Şehirler arasında güvenli yolculuk, güvenli ulaşım

Şehirler arasında ulaşım, şehirler arası otobüsler ile daha ekonomik, pratik. Seyahatlerimi otobüs ile yapmayı severim. Ayrı bir keyfi vardır otobüs yolculuğunun.

Bu yolculuklarda güvenlik ise hep yolcunun aklının bir köşesindedir. Hafif bir tedirginlik daima olur. Sonuçta her yolculuğun bir riski vardır. Yaşamın kendisi de risk.

Son dönemlerde yaşanan şehirler arası otobüs kazaları bu konuda güvenlik ve riski tekrar gündeme getirecek gibi duruyor.

Otobüs şirketleri, ilgili kanunlar, karayolları güvenliği, tabela ve işaretleme sistemi, ilgili bakanlık ve yasalar, yolcular, bu sektördeki insan faktörü, eğitim, kültür vb. gibi çok unsur var bu konunun içinde. Hepsi de birbirine bağlı bir zincir. Birinin gevşemesi riski doğuruyor. Bu riskleri hep birlikte yaratıyoruz.

Bir kazada ilk akla gelen sürücü ve şirketini suçlamak oluyor. Aslında kaza yapan araçta ne olduğunu araştırmalar bitene kadar kimse bilmiyor. İşin uzmanları konuyu kısa sürede açıklığa kavuşturuyorlar.

DİKKAT ÇEKMEK İSTEDİĞİM İKİ KONU VAR;

1- Kaza hiçbir şekilde istenmeyen bir durum. Kaza olduğunda haberi okuyan (Hatta tam bile okumayan) kişilerin sosyal medya üzerinden sürücü, firma, şu, bu konusunda bilmeden incitici, suçlayıcı, hakaretvari yorum yapmaması fırsat bulmuşken nefret söylemlerinde bulunmaması, biraz empati yapması gerekiyor. Bu tür durularda yorumların bir çoğu ne yazık ki böyle.

2- Bu vakalar hep yaşanıyor. Demek ki bu konuda konuşulması, çözülmesi gereken sorunlar var. Bu konuda şehirler arası ulaşım sektörünün sorunlarının tüm paydaşlarca masaya yatırılarak çözüm bulunması şart.

Diyeceksiniz ki, “sorun ve çözümler belli”. O zaman neden bu kadar sorun yaşanıyor? Görünenin ardında görünmeyen, konuşulmayan, konuşulmak istenmeyen sorunlar var demek ki.

İNSAN KAYNAĞI VE SEKTÖR KÜLTÜRÜ

Bu sektörde insan kaynağı ve sektör kültürü sorunu önemli. Bu sektör kapalı bir sistem. Sorunlar ve çözümleri bilinse de fazla çalışma yapılmıyor. Demek ki burada da bir sorun var.

Bir ara bu konuyla ilgilenmiştim. Sebebi bende kalsın ama bu kapalı sistem dışarıdan birini içeri almak istemiyor. Bu konuyla ilgili geçmişte birkaç yazı da yazmıştım. Şimdi tespitlerimin ve çözüm önerilerimin ne kadar doğru olduğunu bir kez daha görüyorum. 

Bakanlık düzeyinde açık ve net bir şekilde bu konuda artı ve eksilerin konuşularak bu sektörde de dönüşümün yapılması gerekiyor. Bütün paydaşların birlikte üstüne düşeni yapması şart. Ama önce üstlerine düşen görevleri yeniden düşünüp kararlaştırmaları gerekiyor.  

Bunu yaparken sürücü, muavin gibi insan faktörünün şartlarını da iyileştirerek. Kravatı takıp 50 kişinin canını taşıyan (kaza anında etkilenen diğer araç ve insanları ve diğer çarpan etkilerini düşününüz) sürücü sonra bagajdaki yatakta uyuyup tekrar direksiyona geçiyor.

Son model araç almakla iş bitmiyor yani. O aracı insan kullandığına göre dinlenme şartları konusunda da organizasyon farklılaşmalı. Geçmişte bunu farklılaştıran şirketlerin çalışanları tarafından bu olumlu durumun suistimal edildiği de biliniyor. Ulaşım sektöründe hiçbir şey kendi sistemi içinde gizli kalmaz.

Dedim ya insan faktörü,  bireysel ve sektörel kültür burada devreye giriyor. Ama illaki bir çözümü var.

Ayrıca araç fren güvenliği, teknik uygulamaları konusunda bir takım teknolojik yenilikler var. Bu konunun uzmanları detayları biliyor. Faydalanmak gerek.

Fakat şehirler arası ulaşım sistemi kendi içinde bir takım ufak yenileme ve cilalamalarla işi götürmeye çalışıyor. Şu haliyle bu sektörün yüksek maliyetler açısından sürdürülebilirliği de son derece zor. Başka bir yapılanma içine girmek zorunda. Kendileri de fark ediyorlar. Yolcu taleplerini olduğu gibi kabullenmek veya yolcuyu etkilemek için kendi insan kaynağından taviz vermek ne kadar sağlıklı?

“Bu sektörde “en büyük benim” gösterişi ve otogarlardaki yazıhane metrekaresi ile büyüklük ölçümü devam edip gerçek kalitenin “360 derece güvenlik” unsuru olması ihmal edildikçe daha epeyce sorun yaşanacaktır.

Sistem, araç, yolcu, yol, çalışan güvenliği ve kalitesini ön plana çıkmak zorunda. Ama sistem kapalı kutu. Firma sahipleri kendi araçlarında yolculuk yapıyor mu? Hayır. Problem buradan başlıyor. Konunun çok boyutu var.

Birkaç yıl önce deneyimli bir yolcu, kurumsal iletişim uzmanı, dönüştürücü ve sorun çözücü olarak yazdığım raporu, sektörün ilgili kurum yönetimi hep çok meşgul olduğu için mail olarak göndermiştim. Fakat şunu da biliyorum ki, sektör o anda bilginize, önerilere ihtiyaç hissetmiyorsa, rapora bakıp “gereksiz, bu da nereden çıktı” diyebiliyor.

Daha önce de söyledim. Öngörü önemlidir ve bizim işimizin bir parçası da perşembenin gelişini çarşambadan görmek ve ilgili kurumları da uyarmaktır. Geleceğe bakan firmalar, sektörler uzattığımız eli tutar, diğerleri havada bırakır. Ülkemizde sektörlerin, kurumların, firmaların iş yapış biçimine baktığımızda eller havada oluyor. Bu da bir kültür elbette. Eller tutulduğunda ilerleme kaydedeceğiz.

Sözün özü; Şehirler arası ulaşım sektörü, sektör devamlılığı, yolcu güveni ve güvenlik açısından tüm paydaşları ile şapkayı önüne koyup düşünmeli. Biz her zaman desteğe hazırız fakat sektörler duymak istediklerini söyleyenlere inanıyorlar. Gerçekleri söyleyenleri değil. Belki asıl sorun burada.

Öğr. Gör. Tümay MERCAN

Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım B./Yönetim/İletişim Danışmanı [email protected] Twitter: Tümay [email protected] /Facebook: Tümay Mercan

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Tümay Mercan - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Özgür Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Özgür Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Özgür Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Özgür Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.


HİDROLİK USTASI ARANIYOR

BAKIM USTASI ARANIYOR E sınıfı ehliyeti olan, hidrolik tamir ve bakımından anlayan USTA aranıyor. İzmit içinde çalışılacaktır. Günaydın Vinç Hizmet...

BAYAN SATIŞ PERSONELLERİ ARANIYOR

3.000 TL net maaş ile şirketimizde çalışacak ciddi anlamda işe ihtiyacı olan BAYAN SATIŞ PERSONELLERİ aranıyorYol+SGK+YemekTel: 0532 368 07 95

MOTO KURYELER ARANIYOR

İzmit Dolphin Burger King Restaurant için*A1 veya A2 ehliyeti olan (Şirket motoru ile çalışacak)MOTO KURYELER aranmaktadırMaaş+yemek+prim+paket başı p...

TIR ŞOFÖRÜ ARANMAKTADIR

Gölcük Gebze arası çalışacak TIR ŞOFÖRÜ aranıyor Tel: 0532 390 65 41

CAM PROGRAMI kullanabilen PERSONELLER aranıyor

İzmit civarı ikamet eden CAM PROGRAMI kullanabilen PERSONELLER aranıyor Başvurular [email protected] adresine cv ile yapılacaktır.

KALİTE KONTROL SORUMLUSU ARANIYOR

KALİTE KONTROL SORUMLUSU ARANIYOR Aranan Nitelikler İSO-9001-14001 kalite sistemlerini hazırlamak eksikleri gidermek Kalite sistemi çerçevesinde prose...

MAKİNE MÜHENDİSİ ARANIYOR

MAKİNE MÜHENDİSİ ARANIYOR Aranan Nitelikler -Bay adaylar, -28-45 yaş aralığında, -Esnek çalışmaya uygun, -İzmit civarı ikamet eden,    Başvurular hasa...

GARSON-KASİYER-TEZGAHTAR ARANIYOR

Krepi Kafe  Garson - Kasiyer Tezgahtar Aranıyor   Waffle ve Krep üzerine çalışan işletmemizde yetiştirilmek üzere 40 yaşını aşmamış garson , kasiyer v...

KAYNAK USTALARI ve YARDIMCI ELEMANLAR ARANIYOR

SYS MAKİNA Makine ve çelik imalatı yapan firmamızda çalışmak için teknik resim okuyabilen ve imalat yapabilen KAYNAK USTALARI ve YARDIMCI ELEMANLAR a...

SATILIK P PLAKA

SAHİBİNDEN SATILIK P PLAKA Bayram KütükTel: 0532 722 06 94