Korona yaşamımızı değiştirdi, değiştiriyor. İş yapma şeklinden alışverişe, ulaşım araçlarını kullanmaktan seyahate bakış açımıza kadar her şey değişiyor.
Tüketici açısından bakarsanız değişim daha kolay. İhtiyaçlarını eski alışkanlıklarıyla değil, yeni yöntemlerle gideriyor. Hatta bu yeni yöntemleri denemek ilginç de geliyor tüketiciye yani online alışveriş ve online yaşam.
ESNAFLIK HIZLICA DÖNÜŞMEK ZORUNDA
Eski alışkanlıkların mekanları ise zararda. Her kent benzer durumda. Esnaf çok zorda ve kepenk kapatıyor. Destekler nereye kadar ayakta tutar? Zor.
İlk kez 3 yıl önce yazdım klasik şehir çarşıları iyi düzenlenmiş web sayfaları ile kocaman online sanal çarşılar haline getirilebilir diye. Kimse tınmadı. Çünkü o zaman işler iyiydi Ama gelecek online alışverişteydi biz bunu gördük.
SANAL ÇARŞILAR
Nisan 2020’de bir başka yayında, 14.05.2020’de Özgür Kocaeli gazetesinde “Açık Çarşı ve Esnaflar İçin Fırsat” başlığı ile konuyu tekrar gündeme getirdim, detaylarıyla yazdım. Yine kimseden “tık” yok. Çünkü “nasılsa korona geçecek” diye düşünerek hiç kimse değişim ve dönüşüme yanaşmadı.
Bu gün anladık ki salgın durumu uzun zaman devam edecek, birikimler azaldı, yani artık deniz bitti. Deniz bitince yenilik için de takat kalmadı. Peki neden deniz bitmeden esnaf kendisi için çalışma yapmadı, önerilenleri dikkate almadı? Şimdi de vakit çok geç değil. Ama kim dinler? Yine “sakalım ve unvanım yok” diyeceğim.
ŞEHİR İÇİ ULAŞIM İÇİN ZAM ÇARE Mİ?
Bir başka konu da şehir içi ulaşım. 01.08.209 tarihinde Özgür Kocaeli yazımda “Özel Halk Otobüslerinde Çember Daralıyor” başlıklı yazı yazmış ve önerilerde bulunmuştum. Elbette yine kimse “tın” lamadı. Çünkü işler iyiydi. Müşteri çok, zam alınmış değişip dönüşmeye ihtiyaç yoktu. Gelecekte salgın olacağını bilemezdim ama şehir içi ulaşımda da değişim ve dönüşümün şart olduğunu görüyordum.
İşler iyi giderken yapılan meslek geliştirici her çalışmanın zor zamanlar için olumlu çarpan etkisi çok yüksektir. Bu gün insanlar kısıtlı da olsa şehir içinde toplu taşımayı kullanıyor. Öncelik tramvay, sonra belediye otobüsü. Neden? Tramvay nispeten ucuz, temiz ve dakik. Belediye otobüsleri temiz, sürücüleri eğitimli, yolculuk güvenli. Herhangi bir sorunda derdinizi anlatabilir, karşınızda muhatap bulabilir, sorunun çözüldüğünü görebilirsiniz.
Peki halk otobüslerinin yukarıdaki araçlara göre avantajı nedir? Halk otobüsü esnafı da işini iyi yapmaya çalışıyor. Olumlu yanları da var bazı olumsuz yanları da. Biz yolcular ile toplu taşıma birbirimize muhtacız. Ulaşımda devamlılık esastır. Ama hep zam talebi ile gündeme gelmemeli.
Birçok olumlu yanı var halk otobüslerinin bunlarla gündeme gelip yolcusundan destek görmeli. İnsanlar özel araç yerine toplu taşımayı gönül rahatlığı ile tercih edebilmeli. İzmit 12 ilçeden oluşuyor ve her gün merkeze insan akıyor. Bunlar uçarak gelmediklerine göre ya özel araçlarıyla ya da toplu taşıma ile gelecekler. Halk otobüslerini daha az tercih ediyorlarsa “neden” diye genel sebepler dışında “özel” sebeplere bakılmalı.
Konuyu 2019 temmuz ayında ve yakın zamanda Mustafa Kurt başkan ile görüştüğüm için müsterihim. Aklımca neler yapılabilir önerdim. Sorun belli, çözüm belli. Gönüllü destek olacağımı da belirttim. Ama “sakal ve unvan” olmayınca düşünceler itibar göremeyebiliyor.
MESLEKLER VİZYONER YÖNETİCİLERLE GELİŞECEK
Ya da amaç değişmek ve dönüşmek değil, zam almak bilemiyorum. Değişim ve dönüşüm deyince bu ifade de kimsenin gözünü korkutmasın. Aslında yapılacak olan küçük dokunuşlar.
İlgilenmeseniz “akademisyenler fildişi kulede” denir, ilgilenirsiniz işe yaramaz. Bir sektör kendisi değişim ihtiyacı duymuyorsa ağzınızla kuş tutsanız faydası yok. Demek ki çözüm için talep ve ihtiyaç olması gerek.
Bu da ancak vizyoner bir bakış açısıyla mümkün. Bu günkü meslekler, gelecekte yönetimlerinin vizyonu kadar var olacak. Zordaki sektörlerde değişim ve çözüm için hala geç değil. Sadece bu günü değil yarını da düşünmek gerekiyor.
Sözün özü; Esnaf yaşarsa şehir yaşar. Hep birlikte yaşamak ve gelişmek isteriz birbirimizin değerini bilerek, yardımlaşarak, katkıda bulunarak. Bilgi ve tecrübenin değerinin de bilinmesini isteriz. Uzanan eli geri çevirmeyiniz.
Öğr. Gör. Tümay MERCAN
Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım B./Yönetim/İletişim Danışmanı tumaymercan@hotmail.com Twitter: Tümay Mercan@Tumaymercan /Facebook: Tümay Mercan
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Yorumlar
(2)Hacı - sana katılmıyorum halk yasarsa esnafta yasar halk yoksa esnafta kilit vurur
Guzelleme - Tümay Hanim bu kadar esnaf güzellemesi yakışmıyor, ülkemizde 5 milyon esnaf var hiç bir ülkede bu kadar aşırı bir esnaf nüfusu yok , esnaf vergi vermiyor sgk ödemiyor ekonomide tüketici.. yine özel otobüslere gelecek olursak kocaelideki kadar kotu minibus ve pahalı minibüs hiç bir yerde yok,cok yanlış bir yapı var, 3 kuruş parasi olan araba aldı bunlara binmemek için... bu da trafiğe sebep oluyor, esnaf da minibüs de düzelmez mümkünse yarisi tasfiye edilirse insanlar nefes alır,
Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Sitemizin Topluluk Kurallarına uymayan yorumlar yayınlanmaz. Yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz.
Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.