ödeyerek bu günlere ulaştı. Gelişmiş dünya ülkeleri arasında hak ettiğimiz yerimizi almamızı sağlayacak Demokratik Hukuk Devletimizin tamamlanması hedefimize de ulaşacağız.
YENİ NORMAL VE YENİ SİYASET
Her şeyi, siyaseti de en güçlü durumda olan koronavirüs şekillendirmeye başladı. Salgın hastalığın aşısı ve kesin tedavisi bulunamasa da kontrol edilebilen durama gelmesi, yeni normal olarak tanımlanan zorlayıcı dönemi ortaya çıkardı. Ekonomik, sosyal, kültürel, siyasal vb. her alanda koronavirüsün neden olduğu bilinemez, değişken tehlike, daha iyi bir geleceğe yönelik beklentileri ve arayışları etkileyebilecek durumda.
SİYASİ DENGELERİN ETKİLENMESİ
Ekonomik, demokratik sürdürülebilirlik bilinemez değişken etkenlere göre yeniden belirlenmeye çalışılıyor. Türkiye’ nin içerisinde bulunduğu, vesayet sistemini aşan konumunun sürdürülebilirliğini sağlamak, Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanmasına yoğunlaşmak şartları da zorlaştı. İktidar ve muhalefet yeni duruma uyum sağlayabilecek arayışları tartışıyor. Yeni normalin işleyişi, ilişkisi, etkileşimi siyasetin sürdürülebilirliğini etkileyeceği için arayışlar çok hızlı ve yüksek sesle yapılıyor.
SİYASETİN GENEL GÖRÜNÜMÜ
Türkiye siyasetini içerisinde bulunduğu konuma taşıyan temel etken, vesayet sistemine karşı verilen demokratik değişim ve gelişim mücadelesidir. Vesayet sisteminin yerine Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanmasını sağlayacak sorunlarla uğraşıyoruz. Bu sürecin tamamlanmasında iktidar partisi hakim siyaset konumunda. Koronavirüs öncesinde bütün dünyada yaşanan daralmaların etkisi Türkiye’ de de yaşandı. İktidar partisi bu alanı doldurmaya çalışan eğilime sürüklendi. Milliyetçi, güvenlikçi alanın asıl sahibi milliyetçi siyasetin beklenen değişimi ve gelişimi sağlayamaması ayrılmalara ve yeni oluşuma neden olmuştu. İyi Parti merkez sağ siyasetin temsilini de hedeflemesine rağmen, ayrıldığı siyasetin yerini almayı aşabilecek yapılanmayı ve siyaseti ortaya çıkaramadı. MHP ise iktidar partisini milliyetçi, güvenlikçi alanda destekleyen siyaseti tercih etti. Vesayet sistemini aşan konumumuzu Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanmasına taşıyacak siyasi sorumluluk yarıdan bir fazla çoğunlukla sağlanan hakim siyaset anlayışıyla yapılmaya çalışılıyor. Bu yaklaşım bloklaşmayı sağlayan siyasete sürüklenmemize neden oldu. İktidar partisinin Türkiye’ yi vesayet sistemini aşan konuma taşıyan siyasetiyle örtüşmeyen siyaset tarzı bu nedenlerle oluştu. Bu anlayışın Demokratik Hukuk Devletinin inşasının tamamlanmasını kolaylaştırmadığını yaşadıklarımız ortaya çıkardı.
ALTERNATİF SİYASETİN OLUŞAMAMASI
İktidar bloğunun doğal alternatifi konumundaki merkez sol bloklaşma, alternatifliği sağlayacak demokratik kurumsal yapılanmayı başaramadı. Merkez sol siyasetin, demokratik kurumsal düşümünü başaramaması Türkiye’nin ulaştığı vesayet sistemini aşan konumunun yeterince sahiplenilememesine neden oldu. Demokratik Hukuk Devletinin inşasını tamamlayacak sorumluluğu kabul edilebilirliğe taşıyacak siyasetin üretilememesi, alternatiflik biriktirmesine, iktidar partisi siyasetinin aşılmasına yetmedi. Türkiye’ nin ekonomik, demokratik kurumsal sürdürülebilirliğini karşılamaya yetmeyen, alternatifliğin üretilmesini sağlayamayan siyasi tıkanıklık, iktidar partisi bünyesindeki ayrılmalara ve yeni oluşumlara neden oldu.
YENİ NORMAL VE YENİ SİYASİ DENGELER
Yeni normalin ortaya çıkardığı koşullarla uyumlu yaklaşımlar başlangıçta örtülü olarak seslendirilmeye çalışılsa da bloklaşma ve dengeler üzerinde sürdürülen siyasetleri tartışılır hale getirdi. Tartışmaların ve arayışların HDP üzerinden, HDP’nin meşruiyete taşınamayan, ya da gayri meşru konuma getirilemeyen konumuna atıflar yapılarak sürdürülmesi eski siyasi alışkanlıkların aşılamamasından kaynaklanmaktadır. Yeni normalin ortaya çıkardığı koşulların ağırlığına bağlı olarak tartışmalar yoğunlaşabilecektir. Yeni normalin Türkiye için her yönüyle bir fırsat olarak değerlendirilmesi, Türkiye siyasetinin gerçekliklerimizle uyumlu hale gelmesine bağlıdır.
19 Mayıs Atatürk’ü anma, Gençlik ve Spor Bayramı’nın hissettirdiklerini paylaşıyorum.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.